• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

همه با هم برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سلامت قلب/ مسئولان هیئت های مذهبی به نکات بهداشتی توجه کنند

  • کد خبر : 6992
  • 03 مهر 1396 - 10:20
همه با هم برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی سلامت قلب/ مسئولان هیئت های مذهبی به نکات بهداشتی توجه کنند

دکتر رضانیا به مناسبت ۷ مهر روز جهانی قلب اعلام کرد که همه با هم باید برای فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در رابطه با سلامت قلب تلاش کرد. وی همچنین به مسئولان تهیه مواد غذایی هیئت ها و نذورات اعلام کرد که باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند.

**همه با هم برای سلامتی قلب

دکتر رضانیا رئیس مرکز توسعه سلامت کیش، با توجه به اختصاص یک روز بعنوان روز قلب (۲۹ سپتامبر) مصادف با هفت مهر با  شعار”همه با هم برای سلامتی قلب ” تاکید کرد: روز جهانی قلب فرصتی برای حساس‌سازی جامعه و زمینه سازی برای اصلاح شیوه‌های نامناسب است و مردم را تشویق می‌کند تا درباره عادات خوب زندگی که منجر به زندگی طولانی‌تر و قلب سالم‌تر می‌شود، فکر کنند.

وی با بیان اینکه ، چربی، نمک، چاقی و کم‌تحرکی و سیگار شایع‌ترین علل بیماری‌های قلبی هستند گفت : آنچه بسیار مهم‌تر است، اطلاعات لازم قبل از بیماری است که به پیشگیری کمک می‌کند. مردم باید بدانند و آگاه باشند از چه زمانی باید به منظور بررسی فاکتورهای مهم، تحت آزمایش خون قرار گیرند. باید بدانند چربی خون بالا چه تبعات ناخوشایندی را در پی دارد. باید آگاه باشند اگر دچار درد قفسه سینه شدند، به راحتی از کنارش نگذرند و به پزشک مراجعه کنند. باید مطلع باشند اگر در فامیلشان سابقه بیماری قلبی وجود دارد، بیشتر در معرض خطر هستند. باید آگاه باشند سیگار کشیدن واقعا خطر مشکلات قلبی را افزایش می‌دهد. باید بدانند رژیم غذایی پرچرب، سلامت قلب و عروق آنها را در معرض خطر قرار می‌دهد و همه این ها از طریق سیستم‌های اطلاع‌رسانی باید به گوش مردم برسد.

این مسئول ضمن قدر دانی از همکاری خوب رسانه ها ،خبرنگاران و مدیران و مسئولان در جزیره زیبای کیش عنوان کرد: این کار جز به مدد فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی جامع و گسترده توسط صداوسیما، روزنامه‌ها و مجلات، وزارت بهداشت و …. در زمینه سلامت قلب میسر نخواهد شد.

دکتر رضانیا اعلام کرد : به مناسبت روز جهانی قلب فعالیت‌های مختلف مانند کلاس‌های آموزشی، مسابقات ورزشی، برپایی ایستگاه های سلامتی و… برگزار می‌شود. در راستای اجرای برنامه ای آموزشی مرتبط با این روز، کانال آموزشی سلامت قلب توسط مرکز توسعه سلامت کیش راه اندازی شده .لذا با مراجعه به این کانال می توانید سطح سواد بهداشتی خود را در مورد بیماریهای قلبی عروقی بررسی نمایید( آدرس کانال : T.me/heartdaykish )

این کار گروهی واطلاع‌رسانی که به بهانه  روز جهانی قلب بر آن تاکید شده، ساده‌ترین و در عین حال مهم‌ترین بخش کار  است و هدف روز جهانی قلب هم همین آگاه‌سازی است. مطمئنا افراد برای کسب آگاهی راهی ندارند جز این که پیام‌ها، توصیه‌ها و راهکارها را از طریق رسانه‌ها بشنوند و ببینند و بعد در صورت نیاز مراجعه کنند.

**مسئولان تهیه مواد غذایی هیئت ها و نذورات باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند.

دکتر محمدرضا رضانیا در مورد رعایت موازین بهداشتی در تهیه و توزیع نذورات و برای جلوگیری از بروز احتمالی مسمومیت های غذایی و بیماری و نظر به اهمیت سلامت عموم جامعه گفت: مدیران هیات های عزاداری و مسئولان طبخ و تهیه غذا باید به نکات بهداشتی توجه ویژه ای داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه هرگونه پخت و پز باید در مکان های بهداشتی صورت گیرد اظهار کرد : مسئولان هیات موظفند نسبت به معرفی محل به مرکز بهداشت و درخواست بازدید و اخذ مشاوره و تائیدیه بهداشتی اقدام کنند.
دکتررضا نیا با بیان اینکه تمامی افرادی که در تهیه و توزیغ غذا و نوشیدنی فعالیت می کنند بایستی نسبت به دریافت کارت گواهی تندرستی اقدام کنند گفت : مسئولان هیات ها از ورود و خروج افراد متفرقه به محل طبخ غذا و آشامیدنی جلوگیری کنند.
وی تصریح کرد : مسئولان تهیه مواد غذایی باید از سالم و بهداشتی بودن مواد اولیه مصرفی اطمینان داشته باشند و آنها را از محلهای معتبر خریداری و از پیش از قبول غذای آماده از افراد ناشناس از سلامت آن اطمینان حاصل کنند . شست و شو و ضد عفونی سبزیجات ، استفاده از آب آشامیدنی از شبکه توزیع عمومی ، تهیه فرآورده های دامی از مکان های تحت نظارت ناظران دامپزشکی، استفاده از ابزار کار مناسب و تمیز و بهداشتی ، استفاده از ظروف یکبار مصرف گیاهی و آلومینیوم و سفره های یکبار مصرف ،جمع آوری و دفع زباله ها، تهیه و نصب تجهیزت اطفا حریق و رعایت نکات ایمنی در محل برگزاری هیات ها و پخت مواد غذایی ، نصب تابلوی منع مصرف دخانیات از استعمال سیگاردر مکان های سربسته ،شست و شوی مستمر سرویس های بهداشتی ،پرهیز از ذبح دام در مقابل هیات ها و پرهیز از نگهداری غذای پخته و آماده در دمای محیط و یا روی شعله ملایم بیش از دو ساعت از نکاتی بود که دکتر رضا نیا بر رعایت آن تاکید کرد .
ساکنان در صورت داشتن هر گونه سئوال ، انتقاد یا شکایت و یا نظر و پیشنهاد می توانند با شماره تلفن ۴۴۴۲۳۳۱۱  تماس بگیرند.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=6992
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.