• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا می‌شود

  • کد خبر : 27011
  • 14 بهمن 1401 - 22:04
قرارداد طرح توسعه میدان گازی کیش امضا می‌شود

قرارداد ۹۰۰ میلیون دلاری فاز اول طرح توسعه میدان عظیم گازی کیش با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا خواهد شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محمدحسین متجلی، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام این خبر گفت: میدان گازی کیش، یکی از بزرگترین میادین گازی کشور با مساحت ۷۷۵ کیلومتر مربع در عمق سه کیلومتری جزیره کیش و آب‌های اطراف آن واقع شده است.

وی میزان گاز درجای این میدان را برابر با ۵۶ تریلیون فوت مکعب استاندارد اعلام کرد و گفت: در صورت توسعه کامل، این میدان توانایی تولید ۱۲۰ میلیون مترمکعب در روز گاز خام را خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه طرح توسعه میدان گازی کیش در چهار فاز برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: این میدان در حال حاضر پس از پارس جنوبی بزرگترین میدان گازی کشور به شمار می‌رود.

متجلی با اعلام این خبر که قرارداد فاز اول توسعه این میدان فیمابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران منعقد خواهد شد، افزود: با اجرای این طرح که مشتمل بر احداث یک خط لوله ۳۲ اینچ زیردریایی به طول ۲۰۰ کیلومتر از جزیره کیش به عسلویه توسط شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و تکمیل ۱۴ حلقه چاه توسط شرکت ملی حفاری ایران می باشد، ۲۸ میلیون مترمکعب در روز گاز خام و یازده هزار بشکه در روز میعانات گازی از جزیره کیش به پالایشگاههای سایت یک عسلویه منقل شده و گاز پالایش شده به شبکه گاز سراسری کشور اضافه خواهد شد.

وی مبلغ این قرارداد را ۹۰۰ میلیون دلار و مدت زمان اجرای آن را ۱۴ ماه اعلام کرد.

گفتنی است، همزمان با امضای قرارداد توسعه میدان گازی کیش، بهره‌برداری از طرح نگهداشت و افزایش تولید میادین اسفند و سیوند با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۱۰ میلیون دلار به صورت رسمی آغاز خواهد شد. در این میادین که از سخت‌ترین میادین دریایی کشور از نظرعملیات به شمار می‌روند، مجموعاً ۱۲ حلقه چاه حفاری و تعمیر شده است که در مجموع منجر به تولید ۱۶ هزار بشکه در روز نفت خواهد شد. لازم به ذکر است که ۸۴ درصد ساخت کالا و تجهیزات این طرح ایرانی بوده است.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=27011
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.