• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

کیشوندان از آوردن پرنده های غریبه به کیش خودداری کنند

  • کد خبر : 2600
  • 19 دی 1395 - 18:52
کیشوندان از آوردن پرنده های غریبه به کیش خودداری کنند

رئیس اداره دامپزشکی منطقه آزاد کیش با اعلام اینکه تا کنون گزارشی از ابتلاء پرندگان کیش به آنفلوانزا دریافت نکرده ایم به کیشوندان توصیه کرد که از آوردن پرنده های غریبه به جزیره کیش خودداری کنند.

به گزارش کیشوند نیوز و به نقل از ایرنا، سید علی سیفی در خصوص مشاهده بیماری آنفلوانزا در پرندگان کیش اظهار کرد: تا کنون نه در کیش و نه از استان های همجوار همچون بوشهر و هرمزگان گزارشی در این زمینه دریافت نکرده ایم.
وی با اعلام اینکه بیماری آنفلوانزا چند سویه دارد و برخی از آنها قابل انتقال است افزود : تا کنون سویه قابل انتقال تایید و گزارش نشده است.
سیفی تاکید کرد: برای پیشگیری از انتقال هر نوع بیماری دامی باید گوشت دام و طیور در هنگام استفاده خوب پخته شوند و از مصرف گوشت نیم پز خودداری شود و رعایت نکات بهداشتی در هنگام کار با محصولات طیور از اصول اولیه بهداشت فردی است.
وی تصریح کرد: سویه هایی بیماری هایی که با انسان مشترک است از طریق ترشحات و یا قرار گرفتن مستقیم در محیط نگهداری دام ها به انسان منتقل می شود و از راه خوردن گوشت پخته شده به صورت کامل احتمال انتقال بسیار کم است.
رئیس دامپزشکی کیش به شهروندان توصیه کرد از آوردن پرنده های غریبه و بدون شناسنامه بهداشتی از خارج جزیره به کیش خود داری کنند چرا که ممکن است این پرندگان ناقل بیماری باشند.
وی خرید پرندگان دراین فصل از سال را جایز ندانست و گفت : به صورت معمول در فصل زمستان احتمال ابتلا به بیماری بیشتر از سایر فصول است بنابراین خرید پرندگان جایز نیست.
سیفی با تاکید بر اینکه شهروندان از خرید پرنده زنده خود داری اظهار کرد: گوشت های مصرفی خود را از اماکن عرضه معتبر با بسته بندی تهیه و بدون نگرانی مصرف کنند.

تکمیلی /
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود، این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند، این بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.
از اوایل دهه ۶۰ میلادی تاکنون واگیری های متعددی از این بیماری در بین طیور اهلی بسیاری از کشورها گزارش شده ولی بیشترین تنوع ویروس های آنفلوانزای پرندگان دربین پرندگان وحشی به خصوص پرندگان آبزی راسته اردک سانان مانند اردک ،غاز وقو و پرندگان کرانه زی مشاهده شده است.
پرندگان وحشی به ویژه پرندگان آبزی در مواقع شیوع بیماری HPAI تحت تیپH5N1 معمولا بدون علایم بالینی و با مرگ سریع و یا با علایم بالینی شامل علایم عصبی، لرزش سر و گردن، عدم تعادل در حرکت، پیچش گردن، حرکات و موقعیت های غیر طبیعی سر و بدن و مرگ در مدت زمان کوتاه همراه است.
در پرندگان اهلی افسردگی شدید، بی اشتهایی، کاهش تخم گذاری، اسهال سبز روشن تا سفید، علایم تنفسی و التهاب بافت ملتحمه، ژولیدگی پرها، تشنگی زیاد، خیز زیر پوستی در نواحی گردن، سر، صورت، تاج و ریش، سیانوزه (کبودی) شدن تاج و ریش، خونریزی های پتشی (کوچک) روی سطوح سروزی بدن و مرگ و میر ناگهانی تا ۱۰۰ درصد گله را به همراه دارد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2600
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.