• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
8

وضعیت بحرانی آب در جزیره قشم

  • کد خبر : 28346
  • 25 مرداد 1402 - 9:54
وضعیت بحرانی آب در جزیره قشم

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: وضعیت آب در جزیره قشم فوق بحرانی است و تا خرید تضمینی نباشد، تولید کننده‌ها همچنان آب را به دریا می ریزند در حالی که مردم تشنه‌اند.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از خبرگزاری فارس بندرعباس، تشنگی قشم بخصوص برخی روستاهای حوزه غربی این جزیره موضوعی است که سال ها لاینحل مانده و مردم این مناطق عمدتا با تانکر، آب را با قیمت گزافی می خرند و در تانکرهای خانه شان ذخیره می کنند و عملا آبی در شبکه برای مردم جاری نمی شود. 

گاهی فاصله میان جاری شدن آب در شبکه آب برخی از روستاهای جزیره قشم بیش از دو تا سه هفته می رسد و ۴۲ روستای جزیره قشم در تنش آبی شدید قرار دارند.

 جزیره ای که جای جای آن می تواند قطب گردشگری ملی و بین المللی باشد، با مشکلات اولیه از جمله آب مواجه است و سال ها است این مشکل مردم را آزار می دهد و به وقت تابستان، سخن از این مشکلات بیشتر می شود.

عادل پیغامی مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم که دو سه ماهی است به عنوان مدیرعامل این منطقه منصوب شده، نوک تیز پیکان انتقاد خود از این وضعیت آبی در روستاهای جزیره قشم را متوجه وزارت نیرو می داند. وی در تازه ترین اظهارات خود با انتقاد شدید از بی توجهی کهنه شده به موضوع آب در جزیره قشم، عنوان کرد: وضعیت آب در جزیره قشم فوق بحرانی است و تا خرید تضمینی نباشد، تولید کننده‌ها همچنان آب را به دریا می ریزند در حالی که مردم تشنه‌اند. قشم به جهت تولید آب مشکلی ندارد و مشکل اصلی نبود خریدار و خرید تضمینی است.

وزارت نیرو پاسخگوی این وضعیت باشد

پیغامی با بیان اینکه بخش خصوصی عملکرد خوبی در تولید آب در قشم دارد، افزود: خرید تضمینی آب یک مشکل بسیار مهم و جدی است و وزارت نیرو باید پاسخ دهد که چرا بودجه برای خرید آب نمی‌دهد. مردم این منطقه به شدت با بحران آب مواجه هستند و ما برای حل مشکل مرتب در حال نامه‌نگاری و پیگیری از سوی نهاد ریاست جمهوری و سازمان برنامه و بودجه هستیم.

پیغامی نیاز روزانه جزیره را ۶۰ هزار مترمکعب آب اعلام کرد و گفت: اما در حال حاضر میزان تولید حدود ۳۲ هزار مترمکعب است که ۱۰ هزار مترمکعب آب در یکسال اخیر اضافه شده است. سازمان منطقه آزاد قشم در تلاش است تا پایان سال ۱۰ هزار مترمکعب دیگر به این ظرفیت اضافه کند، اما باز هم تا تامین میزان نیاز واقعی جزیره فاصله داریم.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=28346
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.