به گزارش کیشوند نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، مدیرعامل منطقه آزاد کیش آبانماه سال گذشته در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی با بیان این که در بخش حمل و نقل سرمایهگذاریهای عمدهای در حوزه بندری و فرودگاهی کیش انجام شده تاکید کرد: هم اکنون در حال احداث ترمینال مسافری فرودگاه کیش هستیم که پس از فرودگاه امام بزرگترین ترمینال است که برای ۴٫۵ میلیون نفر مسافر طراحی شده است.
مونسان با اشاره به این که بیش از ۴ هزار میلیارد ریال در بخش فرودگاهی هزینه شده از به نتیجه رسیده ترمینال در سال ۹۶ (امسال) خبر داد و افزود: در حال تعمیر روش و تعریض باند جنوبی فرودگاه کیش هستیم که پس از بهرهبرداری تنها باند استاندارد کشور است که هواپیماهای A380 در آن میتوانند نشست و برخواست کنند.
در حالی طبق وعده مدیرعامل منطقه آزاد کیش باید هر لحظه در انتظار اعلام به نتیجه رسیدن ترمنیال مسافری فرودگاه این جزیره و تعریض باند جنوبی فرودگاه بود که خبر میرسد پروژههای موردنظر در وضعیت نامناسبی به سر میبرند و رود ساخت و ساز آنها کُند شده است.
یکی از مسائلی که باعث بروز این اتفاق شده، عدم تامین به موقع منابع مالی توسط کارفرما (منطقه آزاد کیش) است. مسئلهای که پیمانکاران پروژههای عمرانی را دچار مشکل کرده و علاوه بر روند احداث طرحها، پرداخت حقوق کارکنان را نیز دچار وقفههای طولانی کرده است. بر اساس پیگیریهای خبرنگار تسنیم، حقوق پیمانکاران و مشاوران طرف قرارداد منطقه آزاد کیش از حدود یکماه پس از اظهارات مدیرعامل در حاشیه برگزاری نمایشگاه هوایی کیش تاکنون پرداخت نشده است.
با وضعیت کنونی به نظر میرسد به نتیجه رسیدن ترمنیال مسافری فرودگاه کیش و سایر پروژههای عمرانی این جزیره از جمله بندرگاه، رینگ، پست فشار قوی و… تا اطلاع ثانوی منتفی است.
در پی انتشار این خبر (متن فوق) در خبرگزاری تسنیم، روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش در پاسخ اعلام کرد:
« در خصوص پروژه ترمینال جدید فرودگاهی کیش ، باتوجه به عدم رضایت از عملکرد پیمانکار و دستور صریح مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مبنی بر تسریع عملیات ساخت براساس استانداردهای بین المللی نسبت به خاتمه قرارداد با پیمانکار اقدام شد.
در حال حاضر نیز سازمان منطقه آزاد کیش در مرحله انتخاب پیمانکار جدید است و با طی مراحل قانونی ادامه عملیات اجرایی از سرگرفته میشود.
جزیره کیش یکی ازمناطق آزاد کشور با ماموریت گردشگری است و ساخت ترمینال جدید فرودگاهی کیش با بهره گیری از استانداردهای بین المللی یک ضرورت و اقدام بهینه است چنانچه این ترمینال فرودگاهی بی نظارت وتوجه احداث می شد خیانتی بزرگ در حق آیندگان این منطقه بود . این ترمینال با ظرفیت پذیرش سالیانه چهار ونیم میلیون مسافر، زیرساختی برای سالهای آتی کیش است که این موضوع براهمیت این پروژه وکیفیت ساخت آن می افزاید واز سویی باعث شده مسئولان کیش با دقت نظر بیشتری بر این پروژه نظارت کنند.
در خصوص تعریض باند جنوبی فرودگاه کیش نیز ۸۰ درصد این پروژه تکمیل شده و ۲۰ درصد باقیمانده به دلیل داشتن معارض درمرحله توافق با طرف مقابل است و بلافاصله با جلب موافقت در کمتر از یک ماه آماده بهره برداری می شود.
همچنین براساس اسناد مالی موجود از زمان اعلام شده در خبر منتشره ( یک ماه پس از نمایشگاه هوایی) تاکنون مبلغی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال به پیمانکاران این پروژه ها پرداخت شده است و درخصوص عدم پرداخت حقوق کارگران نیز هیچ گزارشی مبنی برعدم پرداخت به جهت پیگیری ونظارت به دست سازمان منطقه آزاد کیش نرسیده است.
در پایان با تکذیب موارد اعلام شده در خبر منتشره اعلام میشود سازمان منطقه آزاد کیش درخصوص ارائه و انتشار اسناد پرداخت به پیمانکاران آمادگی اطلاع رسانی دارد. »
پی نوشت:
به طور معمول صورت وضعیت حقوق پرسنل ماه به ماه از سوی پیمانکار جهت پرداخت برای کارفرما (منطقه آزاد کیش) ارسال میشود و کارفرما باید نسبت به تامین آن اقدام کند. اما با وجود صورت وضعیتهای ارسالی توسط برخی پیمانکاران، کارفرما تاکنون اقدامی در رابطه با آنها انجام نداده است. چنانچه ادعای منطقه آزاد کیش در این خصوص واقعیت دارد، همانگونه اعلام آمادگی کرده در اسرع وقت اسناد مربوط به پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران را برای تنویر افکار عمومی منتشر کند.
ضمن آنکه در خبر منتشر شده تسنیم، به پروژههای دیگر منطقه آزاد کیش از جمله بندرگاه و پست فشار قوی و… اشاره شده، چرا سازمان مناطق آزاد کیش هیچ اطلاعاتی درباره جدیدترین وضعیت این طرحها ارائه نداده و اینکه چرا برای اطلاعرسانی درباره این پروژهها اعلام آمادگی نکرده است؟