• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

تلاش برای تحول در آموزش و پرورش کیش/ افتتاح آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس

  • کد خبر : 10933
  • 02 خرداد 1397 - 18:21
تلاش برای تحول در آموزش و پرورش کیش/ افتتاح آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم افتتاح آزمایشگاه هنرستان مبین خلیج فارس گفت: آموزش و پرورش کیش باید نمونه و هم طراز با تحولات این جزیره باشد.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش، دکتر انصاری لاری در بازدید از هنرستان مبین خلیج فارس و افتتاح آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی این هنرستان گفت: بهره گیری از امکانات وروش های جدید آموزشی که با تاکید بر آموزش مهارت های کار و زندگی است رویکرد خوب این هنرستان و بسیار جالب توجه است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه آموزش مهارت ها یکی از مباحث مهم آموزش و پرورش مدرن در جهان امروز است افزود: هر مدرسه ای که بتواند در کنار آموزش های پایه، در فضای امروز جهان که پیوسته در حال تحول در زمینه های علم و تکنولوژی است مهارت های زندگی و شیوه های کار را آموزش دهد رسالت بزرگی بر عهده گرفته و موفق خواهد بود.

وی در خصوص حمایت از ایجاد و فعالیت مدارسی با این گونه رویکرد ها در جزیره کیش اعلام آمادگی و تاکید کرد: یکی از مباحث مهم و جدی در مناطق آزاد، آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش کیش متناسب با شرایط جزیره متحول شود می توان انتظار داشت آن تحولی که مد نظر است را در دیگر حوزه ها شاهد باشیم. اگر کیش را به عنوان نگین زیبای خلیج فارس می شناسیم باید آموزش و پرورش این منطقه هم نمونه باشد.

دکتر انصاری لاری افزود: کارهای بزرگی در این حوزه می توان انجام داد. در پی ایجاد مدارس بزرگ دو زبانه هستیم تا دانش آموزان با علم و تکنولوژی روز دنیا آشنا شوند و در این خصوص همه تلاش خود را به کار می بندیم.

مدیرعامل سازمان منطقه  آزاد کیش در پایان با تاکید بر حمایت از خیران و مدرسه سازانی که طرح های نو و خلاقانه دارند گفت: ما آماده ایم با تسهیل شرایط و تسریع امور در حوزه های مختلف زمینه را برای فعالیت علاقمندان به مدرسه سازی مهیا کنیم. همچنین از کسانی که طرح های مبتکرانه و جدید در حوزه آموزش و پرورش دارند نیز استقبال می کنیم.

افتتاح آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس

دکتر انصاری لاری پس از بازدید از بخش های مختلف این هنرستان، آزمایشگاه کشت و بافت کشاورزی هنرستان مبین خلیج فارس را افتتاح کرد.

این مجموعه آموزشی که در زمینی به مساحت ۳ هزار و ۳۳۴ متر مربع در منطقه میر مهنای جزیره کیش واقع شده دارای ۱۰ کلاس آموزشی است.

آزمایشگاه کشت و بافت با هدف آموزش کشاورزی و تکنولوژی یکی از اقداماتی است که به منظور انجام تحقیقات در جهت افزایش کیفی و کمی تولیدات کشاورزی با توجه به محدودیت منابع آب، سطح زیر کشت و افزایش جمعیت برای اولین بار در مقطع مدارس کشورمان راه اندازی شده است.

بهره گیری از آکواریوم های ماهی های تزئینی و ماهی های آب شور و شیرین و تعبیه قفس نگهداری پرندگان بومی و زینتی از جمله برنامه های اجرا شده در این مجموعه سبز آموزشی در جزیره کیش است.

نماز خانه، کارگاه، کتابخانه، سایت کامپیوتر، فضای اداری، آب انبار، سرایداری، سرویس های دانش آموزشی و منابع بتنی آب از جمله بخش های مختلف این مجموعه آموزشی ده کلاسه است.

در روند طراحی و ساخت این مدرسه به سبک معماری سنتی و بومی مناطق حاشیه خلیج فارس توجه خاصی شده است. با توجه به اقلیم گرم و خشک این مناطق ساختمان مدرسه دارای رواق، سایبان و ناودان های رو باز با استفاده از کاشی های لاجوردی و برگرفته از بناهای قدیم جنوب کشور است که با بکار گیری مصالح پرکاربرد در این شرایط آب و هوایی از جمله چوب و سیمان بخوبی توانسته است یک معماری سنتی و بومی را در قالب ساختمانی پیشرفته و زیبا محقق کند.

دهلیز راه پله ها نیز با استفاده از طرح کبوترخانه های قدیم دارای حفره های ۲۰ در ۲۰ و در ردیف های ۳ تا ۴ عددی است که در مجموع ۶۰ حفره ایجاد شده با طلق های رنگی مانند ساختمان های سنتی کشورمان پوشیده شده است تا ضمن جلوگیری از ورود حشرات بر زیبایی بنای ساختمان افزوده و بناهای کهن ایران زمین را در ذهن بینندگان تداعی کند.

در این مدرسه با هدف فرهنگ سازی در بین دانش آموزان به طور عملی از انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. آب گرمکن، نور افکن و اسپیلت های خورشیدی، پنل خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز یخچال ها، و توربین بادی به صورت هیبریدی ( سولار خورشیدی و توربین بادی ) جهت تبدیل انرژی خورشید و باد به برق از جمله بخش هایی هستند که با هدف ترویج فرهنگ جایگزینی انرژی های تجدید پذیر با سوخت های فسیلی و منابع تجدید ناپذیر انرژی در این مجموعه بکار گرفته شده است.

مدیریت منابع آب یکی دیگر از مزیت های مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس در جزیره کیش است. تصفیه آب خاکستری (آب حاصل از روشویی ها) و جمع آوری آب در این کولرها و ذخیره آب حاصل در منبع بتنی در زیر آب انبار ساخته شده در حیاط مدرسه و استفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز مجموعه یکی دیگر از طرح های نوینی است که در مدرسه سبز مبین در جزیره کیش اجرا شده است. این آب انبار کوچک که در گوشه حیاط جا گرفته سمبلی از نمادهای ماندگار در منطقه جنوبی ایران اسلامی است.

ساخت گلخانه جهت پرورش گیاهان بومی و در حال انقراض و کاشت تمامی درختچه های کمیاب مانند کهور ایرانی، درمان عقرب، ابریشم مصری، برهان، آکاسیا، چتری، دلونیکس و کنار وبیش از ۴۰ گونه متنوع با همکاری کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش از دیگر نو آوری ها در ساخت این مدرسه است. جلب توجه دانش آموزان به انواع مختلف گونه های گیاهی در محیط شهر خود، تلاش برای حفظ گونه های کمیاب و در حال انقراض و حفظ و بسط دوستی دانش آموزان با طبیعت از جمله دستاوردهای این طرح نو آوارانه است.

لازم به ذکر است مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش و توسط موسسه خیریه فرهنگی همراه افق قریب در جزیره کیش ساخته شده است.

















 عکاس : جعفر همافر

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=10933
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.