• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
10

حمله تند سازمان منطقه آزاد کیش به نیروگاه جنوب جزیره و سیاه بازی چند خبرنگار/ اگر حبس تولید دارید چرا توانایی تزریق به شبکه را ندارید؟

  • کد خبر : 28306
  • 21 مرداد 1402 - 16:24
حمله تند سازمان منطقه آزاد کیش به نیروگاه جنوب جزیره و سیاه بازی چند خبرنگار/ اگر حبس تولید دارید چرا توانایی تزریق به شبکه را ندارید؟

مدیر امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: شرکت آب و نیروی ماهتاب بارها اعلام کرده حبس تولید دارد؛ اما متاسفانه در جلسه رسمی اعلام کرد که فقط توانایی تبادل برق ۱۵ مگاواتی دارد، البته حتی یک سوم این ۱۵ مگاوات اعلامی نیز در بازه زمانی تعیین شده به طور کامل تزریق نشده است.

به گزارش کیشوندنیوز، «منصور ملانوری» روز شنبه طی نشستی با اصحاب رسانه اظهار کرد:‌ شبکه توزیع آب و برق در سطح کشور توسط حاکمیت منطقه مدیریت می شود و با واگذاری این اختیارات به سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان حاکمیت جزیره به طور حتم شاهد تحولات بزرگی در این حوزه خواهیم بود.

ملانوری در راستای تاکید شواری عالی امنیت ملی کشور مبنی بر این که واگذاری شبکه توزیع به بخش خصوصی صحیح نبوده و باید این اختیارات به خود سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان حاکمیت جزیره بازگردانده شود، اظهار داشت: هم اکنون فعالیت دو شرکت متولی شبکه آب و برق در این منطقه منجربه مشکلات عدیده ای در حوزه تامین برق شده است.

وی، بیان داشت: با همت و اراده سازمان منطقه آزاد کیش، موضوع حاکمیت و نقش محوری سازمان که بارها از سوی شورای امنیت ملی کشور مورد تاکید قرار گرفته است مقدمات این مهم فراهم شده و با مطرح در هیات دولت این راه کار نهایی می شود.

به گفته ملانوری، بر اساس سیاست های حاکم بر سازمان، نظر شورای امنیت ملی کشور مبنا کار قرار گرفته و همچنان واگذاری شبکه توزیع به سازمان در حال پیگیری است. هیچ مجوزی برای توسعه یا ایجاد شبکه توزیع برق در کیش به بخش خصوصی ارائه نخواهد شد.

وی ادامه داد: از ۲ شرکت خصوصی فعال در حوزه تولید و توزیع آب و برق در جزیره درخواست می‌کنیم که نسبت مواردی که به آنان مربوط نمی‌شود یا از حوزه فعالیت آنان خارج است،‌ اظهار نظر نکنند.

مدیر امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به فعالیت ۲ شرکت «آب و برق» و «ماهتاب» در شمال و جنوب جزیره، بیان کرد:‌ ظرفیت تولید عملی شرکت‌ «آب و برق» ۱۷۵ مگاوات و شرکت «ماهتاب» نیز ۴۸ مگاوات است که در افق ترسیم شده، شرکت آب برق قابلیت ارتقاء به ۴۰۰ مگاوات و شرکت ماهتاب نیز ارتقاء به ۱۰۰ مگاوات دارد.

وی واگذاری شرکت «آب و برق» کیش به بخش خصوصی در سال ۱۳۸۹ را یک اتفاق تلخ عنوان کرد و افزود: ۵۱ درصد از سهم وزارت نیرو در سال ۱۳۸۹ به بخش خصوصی واگذار شد که اقدامی کارشناسی نبود؛‌ حتی سازمان منطقه آزاد کیش نیز مدتی برای واگذاری سهام ۴۹ درصدی خود تحت فشار بود که در این راستا مقاومت و سهم خود را در این شرکت حفظ کرد.

«ملانوری» ادامه داد: در تلاش برای واگذاری شرکت آب و برق کیش به بخش دولتی هستیم.

وی با بیان اینکه اخرین واحد راه اندازی شده در نیروگاه شمال یا همان شرکت «آب و برق» کیش مربوط به سال ۱۳۹۵ است،‌ اضافه کرد: قرار بر این بود تا پنج واحد ۴.۵ مگاواتی با یک توربین گازی ۳۰ مگاواتی توسط این شرکت راه اندازی شود که متاسفانه محقق نشد؛ راه اندازی این نیروگاه‌ها می‌توانست مشکل تامین برق کیش را برای امسال به طور کلی رفع کند.

مدیر امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین در رابطه نیروگاه جنوب یا شرکت «ماهتاب» این جزیره گفت: این شرکت بارها اعلام کرده حبس تولید دارد؛ اما متاسفانه در جلسه رسمی اعلام کرد که فقط توانایی تبادل برق ۱۵ مگاواتی دارد.

وی ادامه داد: البته حتی یک سوم این ۱۵ مگاوات اعلامی نیز در بازه زمانی تعیین شده به طور کامل تزریق نشده است؛‌ حال سوال این است،‌ اگر این شرکت حبس تولید دارد، چرا به شبکه برای تبادل برق تزریق نشد؟

«ملانوری» در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «شرکت ماهتاب اعلام کرده که فقط در صورت تقاضای رسمی نسبت به تبادل برق اقدامی می‌کند» گفت: مگر می‌شود در یک جلسه رسمی و طبق صورت جلسه، وقتی مقرر شود تا ۱۵ مگاوات تبادل برق از شرکت جنوب به شمال برای جلوگیری از قطعی در پیک مصرفی انجام شود، آن را رسمی ندانست و به آن تمکین نکرد؟

وی در رابطه با اظهار نظر شرکت «ماهتاب» پیرامون شبکه خطی توزیع ۱۳۲، بیان کرد: این شبکه اصلا ربطی به شرکت ماهتاب ندارد که در رابطه با آن اظهار نظر کرده است؛ شبکه توزیع باید در اختیار حاکمیت باشد و بخش خصوصی نباید سعی در دخالت کند.

مدیر امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش همچنین اظهار کرد:‌ طبق طرح جامع، به دنبال اتصال شبکه توزیع برق در کیش به شبکه سراسری هستیم.

وی در ادامه افزود: تا سال ۱۴۰۶ باید ۱۲۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق در جزیره کیش اضافه شود.

«ملانوری» با تاکید بر اینکه مدیرعامل جدید سازمان منطقه آزاد کیش حساسیت قابل توجهی نسبت به حل مشکلات مربوط به آب و برق کیش دارد، گفت: با تلاش‌های شبانه روزی، برق هیچ یک از واحدهای مسکونی جزیره کیش تا به این لحظه بر اثر بالا رفتن پیک مصرفی قطع نشده و در همین راستا تمامی تلاش خود را برای فارغ آمدن به مشکلات موجود به کار خواهیم برد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=28306
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.