• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

رونمایی از نمونه اولیه سامانه شیرین سازی آب دریا در کیش

  • کد خبر : 25733
  • 13 شهریور 1401 - 22:42

سامانه شیرین سازی آب براساس تکنولوژی رزونانس مولکولی بدون غشاء با ۹۵ درصد بازدهی در جزیره کیش ساخته شد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما مرکز کیش، همزمان با سفر دو روزه دبیر شورای عالی مناطق آزاد به جزیره کیش طرح دانش بنیان سامانه نوین شیرین سازی آب بر اساس رزونانس مولکولی رونمایی شد.

مجری طراحی و ساخت این دستگاه، گفت: شیوه‌ای که در این سامانه بکار رفته برای اولین بار در جهان است و قادر است راندمان شیرین سازی آب دریا را از میانگین ۵۰ درصد جهانی به ۹۵ درصد برساند و پنج درصد پساب آن نیز در صنایع کشاورزی و ساختمان کاربرد‌های عمده و مهمی دارد.

علی زینعلی افزود: تک مرحله‌ای بدون، پسماند بسیار کم، عدم نیاز به سیستم فیلتراسیون و غشایی، استفاده از رزونانس مولکولی برای شیرین سازی، هزینه تمام شده پایین‌تر نسبت به سایر روش‌های مرسوم، بدون صدا و بو، دوست دار محیط زیست و مقاوم در برابر خوردگی از جمله ویژگی‌های این سامانه آب شیرین کن است.

مدیر تحقیق و توسعه این شرکت نیز افزود: این دستگاه از شاخه‌های تنش یونی که هیچ گونه شبیه سازی خارجی اروپایی و آسیایی نداشته استفاده می‌کند و در واقع این سامانه بگونه‌ای است که بدون اینکه از فیلتر یا حرارتی استفاده کند می‌تواند ۹۵ درصد آب ورودی از دریا را تصفیه کند.

بیرانوند افزود: دستگاه متشکل از یونیت‌های مختلف است که درون لوله‌های سامانه قرار داده می‌شود تا املاح و ناخالصی‌های آن از جمله “نمک” را توسط برخی جاذب‌ها که در هسته اصلی دستگاه قرار دارد با تکنولوزژی کاملا بومی، جذب می‌کند.

وی گفت: استفاده از برق ۱۲ ولت از دیگر مزایای شاخص این سامانه است به گونه‌ای که سیستم پس از دریافت برق ۱۲ ولت به صورت خودکار این میزان انرژی را با دستگاهی دیگر که در شرکت طراحی و ساخته شده به ۲۲۰ ولت تبدیل می‌کند.

مدیر تحقیق و توسعه این دستگاه بیان کرد: هم اکنون سفارش‌هایی از سوی برخی دستگاه‌ها و نهاد‌های داخل کشور برای ساخت این سامانه ارایه شده و پیش بینی می‌کنیم با تجاری سازی این تکنولوژی بازار خوبی برای صادرات از در سایر نقاط دنیا داشته باشیم.

متخصص ژنتیک و اصلاح نباتات این شرکت هم اعلام کرد: از پسماند این دستگاه موفق به تولید پودری کاملا معدنی شدیم که با ترکیب آب به نوعی ژله تبدیل می‌شود که می‌تواند تا ۳۰۰ برابر بیشتر آب را در خود حفظ کند که تاثیر بسیار زیادی در کاهش آب مصارف بخش کشاورزی خواهد داشت.

محمودرضا شعبانی افزود: ایجاد کشاورزی‌های طبقاتی در ابعاد وسیع بر اساس تکنولوژی نانوپونیک تنها در اختیار دو کشور انگلیس و چین بود که حالا با دستیابی کشورمان به تکنولوژی ژلوپونیک می‌توان ادعا کرد ایران به روشی کاملا معدنی بدون هیچ نوع کربنی در شیوه‌های نوین کشاورزی دست پیدا کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی نیز در آیین رونمایی از این سامانه با بیان اینکه فعالیت این شرکت در نتیجه تحقق مفاد تفاهم نامه این دبیرخانه با معاونت علمی ریاست جمهوری است، افزود: صحت سنجی این روش انجام شده است و امروز مجموعه‌ای با ظرفیت ۱۵ متر مکعب در روز تست شده و دبیرخانه شورایعالی از این شرکت در مسیر تجاری سازی حمایت همه جانبه را خواهد داشت.

سعید محمد با اشاره به اینکه این شیوه که برای اولین بار در دنیا اتفاق می‌افتد انقلابی درعرصه تصفیه و تامین آب شرب است افزود: می‌توان با این شیوه کمبود آب در مرکز و مناطق شرق و جنوب کشور را به صورت ویژه با سرمایه گذاری کمتری نسبت به سایر روش‌ها مرتفع کرد.

مهدی کشاورز مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز گفت: شرکت‌های خلاق محور و نوآور در برج نوآوری جزیره برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان حمایت می‌شوند و این شرکت نیز یکی از این موارد است که از سه ماه پیش حمایت از آن آغاز شده و پشتیبانی از آن برای دریافت استاندارد‌های لازم آب تولیدی سامانه تداوم خواهد داشت.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25733
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.