• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

افراد ناشناس سال ۱۴۰۰ پای درخت سبز گازوئیل ریختند

  • کد خبر : 27549
  • 24 اردیبهشت 1402 - 11:03
افراد  ناشناس سال ۱۴۰۰ پای درخت سبز گازوئیل ریختند

روند خشکیدگی لور مجموعه درخت سبز کیش از سالها قبل آغاز شده و با وجود تلاش‌های فراوان قابل احیاء نبود

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از روابط عمومی شرکت عمران ، آب و خدمات غفارآقا زاده معاون امور شهری و محیط زیست شرکت عمران، آب و خدمات، در خصوص وضعیت لور مجموعه درخت سبز کیش گفت: تغییرات توپوگرافی جزیره حاصل از فعالیت های عمرانی بدون پیوست های زیست محیطی در طی سال های گذشته  سبب کاهش چشمگیر ذخایر آب های سطحی در فضای اطراف این درخت و خشکیده شدن شاخه ها و تنه لور شده بود.

آقازاده با تاکید بر اینکه خشک شدن این درخت یک شبه اتفاق نیفتاده اظهار داشت : ساخت و سازهای فراوان در جزیره کیش در طول چند دهه گذشته سبب تغییر مسیل جریان آبهای سطحی حاصل از بارندگی و کاهش چشمگیر ورود آب به محدودهای این درخت شد که به تبع آن بالا آمدن سطح آبهای زیر زمینی به دلیل نزدیکی به دریا و ایجاد تنش بیش از حد تحمل درخت لور، زمینه خشکیدگی آن را ایجادکرد.

وی افزود: در این مدت آبیاری دستی به عناوین مختلف نظیر تخلیه آب با تانکر و آبپاش موثر واقع نشده و تنش های محیطی و افزایش سن درخت باعث وارد آمدن فشار بیش از حد به درخت گردید تا جائیکه به تدریج از سال ۱۳۸۸ حجم برگ های سبز درخت مرتب کاهش یافته و درخت مستعد بروز بیماری های قارچی شد و در نهایت به دلیل مرطوب بودن محیط و ضعف عمومی درخت ، این لور تنومند از بین رفت .

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۸۸  فعالیت های ویژه ای در جهت احیای مجدد این درخت انجام شد اظهار داشت: پس از بروز ضعف شدید در درخت از سال ۸۸ اقدامات متعددی از جمله آبیاری دستی و یا با تانکر ، حذف درختان مهاجم اطراف در چند نوبت، استفاده از قارچ کش های متفاوت در چند نوبت، کود دهی و حذف شاخه های آلوده، سبک سازی برای تعادل رشد و سبزینگی درخت به طور مستمر و دعوت از افراد خبره و کارشناس جهت چاره اندیشی برای احیای احتمالی درخت انجام شد .
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ و در پی اقدام ناشایست چند فرد ناشناس و ریختن گازوئیل بر روی تنه درخت و ریشه های آن ، روند خشکیده شدن درخت شدت گرفت و متاسفانه پس از چند ماه به طور کامل خشک شد.

غفارآقازاده با بیان اینکه شاخه های این درخت استقامت کافی برای تبدیل شدن به یک نماد و جاذبه گردشگری را نداشت تصریح کرد: پیش از این با استفاده از تنه خشک چند درخت لور خشک شده در روستای باغو و انتقال آن به محوطه مقابل تالار شهر ، نمادی از این درخت به عنوان یک جاذبه گردشگری در کیش ایجاد شده بود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=27549
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.