• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

کاهش چسبندگی برخی مدیران دولتی به بنگاه داری باعث رونق خصوصی سازی می شود

  • کد خبر : 13287
  • 04 آبان 1397 - 14:08
کاهش چسبندگی  برخی مدیران دولتی به بنگاه داری باعث رونق خصوصی سازی می شود

معاون وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل سازمان خصوصی سازی گفت: همه فعالیت هایی که در گروه ۳ قرارندارند باید واگذار شوند.

به گزارش کیشوند نیوز، علی اشرف عبدالله پوری حسینی در حاشیه افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی فرصت های سرمایه گذاری و پنجمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی سازی در رابطه با وضعیت خصوصی سازی در کشور اظهار کرد: تمامی فعالیت های گروه یک و ۸۰ درصد فعالیت های گروه ۲ باید به بخش خصوصی واگذار شود حتی در برخی موارد مانند کشاوری ممنوع است که دولت در آن ها مالکیت داشته باشد.

وی با تاکید براینکه در گروه ۲ نیز دولت باید ۸۰ درصد فعالیت ها را واگذار کرده و حداکثر ۲۰ درصد حضور و سهام داشته باشد تاکید کرد: در بخش هایی مانند نیروگاه ها، شبکه های اصلی برق و چاه های نفت و گاز که در گروه یک قرار می گیرند دولت می تواند حضور داشته باشد.

معاون وزیر اقتصاد با تاکید براینکه متاسفانه حجم قابل توجهی از بنگاه ها وجود دارد که یا گروه یک هستند یا گروه ۲ که واگذار نشده اند افزود: گاه آنچنان مخالفت و مقاومت در برابر واگذاری این بنگاه ها بالاست که شاید تا یکی دوسال آینده هم واگذار نشوند.

وی با اشاره به اینکه یک همت می خواهد تا دولت از این بنگاه ها دل بکند ادامه داد: در سطوح میانی و پایین چسبندگی بنگاه ها به دولت و در واقع چسبندگی دولت و مدیران دولتی( منظور فقط قوه مجریه نیست) و همه کسانی که به نحوی به حاکمیت مربوطند و می دانند چگونه توصیه نامه بنویسند و نفوذ قلم دارند زیاد است و زمانی که به سمت آن ها می رویم با مقاومت بسیاری روبرو می شویم.

رئیس کل سازمان خصوصی سازی با بیان اینکه بارها این مطالب تکرار شده و آگاه سازی ها صورت گرفته است اما بازهم چند صد بنگاه وجود دارد که باید واگذار شود.

وی تاکید کرد: در شرایطی که تحریم ها مشکلات بسیاری را برای کشور ایجاد کرده است اساسا دولت باید خود را سبک ترکرده و هزینه های خود را کم کند و میدان را به بخش خصوصی بسپارد تا این بخش با افزایش رقابت کیفیت و صادرات را بالا برده و ما را از واردات بی نیاز کند.

پوری حسینی تصریح کرد: در هنگام تحریم ها ما بیش از گذشته به بخش خصوصی نیاز داریم  و این مسئله در جلسه سران سه قوه توسط رئیس جمهوری تاکید شد و به صراحت از سوی سران قوا اعلام شد که نه تنها دولت بلکه بخش های شبه دولتی نیز باید سهام خود را واگذار کنند.

وی تاکید کرد: ما چاره ای نداریم به جز سبک سازی دولت و توانمند سازی بخش خصوصی تا چرخ اقتصاد بر روی محورهای اصلی خود قرار گرفته و بچرخد.

معاون وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در مناطق آزاد عملا دولت نباید هیچ تصدی گری داشته باشد افزود: وظیفه دولت سیاستگذاری، راهنمایی و حمایت از بخش خصوصی و تنظیم مقررات است و اگر دولت در این حوزه به وظایف خود به خوبی عمل کند بخش خصوصی در مناطق آزاد می تواند رونق بخش باشد.

گسترش تعاملات بین المللی بازار سرمایه، جذب سرمایه، تمرکز بر راهکارهای تامین مالی پروژه ها، افزایش تولید داخلی، توسعه کارآفرینی و رشد صادرات کشور از طریق مشارکت بازار سرمایه، توانمند سازی شرکت های بخش خصوصی در مواجه با چالش های اقتصادی پیش رو، تقویت حوزه فناوری های دانش بنیان، مباحث مربوطه به ارزهای دیجیتال، چگونگی و نحوه تراکنش های بین المللی در فضای جدید پیش رو، تبیین جایگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در توسعه تجارت و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی، مدیریت فنی-حقوقی مراودات بین المللی در سایر محدودیت های تجاری، بررسی روش های همکاری بنگاه های کوچک و متوسط ایرانی با شرکای خارجی از جمله محورها و اهداف این نمایشگاه است.

دهمین نمایشگاه بین المللی معرفی فرصت های سرمایه گذاری و پنجمین نمایشگاه بورس، بیمه وخصوصی سازی با مشارکت ۳۶۰ شرکت داخلی وخارجی در فضایی به وسعت ۲۱ هزار متر مربع درمحل دائمی نمایشگاههای بین المللی کیش در حال برگزاری است.

برگزاری ۲۸ نشست تخصصی و همایش بین المللی با حضور بیش از ۱۰۰ سخنران برجسته داخلی و ۲۵ سخنران بین المللی و حضور هیات های دیپلماتیک بیش از ۱۵ کشور نشان دهنده اهمیت این دو رویداد بزرگ اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی است.

در آیین افتتاح این دو رویداد بزرگ اقتصادی معاون پارلمانی رئیس جمهوری، دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی سازی، رئیس اتاق بازرگانی، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه، استاندار هرمزگان و جمعی از مدیران و فعالان اقتصادی کشور حضور داشتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=13287
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.