• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
5
استاندار هرمزگان:

امکان تامین مالی پروژه‌های پیشران استان از طریق بازار سرمایه ایجاد شود

  • کد خبر : 29596
  • 29 دی 1402 - 9:58
امکان تامین مالی پروژه‌های پیشران استان از طریق بازار سرمایه ایجاد شود

استاندار هرمزگان در نشست با رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خواستار ایجاد امکان تامین مالی پروژه‌های پیشران استان از طریق بازار سرمایه شد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از اداره کل روابط‌عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی در نشست با مجید عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، مزیت نسبی هرمزگان را اقتصاد دریا معرفی کرد و اظهارداشت: اولین مسئله‌ای که ما در استان هرمزگان داریم این است که مزیت نسبی کشور یعنی انرژی ارزان قیمت به تمام زنجیره ارزش نمی‌رسد و صنایعی که در ابتدای زنجیره ارزش قرار گرفته‌‌اند از این مزیت استفاده کاملی می‌کنند و مابقی صنایع فعال در پایین دست نمی‌توانند از این مزایا بهره‌مند شوند.

وی افزود: وجود این نقیصه موجب شده کشتی‌سازی که صنعت پیشران هرمزگان است و برای فعالیت به ورق‌های فولادی، آلمینیومی، رنگ و رزین نیاز دارد و نیازهایش در حلقه‌های پایین زنجیره ارزش قرار گرفته نتواند از مزیت‌های نسبی برخوردار شود و مجبور باشد نیازهایش را به قیمت جهانی تامین کند.

استاندار هرمزگان وجود ریسک در اقتصاد دریا و ترس تاریخی از ورود به این حوزه را از دیگر مسائل استان دانست و گفت: اگر نتوانیم با ابزارهای مختلف، ریسک‌ها در حوزه اقتصاد دریا را پوشش دهیم این حوزه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است به طور مطلوب فعال‌ نخواهد شد از این رو ضرورت دارد که در حوزه پوشش ریسک تمهیداتی داشته باشیم.

دوستی با بیان اینکه تامین انرژی و مواد اولیه دو چالش اصلی صنعت فولاد در کشور است، عنوان‌کرد: هرمزگان بستر خوبی در تامین سنگ‌آهن هماتیت دارد و این ظرفیت از ابتدای دولت تاکنون با احتساب واحدهای در دست اجرا ۱۵ برابر شده است که می‌تواند صنعت فولاد را از نگرانی تامین مواد اولیه رهایی بدهد.

وی با اشاره به بستر مناسب برای تامین آب صنعت در استان تاکید‌کرد: در سفر رئیس جمهور به استان عملیات اجرایی نیروگاه اتمی ۵ هزار مگاواتی سیریک آغاز خواهد شد و این یعنی ما در آینده ۵ هزار مگاوات برق خواهیم داشت که نیازی به گاز ندارد و بر اساس آن می‌توان یک شهرک صنعتی مبتنی بر الکتریسیته در استان تعریف کرد‌.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان با اشاره به تجربه موفق استان در پروژه‌های کشاورزی بزرگ مقیاس، گفت: به دنبال اجرای طرح جدیدی در حوزه میوه‌های گرمسیری هستیم و اگر امکانش وجود داشته باشد علاقه‌مندیم از روش‌های تامین مالی در بورس نیز در این طرح بهره بگیریم.

دوستی در پایان بر لزوم فعال‌سازی بازار بهره‌وری انرژی در بورس تاکید‌کرد و بازار بهره‌وری را در حال حاضر تنها امکان صرفه‌جویی در مصرف و انتقال مصرف انرژی حاصل از بهره‌وری به صنایع متقاضی دانست.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با استقبال از پیشنهادات استاندار هرمزگان، اظهارداشت: گواهی بهره‌وری انرژی در سازمان بورس تصویب شده است و لازم است وزارت نفت ساز و کار صدور گواهی بهره‌وری را مشخص کند.

وی همچنین تاکید‌کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار آمادگی دارد دوره‌هایی برای نمایندگان بنگاه‌های اقتصادی در استان هرمزگان برگزار کند و دوره‌های مدیریت مالی را به مدارس و دانشگاه‌های استان تسری دهد.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=29596
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.