• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

راه‌اندازی سامانه نظارت بر قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ برگه بازنشستگی ملاک این قانون است

  • کد خبر : 12873
  • 25 شهریور 1397 - 15:20
راه‌اندازی سامانه نظارت بر قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان/ برگه  بازنشستگی ملاک این قانون است

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس پیگیر اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان هست تا جایی که قرار است یک سامانه رصد راه‌اندازی شده و هر ۶ ماه یک بار گزارش نحوه اجرا و نظارت بر این قانون به صحن علنی ارائه شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی روز شنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۷ در نامه‌ای خطاب به حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری قانون اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را برای اجرا ابلاغ کرد. متن این نامه به شرح ذیل است:

حضرت حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که با عنوان طرح یک فوریتی به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده بود، با تصویب در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ۱۳۹۷/۶/۶ و تایید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می شود.

متن قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان  به شرح ذیل است:

ماده واحده – تبصره (۱) ماده واحده قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵/۲/۲۰ به شرح ذیل اصلاح می شود:

تبصره ۱- به کارگیری بازنشستگان، در سمتهای مذکور در بندهای (الف)، (ب) و(ج) ماده (۷۱) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ مجاز است. همچنین به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده معظم کل قوا مجاز است.

به کار گیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد(۱٪) از مجموع نیروهای شاغل رسمی این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفا در وزارتخانه مذکور مجاز می باشد.

جانبازان بالای پنجاه درصد( ۵۰٪)، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی می‌باشند.

قانون فوق مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی روز سه شنبه مورخ ششم شهریورماه یکهزار و سیصد و نود و هفت مجلس شورای اسلامی تصویب شد و در تاریخ ۱۳۹۷/۶/۲۱ به تأیید شورای نگهبان رسید.

تعویق بازنشستگی در قانون وجود ندارد
سید احسان قاضی زاده هاشمی درباره  قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی،گفت: قانون منع بکارگیری بازنشستگان بدین معنا تاکیددارد که هر فردی باهر عنوانی که در گذشته بازنشسته شده باشد، مشمول این قانون میشود و لازم به ذکر است که عنوانی بنام معوق از بازنشستگی در قانون نداریم.

نماینده  مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:  اصل ماده واحد قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه  دولتی بدین  موضوع تصریح دارد که هر فردی در گذشته به هر دلیلی  برگه  بازنشستگی در پرونده شان قرار گرفته باشد، شامل قانون منع بکارگیری بازنشستگان می شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حکم بازنشستگی در پرونده کاری افراد ملاک ممنوعیت کاری  بر طبق قانون منع بکارگیری بازنشستگان است یادآورشد: برگه  بازنشستگی ملاک قانون منع بکارگیری بازنشستگان است.

راه‌اندازی سامانه رصد برای نظارت بر قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی  با اشاره به ابلاغ قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان از سوی رئیس مجلس، گفت: کلیه دستگاه‌های استفاده کننده از بودجه عمومی کشور مانند صدا و سیما باید طی دو ماه باید این قانون را اجرا کنند.   

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس تاکید کرد: مجلس همچنان پیگیر اجرای این قانون هست تا جایی که قرار است یک سامانه رصد راه‌اندازی شده و هر ۶ ماه یک بار گزارش نحوه اجرا و نظارت بر این قانون به صحن علنی ارائه شود، ما دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و ذی حسابان را به این موضوع وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه سیستم نظارتی و اجرایی برای این قانون را به صورت چهار مرحله‌ای چیده‌ایم، ادامه داد: حقوق بازنشستگانی که بعد از دو ماه مهلت کناره‌گیری نکرده باشند با اعلام دیوان محاسبات قطع شده و حساب بانکی آنها حتی با نام آن دستگاه، دولت یا سیستم بانکی مسدود می‌شود.

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: هفته آینده نشست خبری در مورد قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس برگزار می‌‌شود تا به تمام ابهامات و سوالات پاسخ داده شود.

قاضی‌زاده‌هاشمی با اشاره به اظهارات روز گذشته کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان درباره ادامه کار بازنشستگانی که در پرونده‌شان عنوان بازنشستگی ذکر نشده است هم گفت: برروی پرونده برخی مدیران بازنشسته بعد از ۲۵ سال نامه بازنشستگی وجود دارد ولی تعویق می‌گیرند لذا کسی که به سن بازنشستگی رسیده اما اقدامی برای انجام آن نکرده باشد، این قانون شامل حالش نمی‌شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: اکثر ادارات در سن بازنشستگی اجباری برای نیروی خود اعلام بازنشستگی می‌کنند اما بعد سه کار انجام می دهند، اعاده بازنشستگی یا تعویق و یا اینکه به صورت قراردادی شروع به کار می کنند. بیشتر کارمندان خود به دنبال بازنشستگی هستند تا هم پاداش بازنشستگی را دریافت کنند و هم بتوانند ادامه کار دهند.

وی در واکنش به استفاده برخی مدیران بازنشسته از بحث جانبازی بالای ۵۰ درصد برای ادامه کار خود بیان کرد: تعیین میزان جانبازی تحت نظر بنیاد شهید و جانبازان انجام می‌شود و در صورت تخلف باید به پرونده آنها رسیدگی شود، پیش از این هم به دلیل سوءاستفاده از قانون عدم بکارگیری بازنشستگان مجلس مجبور به ارائه اصلاحیه بر این قانون شد و اگر این بار هم اینگونه شود بار دیگر اصلاحیه می‌ز‌نیم./ خانه ملت

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=12873

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. جناب دکتر انصاری لاری وتیم همراه ایشان ان شالله از کیش می روند؟

  2. باسلام لطفا تکلیف را مشخص کنید دکتر رفتنی شدند یا خیر؟
    عالیجنابان:
    دکتر انصاری لاری
    دکتر راستی
    دکتر قائدیان
    بازنشسته هستند.
    ان شااله قانون رعایت شود.