• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
8

فیلم | شاهد ۱۲۹ در یازدهمین نمایشگاه صنعت هوایی کیش

  • کد خبر : 26684
  • 26 آذر 1401 - 9:42

به گزارش کیشوندنیوز، شاهد ۱۲۹ یک پهپاد شناسایی و رزمی است که طول آن ۸ متر ، ارتفاعش ۳.۱ متر و فاصله دو سر بال آن ۱۶ متر است وجنس این پهپاد از مواد مرکب (کامپوزیتی) و سازه آلومینیومی است. پهپاد شاهد ۱۲۹ از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴  بهره […]

به گزارش کیشوندنیوز، شاهد ۱۲۹ یک پهپاد شناسایی و رزمی است که طول آن ۸ متر ، ارتفاعش ۳.۱ متر و فاصله دو سر بال آن ۱۶ متر است وجنس این پهپاد از مواد مرکب (کامپوزیتی) و سازه آلومینیومی است. پهپاد شاهد ۱۲۹ از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس ۹۱۴  بهره می‌برد و توانایی حمل ۴ موشک هوشمند سدید ۳۴۵با وزنی در مجموع ۴۰۰ کیلوگرم را دارد.

از دیگر ویژگی‌های شاهد ۱۲۹ می‌توان به دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی ۱۷۰۰ کیلومتر، سقف پروازی ۲۵۰۰۰ فوت (۷۶۲۰ متر)، یک شبانه روز مداومت پروازی با هر بار سوختگیری، هزینه بسیار پایین ماموریت‌ها و قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها اشاره کرد.

این پرنده به گونه‌ای طراحی شده است که انواع تجهیزات بر روی آن قابل نصب بوده و در کنترل ترافیک جاده‌ای، مراقبت جنگلها و منابع طبیعی نیز می‌تواند مورد استفاده مؤثر قرار گیرد. پهپاد شاهد ۱۲۹ می تواند از یک جاده ساده بدون هیچ قابلیت خاص به پرواز درآمده و در عین حال از یک مرکز کنترل به اندازه کابین یک تریلر، کنترل شود.

با توجه به ارتفاع پروازی این پهپاد که ۲۵۰۰۰ فوت است ، آن را از برد اکثر سامانه های ضد هوایی دوش پرتاب نیز خارج می کند. کنترل و هدایت پهپاد شاهد ۱۲۹ توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام پذیر می‌باشد. سیستم اپتیکی این پرنده توان شناسایی ۲۱۱ کیلومتری اطراف را داشته و در شب، روز و کلیه شرایط آب و هوایی می تواند تصویر واضحی را در اختیار فرماندهان قرار دهد.

ماموریت هایی که برای پهپاد شاهد ۱۲۹ تعریف شده عبارت از رصد و شناسایی عملیاتی ، انهدام مواضع دشمن وعکس برداری از مواضع و انتقال به مرکز فرماندهی برای تصمیم گیری نهایی است. ‌می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با تروریست‌ها و قاچاقچیان، کشف و شناسایی در مرز‌های آبی و خاکی، امور زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد.

از آنجا که هزینه هر ساعت پرواز برای جنگنده‌های رزمی ۱۱ هزار دلار است، این پهپاد می‌تواند با هزینه ۱۱۱ هزار تومانی در هر ساعت راه حلی به صرفه برای ماموریت های شناسایی و رزمی باشد.

نخستین پیش نمونه شاهد ۱۲۹ در اسفند ۱۳۹۰ در فرودگاه بدر اصفهان به پرواز درآمد./ برگرفته از سایت ایران پرس

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=26684
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.