• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

فعال شدن گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله‌های کیش و چارک

  • کد خبر : 25120
  • 29 خرداد 1401 - 13:51
فعال شدن گسل پیش‌ژرفای زاگرس مسبب زلزله‌های کیش و چارک

مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: نزدیکترین زلزله تاریخی با بزرگی ۶.۸ در شرق آن و در محدوده بندرلنگه (سال ۱۷۰۳ میلادی) و زلزله ۵.۶ کیش در سال ۱۹۳۱ رخ داده است.

به گزارش کیشوندنیوز، مدیر بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بزرگترین زلزله رخداده در بندر چارک ۲۵ خرداد ساعت ۱۰:۳۶ با بزرگی ۵.۲ حادث شد و پیش از آن ۹ پیش‌لرزه با بزرگی ۳.۲ تا ۴.۴ پیش از رخداد اصلی در محدوده رومرکزی رخ داده است.

وی گفت: در محدوده زلزله‌هایی رخداده شاخه‌های گسل پیش‌ژرفای زاگرس و جبهه کوهستان بموازات شمالی آن گسترده است. با توجه به مجاورت گسل پیش ژرفای زاگرس به رومرکز زلزله‌های بندر چارک، احتمالا این گسل موجب رخداد زلزله‌های محدوده بندر چارک است.

علی بیت‌اللهی در خصوص تاریخچه لرزه‌خیزی منطقه اعلام کرد: زمین‌لرزه‌های تاریخی بزرگی در مجاورت رومرکز زلزله‌های بندرچارک جانمائی نشده است. نزدیکترین زلزله تاریخی با بزرگی ۶.۸ در شرق آن و در محدوده بندرلنگه (سال ۱۷۰۳ میلادی) و زلزله ۵.۶ کیش در سال ۱۹۳۱ رخ داده است.

وی توضیح داد: از زمان استقرار شبکه لرزه نگاری با پوشش نسبتا مناسب کشوری از سال ۱۳۸۵ تا زمان حاضر تعداد ۱۳۰۳ زلزله با بزرگی ۲.۵ و بالاتر در گستره اطراف رومرکز از سال ۲۰۰۶ میلادی تا زمان وقوع زلزله ۵.۲ بندر چارک (مدت ۱۶ ساله) ثبت شده است. از این تعداد ۱۹ زمین‌لرزه با بزرگی ۵ و بالاتر و ۱۴۳ زلزله با بزرگی ۴ تا ۵ و بقیه زمین‌لرزه‌ها کوچکتر از بزرگی ۴ در اطراف رومرکز گسترده شده‌اند. 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=25120
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.