• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

پوستر سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی در کیش رونمایی شد

  • کد خبر : 23791
  • 01 دی 1400 - 2:00
پوستر سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی در کیش رونمایی شد

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در مراسم رونمایی از پوستر سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی از برگزاری مراسم افتتاحیه این کنگره در جزیره کیش با حضور شاعران برگزیده کشور خبرداد.

به گزارش کیشوندنیوز، حسین شمسیان راد در این نشست با اشاره به اینکه اتفاق خوب ومبارکی در  مراسم سالگرد سردار سلیمانی در حال شکل گیری است، حاج قاسم را شهیدی متعلق به تمامی مردم کشور برشمرد و افزود: فرق نمی کند که این کنگره در کجا برگزار شود و از قضا ما باید تلاش کنیم که در زمره برگزار کنندگان آن قرار بگیریم.

وی با ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد ارزشمند در جزیره کیش گفت:  اولین ویژگی این کنگره  این است که یگانه مرجع ادبی و شعری برای سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است.

معاون فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه مردم با زبان شعر و هنر به خوبی ارتباط برقرار می کنند از دو کتاب فاخر که با اشعاری در خصوص سردار سلیمانی منتشر شده ات یاد کرد و افزود: ویژگی این کنگره مردمی بودن آن است زیرا سردار سلیمانی از مردم بود و همان مردم برایش شعر و غزل سروده اند.

وی ویژگی سوم کنگره سردار سلیمانی را فرامرزی بودن آن عنوان کرد و افزود: مردمی بودن کنگره سردار از مرزهای ایران فراتر رفت و در حالی که انتظار نداشتیم می ببینیم شاعرانی از کشورهایی مانند روسیه و کانادا هم در این کنگره حضور دارند.

دبیر کیش سومین کنگره بین المللی شعرخاتم سلیمانی با اشاره به برگزاری مراسم افتتاحیه و اختتامیه دو دوره گذشته کنگره در شهر شیراز تاکید کرد: ما دوست داشتیم که در این کنگره سهمی داشته باشیم و گفتیم که شروعش از این برنامه باشد.

وی افزود: تاکنون حدود ۱۲۰۰ اثر به دبیرخانه رسیده است که ۲۰ اثر به عنوان آثار برگزیده توسط داوران انتخاب شده اند.

شمسیان راد به ۸ گروه موضوعی در فراخوان کنگره شعر خاتم سلیمانی اشاره کرد و افزود: تفکر انقلابی در نگاه شهید سلیمانی، ولایت‌محوری از منظر شهید سلیمانی، شهادت‌طلبی در مکتب سلیمانی، مؤلفه‌های مکتب سلیمانی، مکتب سلیمانی در آینه‌ قرآن و روایات، شهید سلیمانی شیعه‌ای در تراز آخرالزمان، سردار دل‌ها حلقه‌ پیوند دفاع مقدس و مدافعان حرم و شهید سلیمانی الگوی تعقل، حماسه و حب‌ّ وطن در انقلاب اسلامی  موضوعاتی بود که شرکت کنندگان اشعار خود را با این مضامین ارسال کردند.

به گفته دبیر کیش این کنگره، غلامرضا کافی، علیرضا قزوه، ساجده تقی زاده، محمد مرادی  و  امیرارسلان اشرافی اعضای هیات علمی این جشنواره هستند.

شمسیان راد با تاکید بر اینکه برجستگانی از عرصه های ادبیات کشور در این مراسم حضور خواهند داشت افزود: شعرهایی از سوی شاعران برگزیده کشور به دبیرخانه ارسال شده است اما در مسابقه شرکت نکرده و در آیین های افتتاحیه واختتامیه خوانش خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: قاسم صرافان، بهرام مژدهی، اکبر سلیمانی، اقایان صفادل، گلدسته، روزی طلب وخانم نیره جهان بین همچنین حاج صادق آهنگران از بزرگانی هستند که در این مراسم شرکت خواهند داشت.

خلیل شفیعی دبیر سومین کنگره بین المللی شعر خاتم سلیمانی با اشاره به اینکه ۲۰ اثر برگزیدهه در بخش های مختلف شعری اعم از کلاسیک، سپید، شعر نو، نیمایی، شعر کودک و نوجوان و خوانش اشعار سردار دل ها جوایز ارزشمندی دریافت خواهند کرد افزود: اولین برنامه این کنگره ١٠ روز بعد از شهادت شهید سلیمانی با حضور ۴٨٠ شاعر برگزار شد و اولین کتاب خاتم سلیمانی نیز طی همین بازه زمانی جمع آوری و منتشر شد و در سال دوم نیز کتاب این کنگره منتشر شد.

وی با اشاره به اینکه دومین سالگرد شهید سلیمانی است اما سومین کنگره در حال برگزاری است توضیح داد: اولین کنگره ۱۰ روز پس از شهادت سردار و دومین کنگره در نخستین سالگرد سردار برگزار شد و سومین کنگره به مناسبت دومین سالگرد شهادت شهید سردار سپهبد سلمیانی برگزار می شود.

شفیعی با تقدیر از سازمان منطقه آزاد کیش در راستای حمایت از برگزاری این رویداد ارزشمند افزود: به همت معاونت فرهنگی سازمان آیین افتتاحیه این رویداد بزرگ با حضور شاعران شهیر کشور ۵ دی ماه جاری در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تقریبا نیمی از شرکت کنندگان در این کنگره را بانوان تشکیل می دهند از استقبال بی نظیرکودکان، نوجوانان وجوانان از این کنگره  خبرداد و افزود: در این کنگره شاعران خردسال حدود ۵ و ۱۰ ساله حضور دارند. و ما تلاش داریم تا استعدادهای جوان مغفول مانده در این حوزه را به جامعه معرفی کنیم.

دبیر کنگره شعر خاتم سلیمانی حضور شاعران خارجی در این کنگره را از طریق فضای مجازی عنوان کرد و افزود: به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدودیت های موجود شاعران خارجی شرکت کننده در این آیین از طریق فضای مجازی شرکت کرده و جوایز برگزیدگان خارجی نیز به آدرس آنان ارسال خواهد شد.

حائری  نیز با بین اینکه فرهنگ و تاریخ تشیع با مقاومت عجین شده ات و هر وقت که دل ها می سوزد در رثای خونی که ریخته شده شعر به عنوان اولین جلوه گاه آن تجلی می یابد افزود: شعرها از دل هایی که می جوشد و سوخته است بر می خیزد.

وی با اشاره به اینکه برای نخستین بار در جزیره کیش به ابتکار معاونت فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش کنگره ادبی خاتم سلیمانی  برگزار می شود افزود: آیین افتتاحیه سومین دوره کنگره که  مجموعه اشعاری در حوزه فرهنگ مقاومت و به صورت مصداقی در خصوص سردار دل ها سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی است در کیش برگزار می شود 

آیین اختتامیه این کنگره همزمان با سالروز شهادت سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی جمعه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۰ در سالن شهید دستغیب شیراز برگزار می شود.

این کنگره به کوشش دفتر نمایندگی، ولی فقیه و امام جمعه‌ شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، حوزه هنری انقلاب اسلامی فارس، معاونت فرهنگی شهرداری شیراز، معاونت فرهنگی اجتماعی منطقه آزاد کیش، شبکه رادیویی فرهنگ، صدا و سیمای مرکز فارس و دادگستری کل استان فارس برگزار می‌شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=23791
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.