• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

باران و صخره های مرجانی دو نعمت که باید در کیش مدیریت شوند

  • کد خبر : 26275
  • 18 آبان 1401 - 18:03
باران و صخره های مرجانی دو نعمت که باید در کیش مدیریت شوند

مطالعه نشان می‌دهد که مواد مغذی موجود در سیلاب باعث تشدید سفیدشدگی مرجان‌ها می‌شود.

به گزارش کیشوندنیوز، تحقیقات نشان می‌دهد که صخره‌های مرجانی به مواد مغذی وارد شده از روان‌آب‌های ناشی از سیلاب در خطوط ساحلی مجاور یا حمل شده در جریان‌های دریایی حساس هستند.

یافته‌‌های علمی‌ اخیر(۲۰۲۰) نشان داده است که مواد مغذی می‌توانند اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را بر مرجان‌ها تشدید کنند و باعث سفید شدن انبوه مرجان‌ها شوند.

این مطالعه با عنوان «جریان‌های اقیانوسی تامین‌کننده مواد مغذی حساسیت سفید شدن مرجان‌ها را تعدیل می‌کند»، در Science Advances منتشر شده است.

محیط‌های صخره‌های مرجانی معمولاً از نظر مواد مغذی طبیعی مانند ترکیبات نیتروژن و فسفر فقیر هستند، اما مواد مغذی حاصل از کودها و روان‌آب‌های سیلاب می‌توانند از خطوط ساحلی مجاور وارد صخره‌ها شوند و جریان‌های دریایی عبوری می‌توانند مواد مغذی را از جاهای دیگر منتقل کنند.

دکتر توماس دی کارلو، نویسنده اصلی، محقق فوق دکتری در دانشگاه علم و صنعت ملک عبدالله (KAUST) در عربستان سعودی، می‌گوید: «مرجان‌ها به سطوح بالای مواد مغذی حساس هستند».

دکتر دی کارلو می‌گوید: «گرمایش جهانی در قرن اخیر باعث شده است هرساله شاهد سفید شدن مرجان‌ها در نقاط مختلف جهان باشیم (اتفاقی که در جزیره کیش در طی سال‌های مختلف رخ داده است).

در مطالعه ما متوجه شدیم که مرجان‌هایی که از قبلا تحت تنش گرمایی قرار گرفته‌اند، وقتی در معرض سطوح اضافی مواد مغذی قرار بگیرند، حتی بیشتر مستعد سفید شدن هستند.

این مطالعه نشان می‌دهد که مدیران اکوسیستم می‌توانند با اجرای برخی استراتژی‌ها برای کاهش استرس مواد مغذی در مناطقی که تحت تنش گرمایی قرار دارند، اثرات سفید شدن مرجان‌ها را کاهش دهند.»

باران و صخره های مرجانی
پروفسور جان پاندولفی از مرکز عالی ARC برای مطالعات صخره‌های مرجانی (Coral COE) در دانشگاه کوئینزلند معتقد است مطالعات قبلی، از جمله تحقیقاتی که بر روی دیواره بزرگ مرجانی انجام  شده نشان می‌دهد که، سفید شدن مرجان‌ها به ترکیبی از تنش‌های گرمایی و مواد مغذی مرتبط است.

پروفسور پاندولفی می‌گوید: «نتایج تحقیقات ما نقشه‌ای برای حفاظت از صخره‌های مرجانی ارائه می‌دهد تا به بهترین شکل ممکن در این خصوص اقدام شود.

ما پیشنهاد می‌کنیم هنگام تصمیم‌گیری در مورد زمان و مکان تخصیص منابع یا حفاظت، فرآیندهای دریایی مورد توجه قرار گیرد.

در این تحقیق دریای سرخ به عنوان محل مطالعه انتخاب شد، زیرا یکی از تنها محیط‌های دریایی است که اثرات مواد مغذی تابستانی و استرس گرمایی مستقل از یکدیگر عمل می‌کنند و تنها در یک منطقه مواد مغذی امکان ورود به دریا را در تابستان دارا هستند.

بر اساس پدیده فراجوشی (آپویلینگ) که باعث می‌شود مواد مغذی از اعماق به سطح آب بیاید تحقیقات میدانی قبلی در مورد نقش مواد مغذی در سفید شدن مرجان‌ها نا مشخص بود: مواد مغذی و دما اغلب در اقیانوس‌ها با هم متفاوت هستند و تفکیک اثرات آنها را دشوار می‌کند.

اندازه گیری بارهای مواد مغذی مانند دمای سطح دریا از طریق ماهواره دشوار است».

دکتر دکارلو می‌گوید: «این واقعیت که اندازه‌گیری مواد مغذی دشوارتر از دماست، ممکن است درک ما از اهمیت آنها را محدود کند و به تلاش‌های طولانی‌مدت نظارت بر سطوح مواد مغذی در صخره‌های مرجانی نیاز است».

وی می‌گوید: «ادغام جریان‌های اقیانوسی تأمین‌کننده مواد مغذی در پیش‌بینی‌های سفید شدن مرجان‌‌هاست و پیش‌بینی‌هایی را که تنها بر اساس دما هستند، افزایش می‌دهد.»

دکتر دکارلو می‌گوید: «تحقیقات ما نشان می‌دهد که پیش‌بینی‌های آینده صخره‌های مرجانی باید فراتر از تنش‌های صرفاً مبتنی بر دما باشد تا تأثیر سیستم‌های جریان دریایی بر غنی‌سازی مواد مغذی در صخره‌های مرجانی و در نتیجه حساسیت به سفید شدن را در بر بگیرد».

منبع: مرکز تعالی ARC برای مطالعات صخره مرجانی.

نویسنده: مصیب شیرانی، کارشناس ارشد محیط زیست و منابع طبیعی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=26275
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.