• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
7

زمین‌لرزه‌های کیش فوج گونه هستند/ ارتباطی بین زلزله ۴ تیر با ۲۵ خرداد وجود ندارد

  • کد خبر : 25170
  • 05 تیر 1401 - 18:49
زمین‌لرزه‌های کیش فوج گونه هستند/ ارتباطی بین زلزله ۴ تیر با ۲۵ خرداد وجود ندارد

پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گزارش مقدماتی خود را در رابطه با زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری ۴ تیرماه ۱۴۰۱ جزیره کیش منتشر کرد.

به گزارش کیشوندنیوز، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گزارش مقدماتی خود را در رابطه با زمین لرزه ۵٫۷ ریشتری ۴ تیرماه ۱۴۰۱ منتشر کرد.

بخشی از این گزارش در ادامه آمده است:

در ساعت ۰۸ و ۰۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه )به وقت محلی( روز شنبه ۴ تیرماه ۱۴۸۱ هجری شمسی، مطابق با ساعت ۰۳ و ۳۷ دقیقه و ۱۱ ثانیه (به‌وقت جهانی) روز شنبه ۲۵ ژوئن ۲۰۲۲ میلادی زمین لرزه‌ای با بزرگای ۵٫۷ در مقیاس امواج محلی در در ۱۵ کیلومتری شمال خاوری جزیره کیش در استان هرمزگان به‌وقوع پیوست.

رومرکز این رویداد براساس لرزه‌نگاشت‌های ثبت شده در مرکز ملی شبکه لرزه نگاری باند پهن پژوهشگاه در مختصات ۲۶٫۶۰ درجه عرض شمالی و ۵۴٫۱۴ درجه طول خاوری قرار دارد. از آنجا که بزرگای این زمین لرزه بیشتر از زمین لرزه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱، خاور چارک با بزرگای ۵٫۳ در مقیاس امواج محلی می‌باشد، نمی‌توان پس لرزه آن زمین لرزه دانست، بلکه یک رویداد جدید است و به طور احتمال زمین لرزه‌های رویداد در این بازه زمانی (۱۰روز) یکسری زمین‌لرزه‌های خوشه‌ای یا فوج گونه هستند.

عمق کانون زمین لرزه ۱۲ کیلومتر برآورد شده است، کانون این زمین لرزه در نزدیکی گسل پیش ژرفای زاگرس قرار دارد.

زمین لرزه اخیر در منطقه بندر چارک – جزیره کیش با زمین‌لرزه‌ای در بعدازظهر روز سه شنبه ۲۴ خردادماه ۱۴۰۱ با بزرگای ۴٫۵ واقع در ۱۷ کیلومتری جنوب بندرچارک و ۳۴ کیلومتری شمال خاور جزیره کیش آغاز شد. در ادامه به دنبال رخداد چند زمین لرزه با بزرگای حدود ۳، زمین لرزه‌های با بزرگای گشتاوری ۵٫۵(آژانس‌های بین المللی) و بزرگای محلی ۵٫۳ در ساعت ۱۰ و ۳۶ دقیه روز ۲۵ خردادماه منطقه وسیعی در باختر استان هرمزگان را به لرزه درآورد. موقعیت این زمین لرزه در فاصاله حادود ۱۶ کیلومتری خاور بندر چارک قرار می‌گیرد.

تا امروز مورخ ۴ تیرماه بیش از ۱۲۰ زمین لرزه با بزرگای ۲٫۵ و حداقل ۱۶ زمین لرزه با بزرگایب ۴ در منطقه بندرچارک – جزیره کیش اتفاق افتاده است.

رخداد این تعداد زمین لرزه با بزرگای بالای ۴ همراه با دو زمین لرزه با بزرگای بالای ۵٫۵ در منطقه تاحدودی کوچکی، پدیده‌ای چندان طبیعی و رایج برای زمین لرزه‌های منطقه زاگرس نیست. به نظر می‌رسد در این منطقه بیش‌تر از اینکه با یک زمین‌لرزه بزرگ و تعداد زیادی پس‌لرزه مواجه باشیم،(موردی که بیشتر برای زمین لرزه‌های زاگرس شاهد آن هستیم)، بیشتر با رخداد زمین لرزه‌های فوج گونه، سروکار داریم. زمین لرزه‌های فوج گونه به تعاداد زیادی زمین لرزه با بزرگای مشابه اطلاق می‌شود که در بازه زمانی کوتاه چند هفته‌ای تا چند ماهه در منطقاه کوچکی اتفاق می‌افتند.

دانلود کامل گزارش پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25170
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.