• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

دومین جایزه ادبی کیش با تجلیل از نفرات برگزیده به کار خود پایان داد

  • کد خبر : 23907
  • 11 دی 1400 - 18:11
دومین جایزه ادبی کیش با تجلیل از نفرات برگزیده به کار خود پایان داد

آیین اختتامیه دومین جایزه ادبی کیش با عنوان داستان کوتاه جنوب، با اعلام نفرات اول تا سوم در دو بخش ملی، منطقه‌ای و تجلیل از آنها به کار خود پایان داد.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، حسین شمسیان در آیین اختتامیه دومین جایزه ادبی کیش، از ابراهیم حسن‌بیگی به عنوان یکی از نخستین نویسندگانی که از ابتدا شناخت داشت نام برد و با اشاره به عنوان اختتامیه‌ جایزه ادبی کیش، گفت: داستان تمامی ندارد، یک داستان از خدا در تمام جهان وجود دارد و این داستان نسل به نسل می‌گردد و به زبان‌های مختلف ارائه می‌شود.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان با تاکید بر لزوم ادامه یافتن چنین رویکردهایی افزود: رویدادهای فرهنگی و هنری از تجمع‌هایی که صرفا برای جشن‌های مختلف برگزار می‌شوند، بااهمیت‌تر هستند و قطعا در کنار دورهمی، خروجی مثبت در بر خواهند داشت.

دبیر علمی و اجرایی دومین جایزه ادبی کیش، اختتامیه چنین رویکردی را، افتتاح اتفاق‌های مثبت فرهنگی مانند احیاء ادبیات داستانی جنوب دانست و گفت: سرزمین ایران مشتمل بر ده‌ها اقلیم متفاوت است و تعدد و تنوع اقالیم به ما کمک می‌کند هنرمندان، آثار متفاوتی را ارائه‌ دهند و این آثار اگر راه خود را در جهان باز کنند قطعا حرف بسیاری برای گفتن دارند.

ابراهیم حسن‌بیگی با تاکید بر تعلق گرفتن بیشتر جوایز نوبل به ادبیات اقلیمی، تصریح کرد: این داستان‌ها، آپارتمان‌نشینی شهری نیست و نگاهی اقلیمی به زیست‌بوم خود دارند.

نویسنده‌ی اشکانه و بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب دیگر، منابع ادبیات اقلیمی را بکر و تمام‌شدنی و مانند مخازن نفت برشمرد و افزود: در جهان، تمامی آثار با نگاه اقلیمی به ایران، حرفی برای گفتن داشته‌اند.

حسن‌بیگی جایزه ادبی کیش را حاصل ۸سال زندگی در کیش و تجربه‌ی خلاء ادبیات جنوب دانست و ادامه داد: ادبیات جنوب در ادبیات اقلیمی، ممتاز است و با نگاه مثبت منطقه آزاد کیش این جایزه شکل گرفت و ادامه یافت و نویسندگان ملی غیرجنوبی بسیاری نیز در این رویداد شرکت کردند.

وی کلاس‌های آموزشی آنلاین با حضور شرکت‌کنندگان در جشنواره و با آموزش جواد جزینی و مجید قیصری خبر داد و افزود: بنا داریم از داستان کوتاه به سمت رمان پیش برویم.

عضو شورای سیاست‌گذاری این جایزه نیز، با بیان این مطلب چنین رویدادهایی می‌تواند نقص موجود در ادبیات کشور را جبران نماید، با اشاره به نمادهای ادبیات اقلیمی اظهار داشت: داستان، فرآیندی دارد و اصل هدف برای ساختن داستان بومی غیرتصنعی، ارائه‌ی اثری منحصر به فرد با نمایش توانایی‌های فردی است که محوریت اصلی این جشنواره نیز بوده است.

رضا امیرخانی، مهم‌ترین هدف ادبیات را ساخت آدم‌های متکثر دانست و گفت: تمام پدیده‌های اجتماعی مانند آمار و اقتصاد در تلاشند که تکثرها را تبدیل به جمعیتی واحد کنند اما ادبیات فرصتی است برای آنکه انسان‌های بیشتری دیده شوند.

نویسنده‌ی من‌ِ‌او و ارمیا، با تاکید بر لزوم اهمیت داشتن امضای هر نویسنده، ادامه داد: هدف جشنواره‌های ادبی آن است که نویسندگان گام‌به‌گام به امضای منحصر خود برسند.

در ادامه‌ی نشست مژده عباسی با بیان این مطلب که جنوب، بی‌دریا چیزی کم دارد، گفت: افرادی که قصد بومی‌نویسی دارند باید فراتر از آوردن نماد به داستان‌هایشان بیاندیشند.

