• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

سازمان گردشگری جهانی UNWTO چیست/ عضویت کیش در این سازمان چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

  • کد خبر : 13644
  • 02 آذر 1397 - 8:20
سازمان گردشگری جهانی UNWTO چیست/ عضویت کیش در این سازمان چه مزایایی می‌تواند داشته باشد؟

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش به ارائه گزارشی از ویژگی‌های سازمان جهانی گردشگری و نحوه عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در آن پرداخت.

به گزارش کیشوند نیوز، مهندس علیرضا قائدیان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش در هشتادوسومین جلسه شورای اداری به ارائه گزارشی از ویژگی‌های سازمان جهانی گردشگری UNWTO و نحوه عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در آن پرداخت.

در ابتدای این گزارش قائدیان از اهمیت صنعت گردشگری در دنیای امروز اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای رسمی ارائه شده حجم تجارت گردشگری در اقتصاد جهانی معادل و حتی بیش از  صادرات نفت، محصولات غذایی و خودرو ارزیابی شده است، تعداد گردشگران بین‌المللی در سال ۲۰۱۷ بالغ بر یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون نفر و درآمد حاصل از گردشکری در این سال برابر با ۱۳۴۰ میلیارد دلار بوده است که در واقع ۱۰ درصد از GDP و ۷ درصد از صادرات جهانی را در بر دارد.

وی افزود: بر اساس آمار بانک جهانی بالغ بر ۳۰ درصد صادرات خدمات در سال ۲۰۱۸ به گردشگری اختصاص دارد و مهمترین شاخص صنعت گردشگری در بحث اشتغال است که از هر ۱۰ شغل یک شغل متعلق به صنعت گردشگری است.

قائدیان به آمارهای گردشگری در کشور هم گریزی زد و گفت: بر اساس آمارهای ارائه شده توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور، تعداد گردشگران ورودی به جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۷ تعداد ۴ میلیون و ۸۶۷هزار نفر بوده که این رقم نسبت به سال ۲۰۱۶ میزان ۱٫۵درصد کاهش داشته است، و درآمد تقریبی حاصل از گردشگری در کشور در این سال نیز ۴میلیارد دلار تخمین زده شده است.

وی در ادامه به معرفی سازمان جهانی گردشگری UNWTO پرداخت و عنوان کرد: سازمان ملل متحد (UN) دارای ۳۶ سازمان، صندوق، برنامه و آژانس‌های تخصصی می‌باشد و UNWTO یکی از آژآنس‌های تخصصی این سازمان به‌شمار می‌آید، ۱۹۳ کشور از سراسر جهان عضو سازمان ملل متحد هستند که ۱۵۸ کشور از آنها عضو سازمان جهانی گردشگری می‌باشند، آژانس تخصصی سازمان ملل متحد، مسئول ارتقا گردشگری پایدار، مسئولانه و دسترس در جهان است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش تصریح کرد: سازمان جهانی گردشگری دارای ۶ کمیسیون منطقه‌ای آفریقا، آمریکا، شرق آسیا و اقیانوسیه، اروپا، خاورمیانه و جنوب آسیا است که ایران همراه با کشورهای هند، نپال، سریلانکا، بنگلادش، مالدیو، افغانستان، بوتان و پاکستان در منطقه جنوب آسیا قرار دارد.

**اهداف سازمان جهانی گردشگری

وی در ادامه به بیان اهداف سازمان جهانی گردشگری پرداخت و افزود: این سازمان یک‌سری اهداف و اولویت‌هایی دارد که تلاش برای پیوستن به آن معنی و مفهوم پیدا می‌کند، مهمترین این اهداف قرار دادن گردشگر در دستور کار جهانی، ارتقاء و توسعه گردشگری پایدار، افزایش سطح دانش عمومی، تحصیلات و ظرفیت سازی در حوزه گردشگری، افزایش رقابت گردشگری بین اعضا، افزایش سهم گردشگری در فقرزدایی سراسر جهان و کمک به افزایش روابط بخش دولتی و خصوصی گردشگری است.

وی با بیان اینکه عضویت سازمان منطقه آزاد کیش به‌عنوان اولین منطقه آزاد تجاری-صنعتی از جمهوری اسلامی ایران در صدونهمین نشست شورای اجرایی سازمان جهانی گردشگری در شهر منامه بحرین به‌تصوب رسید، گفت: اقدامات اجرایی منطقه آزاد کیش از ۵ ماه گذشته برای عضویت در این سازمان بین‌المللی انجام شد و پس از مکاتبات و ارسال اسناد و مدارک مرتبط، مقدمات کار فراهم شد، پس از بررسی موضوع توسط دپارتمان اعضا و تایید دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، موضوع برای تصویب بررسی شد.

این مقام مسئول افزود: پس از بررسی سوابق و اسناد هر یک از کاندیداهای عضویت، موضوع به رای‌گیری گذاشته شد و عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در سازمان جهانی گردشگری ملل متحد با رأی قاطع کلیه اعضا به‌تصویب رسید.

**مزایای عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در UNWTO

وی در پایان به مزایای عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در UNWTO پرداخت و گفت: ارائه کمک‌های فنی و مشورتی، دسترسی به کتابخانه دیجیتال سازمان گردشگری، استانداردسازی اماکن و مراکز گردشگری و تفریحی، دسترسی به آمار گردشگری کلیه کشورهای عضو، بهره‌برداری از تجربیات موفق سایر اعضا، برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی، معرفی جزیره کیش به بازارهای هدف جدید، افزایش گردشگر ورودی از طریق میزبانی رویدادهای گردشگری، بهره‌مندی از پتانسیل آکادمی، امکان دریافت مدرک معتبر گردشگری بین‌المللی از مزایای عضویت سازمان منطقه آزاد کیش در سازمان جهانی گردشگری است.

انتهای پیام/* مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=13644
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.