• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

توسعه میدان گازی کیش با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلار

  • کد خبر : 26610
  • 18 آذر 1401 - 14:38
توسعه میدان گازی کیش با سرمایه‌گذاری ۸ میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: با توسعه میدان گازی کیش به ارزش ۸ میلیارد دلار، ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از روابط‌عمومی شرکت نفت و گاز پارس، محسن خجسته‌مهر پس از بازدید از فاز نخست طرح توسعه میدان گازی کیش در گفتگو با خبرنگار صدا و سیمای مرکز استان هرمزگان، گفت: شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد در ۸ سال آینده نسبت به افزایش تولید حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب با ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۷۱ میلیارد دلار اقدام کند.

خجسته‌مهر اظهار کرد: یکی از اهداف توسعه‌ای افزایش تولید گاز در کشور، توسعه میدان گازی کیش در استان هرمزگان و جزیره کیش با مساحت ۸۰۰ هزار متر مربع است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸ میلیارد دلاری در این طرح، بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

وی گفت: شرکت ملی نفت ایران برنامه دارد در ۸ سال آینده با افزایش حدود ۵۰۰ میلیون متر مکعب به توان تولید گاز کشور با ارزش سرمایه‌گذاری حدود ۷۱ میلیارد دلار اقدام کند.

خجسته‌مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش دارای ۴ فاز است که در مجموع در این ۴ فاز ۵۰ حلقه چاه حفاری می‌شود، افزود: دو کلاستر خشکی، ۶ سکوی بخش دریایی و حدود ۸۰۰ کیلومتر خط لوله در این طرح احداث می‌شود که این خود ظرفیت ارزشمندی برای ساخت داخل به دنبال خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه برای فاز اول این میدان ۱۴ حلقه چاه در نظر گرفته شده که حفاری آن‌ها به اتمام رسیده و در مرحله نهایی قرار دارد، تصریح کرد: خط لوله دریایی این طرح دارای طول ۲۰۰ کیلومتر است که برای سفارش‌گذاری اقدام شده و تا پایان سال آینده برداشت ۲۸ میلیون متر مکعب گاز از فاز یک میدان کیش انجام خواهد شد.

وی بیان داشت: به موازات اجرای فاز نخست، توسعه فازهای ۲، ۳ و ۴ این طرح در دستور کار قرار دارد که جزء محورهای همکاری با شرکت بین‌المللی گازپروم روسیه بوده و تفاهم‌نامه توسعه آن امضا شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه از خردادماه سال گذشته مطالعات این سه فاز شروع شده، افزود: علاوه بر جلسات فنی مداوم و مستمر که در طی چند ماه گذشته دایر شده، برای بازدید از میدان گازی کیش، مدیران ارشد گازپروم در منطقه آزاد کیش حضور دارند و بازدیدی از تأسیسات این طرح داشتند. ضمن اینکه نمایندگان این شرکت از شرکت‌های بزرگ سکوساز و جکت‌ساز ایرانی بازدید داشتند تا از حداکثر توان ساخت داخل در زمینه توسعه این طرح‌ها استفاده و بهره‌برداری کنند.

معاون وزیر نفت دستیابی به تولید ۵۰۰ میلیون مترمکعبی گاز در افق ۸ ساله را از برنامه‌های جدی این شرکت عنوان و تصریح کرد: علاوه بر توسعه میدان گازی کیش، در راستای رسیدن به تحقق تولید ۵۰۰ میلیون متر مکعب گاز در سراسر کشور، توسعه میدان گازی پارس شمالی با هدف تولید بیش از ۱۰۰ میلیون متر مکعب و همچنین توسعه ۱۳ میدان گازی و دو ایستگاه تقویت فشار در شرکت نفت مناطق مرکزی که ۱۴۲ میلیون متر مکعب تولید گاز در پی دارد، از جمله برنامه ۸ ساله شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این برنامه‌ها است.

خجسته‌مهر، اشتغال‌زایی را از مهمترین نتایج توسعه طرح گازی کیش برشمرد و گفت: مهمترین دستاوردی که توسعه میدان کیش برای مردم عزیز استان هرمزگان و به ویژه جزیره کیش دارد توسعه صنعت در این جزیره و در استان است و دسترسی به گاز می‌تواند رشد فزاینده‌ای را از جهت‌های مختلف داشته باشد و همچنین می‌تواند خدمات ارزشمندی را به بخش‌های مختلف شهری و ساکنین جزیره داشته باشد.

براساس این گزارش، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به همراه قائم‌مقام شرکت گازپروم‌ روسیه، صبح روز چهارشنبه (۱۶ آذرماه) از فاز یک میدان گازی کیش بازدید کردند.

محسن خجسته‌مهر و ویتالی مارکلوف در رأس هیئت‌هایی فنی و تخصصی از دستگاه حفاری ۶۹ فتح شرکت ملی حفاری ایران مستقر بر روی کلاستر-۱ طرح توسعه فاز یک میدان گازی کیش بازدید و در نشست پیگیری مذاکرات فنی و تخصصی که به منظور پیشبرد و اجرای محورهای تفاهم‌نامه راهبردی شرکت ملی نفت ایران و گازپروم برگزار شد، شرکت کردند.

بازدید مقامات ارشد شرکت ملی نفت ایران و گازپروم روسیه از طرح توسعه میدان گازی کیش‌، پس از امضای بزرگ‌ترین تفاهم‌نامه راهبردی میان ایران و روسیه در حوزه سرمایه‌گذاری در میدان‌های نفتی و گازی به ارزش ۴۰ میلیارد دلار در تیرماه امسال صورت گرفته و توسعه این طرح گازی مهم، به عنوان یکی از اصلی‌ترین محورهای همکاری این دو شرکت به شمار می‌رود.

شرکت گازپروم روسیه به منظور ادامه مذاکره و پیگیری محورهای تفاهمنامه امضا‌شده با شرکت ملی نفت ایران در حوزه توسعه میدان گازی کیش، میدان پارس شمالی و طرح‌های فشارافزایی، گروهی از کارشناسان و نمایندگان خود در زمینه‌های فنی و مهندسی را به ایران اعزام کرده و در نشست‌های تخصصی با مدیران و نمایندگان شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت ایران‌، به تبادل نظر پرداخته‌اند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=26610
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.