این نویسنده و پژوهشگر ادبیات جنوب، با اشاره به جمع‌آوری داستان‌های بومی استان هرمزگان، ادامه داد: داستان‌هایی که پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها می‌شنیدیم هرکدام باورهای شگفت‌انگیزی بودند که می‌توانند سوژه‌ای برای داستانی بومی باشد.

عباسی با اشاره به سه باور بومی، با ابراز خرسندی از هدف برگزاری “داستان کوتاه جنوب” افزود: ما باید اول داستان‌نویس پرورش دهیم و بعد توقع داشته باشیم جنوبی بنویسند.

وی با تاکید بر اینکه جنوبی بودن، اصل جنوبی‌نویسی نیست، گفت: تربیت کودکان و نوجوانان مستعد اهمیت خاصی در ادبیات دارد و باید در دستور کار مسئولین فرهنگی قرار بگیرد.

جایزه ادبی ویش_ داستان کوتاه جنوب، در دو بخش ملی و منطقه‌ای برگزار شد و مقام اول بخش ملی به غلامرضا فولادوندی از تهران برای داستان آن “دوتا  زنبور سرخ”، مقام دوم به سعید احمدزاده از شیراز برای داستان “مردان غروب” و مقام سوم عماد عبادی از شاهرود برای داستان مثل “نخل‌الفارعه” رسید.

حدیث ناظری از بندرعباس برای داستان “کاغذهای باطله”، سیده اکرم شاروبند آزاد از دشتستان برای داستان “پیچ” و سارا خادمی‌پور از اندیمشک برای داستان “رستاخیز” نیز به ترتیب به عنوان مقام‌های اول تا سوم این جایزه شناخته شدند و جوایز خود را که شامل لوح تقدیر، تندیس جشنواره و هدیه نقدی بود، دریافت کردند.

اهدای ۴ تندیس سپاس به اعضای شورای سیاست‌گذاری و همچنین حسین شمسیان از طرف دبیرخانه جایزه ادبی کیش از دیگر بخش‌های اهدای جوایز بود.

همچنین مقاله رضا صادقی شهپر دانشیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان با عنوان مدرنیسم اقلیمی در مجموعه داستان “شنل‌پوش در مه” اثر عدنان غریفی ، مقاله سیما پورمرادی دانش‌آموخته دکترا زبان و ادبیات فارسی و مدرس دانشگاه با عنوان نمود ادبیات اقلیمی جنوب در رمان “راه شیری” اثر محمد ایوبی و مقاله شهلا رضوانی با عنوان نگاهی به رمان “اهل غرق” نوشته منیرو روانی پور نیز به عنوان مقالات برگزیده این جایزه شناخته شدند.

بیش از۴۰۰ اثر به دومین جایزه ادبی کیش داستان کوتاه جنوب ارسال شده که شامل حدود ۳۰۰ اثر متعلق به بخش ملی و حدود۱۰۰ اثر نیز در بخش منطقه‌ای است که تمام آثار مورد بررسی و داوری قرار گرفت.

کل آثار رسیده ابتدا توسط مجید ذاکری، فرهاد رفیعی و ابراهیم حسن‌بیگی اعضای هیات انتخاب مطالعه شد و در بخش ملی ۳۱ اثر و در بخش منطقه ای ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

فاطمه مسلم‌پور، فریده ترقی، مریم اکبرپور، راحله زمان‌ثانی، فایزه زمان‌ثانی و محسن قاسمی نویسندگان کیشوندی بودند که آثارشان به مرحله‌ی نهایی راه یافته بود.

مجید قیصری، محمد کشاورز و احمد آرام اعضای هیات‌داوران دومین دوره جایزه ادبی کیش بودند که در بیانیه خود آورده‌اند داستان‌های این دوره نسبت به دوره اول از نظر کمی رشد چشمگیری نداشتند اما به لحاظ محتوی و ساختار ادبی آثار قابل قبول‌تری را شاهد بودیم.

دومین جایزه ادبی کیش داستان کوتاه جنوب کشور به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی کیش برگزار شد.

این جایزه در اولین دوره آن در سال ۱۳۹۸ به عنوان یکی از رویدادهای فرهنگ پیشرو در جزیره برگزار شد.

آئین اختتامیه دومین جایزه ادبی کیش موسوم به داستان کوتاه جنوب عصر پنجشنبه با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در سالن رازی مرکز بین المللی همایش‌های جزیره کیش برگزار و از برگزیدگان آن تجلیل شد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23907
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.