• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
8

کلنگ احداث نیروگاه اتمی سیریک به زمین زده شد

  • کد خبر : 29768
  • 14 بهمن 1402 - 19:57
کلنگ احداث نیروگاه اتمی سیریک به زمین زده شد

عملیات اجرایی نیروگاه اتمی۴۸٠٠مگاواتی ایران هرمز در زمینی به مساحت ۵٠٠هکتاردر روستایی گهردو در محدوده شهرستان میناب و سیریک با حضور معاون رییس جمهور و رییس سازمان اتمی کشور آغاز شد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، روز جمعه ۱۳ بهمن رئیس جمهور در ارتباط ویدئو کنفرانس با محل آغاز ساخت این نیروگاه گفت: ضمیمه شدن دانایی‌ها به توانایی‌ها منجر به پیشرفت و توسعه در جای جای کشور شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی افزود: ساخت نیروگاه اتمی در سیریک یکی از بزرگترین طرح هاست که با نظارت رئیس سازمان انرژی اتمی درحال اجراست.
وی گفت: این نیروگاه اتمی ۵ هزار مگاواتی می‌تواند بعنوان زیر ساختی برای اقتصاد و پیشرفت کشور شود.
رئیس جمهور افزود: این نیروگاه باید هرچه زودتر به دست کارگران، مهندسان و فعالان این عرصه وارد مدار و بهره برداری قرار گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی گفت: نیروگاه اتمی سیریک بسیار بزرگتر از نیروگاه اتمی بوشهر است که حدود چهل تا ۵۰ سال گذشته در استان بوشهر راه اندازی شد.
وی با قدردانی ار همه کسانی که زمینه ساخت این نیروگاه را فراهم کردند افزود: امیدوارم با تلاش سازمان انرژی اتمی، مسئولان، استاندار و همه‌ی دست اندرکاران، این نیروگاه زودتر وارد مدار شود.
معاون رئیس جمهور نیز گفت: امروز عملیات اجرایی و تجهیز کارگاه و مطالعات تفصیلی و اجرایی نیروگاه اتمی ایران هرمز که شامل ۴نیروگاه هزار و ۲۵۰مگاواتی است آغاز شد و امیدوارم این برنامه که یکی از برنامه‌های تعریف شده و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی افزود: در سند توسعه سازمان در افق ۱۴۲۰؛ برنامه‌ای که ما باید به این ظرفیت برسیم بخشی از ۲۰هزار مگاوات این برنامه با توجه به هماهنگی‌هایی که صورت گرفته می تواند طبق زمانبندی خودش اجرا شود.

اسلامی گفت: ما الان زمین را در اختیار گرفتیم و مطالعات تفصیلی آغاز شده و در حال پیشرفت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: آماده سازی و تجهیز سایت برای ایجاد شهرک صنعتی با هدف آماده سازی این پروژه‌های بزرگ مورد نیاز است که برای این کار ۱۵هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری شده و ساخت هریک از واحد‌ها بین ۷تا ۹سال زمان می‌برد.

مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک نیز گفت: این نیروگاه دارای ۴ واحد هزار و ۲۵۰ مگاواتی و در مجموع دارای ظرفیت ۵ هزار مگاوات است.
ناصر شریف لو افزود: این نیروگاه تا سال ۱۴۱۰ به بهره برداری می‌رسد و واحد‌های آن پس از ۵ سال از آغاز ساخت در بازه‌های زمانی ۶ ماهه وارد مدار می‌شوند.
وی گفت: اعتبار ساخت نیروگاه اتمی سیریک ۲۰ میلیارد دلار است و در حال مذاکره با کشور‌های جهان از جمله چین و روسیه و استفاده از متخصصان داخلی برای ساخت آن هستیم.
مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک گفت: هر واحد این نیروگاه سالانه ۳۵ تن سوخت هسته‌ای مصرف می‌کند و فعالیت آن‌ها نیز آلاینده‌ای وارد جو نمی‌کند.

ناصر شریف لو افزود: در دوران ساخت نیروگاه ۶ هزار نفر مشغول بکار می‌شوند و پس از بهره برداری نیز برای ۴ هزار نفر شغل ایجاد می‌شود.
وی با مقایسه نیروگاه اتمی و خورشیدی افزود: عمر اولیه نیروگاه‌های اتمی ۷۰ سال و تا ۳۰ سال دیگر نیز قابل تمدید است در حالیکه عمر نیروگاه‌های خورشیدی ۲۰ سال است.
مدیرعامل نیروگاه اتمی سیریک، استفاده نکردن از نفت و تولیدنکردن گاز گلخانه‌ای را از ویژگی‌های مهم نیروگاه اتمی عنوان کرد و گفت: با ساخت نیروگاه اتمی سیریک از مصرف سالانه ۳۶ میلیون بشکه نفت جلوگیری می‌شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=29768
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.