• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

پروژه واکسیناسیون کرونا در کیش و قشم؛ از واقعیت تا شوآف/ مشکل در مدیریت واکسن است تا واردات آن

  • کد خبر : 22619
  • 07 مرداد 1400 - 14:17
پروژه واکسیناسیون کرونا در کیش و قشم؛ از واقعیت تا شوآف/ مشکل در مدیریت واکسن است تا واردات آن

این استدلال وجود داشت که اگر این مجوز اعطا می‌شد به جای ارمنستان، قشم و کیش مقصد سفر ایرانیان و گردشگران خارجی بود؛ این درحالیست که برخی از کارشناسان گردشگری این موضوع را رد می‌کنند.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از سایت جامعه ۲۴ ، تب و تاب سفر به ارمنستان برای دریافت واکسن کرونا چند هفته‌ای است که تیتر رسانه‌های کشور بوده و همزمان انتقادات بسیاری را متوجه مسئولان وزارت بهداشت و وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کرده است.

این موضوع از آن جهت مورد انتقاد قرار گرفته است که اردیبهشت ماه امسال یکی از مسئولان منطقه آزاد کیش اعلام کرد که به زودی یک میلیون واکسن کرونا برای تزریق به گردشگرانی که به این منطقه سفر می‌کنند وارد می‌کنیم. علی‌رغم این خبر، در عمل نه سازمان منطقه آزاد کیش و نه هیچ شرکت خصوصی دیگری نتوانست یک دوز واکسن وارد کند.

مردم حق دارند به هر جا برای واکسن سفر کنند

این موضوع از سویی و سرعت پایین واکسیناسیون در ایران موجب شد تا بسیاری از ایرانیان عزم ارمنستان کرده و واکسن کرونا را در این کشور بر بازوی خود تزریق کنند. با این حال برخی از کارشناسان و مسئولان این موضوع را نه تقصیر مردم، بلکه ناشی از عدم اجازه مسئولان به شرکت‌های خصوصی برای واردات واکسن دانستند. چندی قبل ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران در گفت‌وگویی اظهار کرد: مردم در این رابطه حق دارند که برای سلامتی خود به هر جایی بروند و هر هزینه‌ای را متحمل شوند. اگر به شرکت‌های خصوصی اجازه واردات واکسن می‌دادند و حتی واکسن را در اختیار افرادی که خواهان آن بودند به ازای یک قیمتی قرار می‌دادند الان کرامت شهروند ایرانی حفظ می‌شد و ارزی که از طریق مسافرت ایرانی‌ها از کشور خارج می‌شد، در داخل کشور می‌ماند.»

چرا کیش و قشم نه، ارمنستان آری

در روز‌های گذشته نیز برخی از سلبریتی‌ها و چهره‌ها به طرح این موضوع پرداختند که چرا «کیش و قشم نه، اما ارمنستان آری؟»

انتقاد از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو برای اعطای مجوز به شرکت‌های خصوصی برای واردات دارو در حالیست که علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا در انتقاد از بخش خصوصی اظهار کرد: هیچ مخالفتی برای واردات واکسن توسط بخش خصوصی نشده است. صادقانه با مردم باید صحبت کنیم. ما تا به این لحظه ۳۵ مجوز برای واردات واکسن صادر کرده ایم، اما دریغ از اینکه یک دوز واکسن توانسته باشند وارد کشور کنند. نه اینکه بخش خصوصی ضعیف است نه این شرکت‌ها دارو‌های کمیاب را وارد کشور می‌کنند. امروزه واکسن یک موضوع فرا سلامت است و واکسن معادله دولت با دولت است و واکسن به یک شرکت خصوصی در دنیا نمی‌فروشند.

رئیسی گفت: واکسن به یک کالای سیاسی و استراتژیک در دنیا تبدیل شده است و ما سراغ نداریم که یک بخش خصوصی واکسن را از جایی خریده باشد. اگر یک شرکت خصوصی بخواهد از چین با روسیه واکسنی را بخرد باید نامه از دولت ایران داشته باشد در غیر اینصورت کشور‌های مبدا به این شرکت واکسن نمی‌فروشند. وقتی که سفیر ما در کشور‌های تولید کننده واکسن است دیگر نیازی به معرفی بخش خصوصی نبوده و سفیر ایران نماینده کشورمان محسوب می‌شود.

عدم مجوز به شرکت‌ها بهانه است؛ مشکل مدیریت گردشگری است

در همین حال محمدرضا اکبری، مدیرکل سابق آموزش گردشگری کشور و استاد دانشگاه در گفتگو با خبرنگار جامعه ۲۴ با بیان اینکه شرکت‌هایی که قرار بود واکسن وارد کنند صلاحیت این کار را نداشته و اقدامی هم برای کسب مجوز توزیع رایگان واکسن پس از واردات انجام نداده‌اند، گفت: بر اساس آنچه برخی از مسئولان وزارت بهداشت گفته‌اند این شرکت‌ها قرار بود که واکسن را وارد کرده و در بازار آزاد به فروش برسانند و شاید هم چند دوز را در کیش و قشم توزیع می‌کردند. وزارت بهداشت سفت و سخت پای این موضوع که شرکت‌ها باید اهلیت و صلاحیت برای واردات می‌داشتند، ایستاد و اجازه نداد شرکت‌هایی که صلاحیت این کار را نداشتند اقدام به واردات کنند.

وی تصریح کرد: واردات واکسن از نظر من ارتباط چندانی با گردشگری نمی‌تواند داشته باشد مگر اینکه این شرکت‌ها واکسن وارد می‌کردند و آن را در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌دادند و با بالا بردن ظرفیت واکسیناسیون، زودتر عموم مردم واکسینه شده و می‌توانستیم مرز‌ها را به روی مردم دیگر کشور‌ها باز می‌کردیم و حتی از این وضعیت خارج شده و گردشگری داخلی را رونق می‌دادیم.

این پژوهشگر حوزه گردشگری تأکید کرد: یکی از مشکلات ما در حوزه گردشگری و سایر حوزه‌ها موضوع مدیریت است. ما زیرساخت‌های بسیار خوبی داریم که متأسفانه با ۲۰ تا ۲۵ درصد ظرفیت بهره‌برداری، از آن بهره می‌بریم. بنابراین اگر این شرکت‌ها هم اقدام به واردات واکسن می‌کردند نمی‌توانستیم درست مدیریت کنیم که به نفع گردشگری باشد و هیچ کسی نمی‌توانست تضمین بدهد که اگر واکسنی وارد کیش می‌شد آن را به صورت رایگان در اختیار گردشگران قرار دهند.

اکبری بیان کرد: اینکه دوستانی ارمنستان را بهانه کردند که اجازه واردات واکسن به آن‌ها داده نشده است و الا کسی به ارمنستان نمی‌رفت، درست نیست. ارمنستان توانست به خوبی مدیریت کند، اما ما چنین چیزی را از این دوستان سراغ نداریم و اگر کیش می‌توانست واکسن وارد کند بعید بود که چنین نتایجی که ارمنستان گرفت برای کیش هم حاصل می‌شد. اگر آن‌ها می‌خواهند به توسعه روند گردشگری کمک کنند، به وزارت بهداشت کمک کرده تا سرعت واکسیناسیون بالا می‌رفت.

وی یادآور شد: دادن مجوز به مناطق آزاد برای تزریق واکسن کرونا چندان روی گردشگری خارجی هم تأثیر نداشت و فقط از این جهت اهمیت داشت که با بالا رفتن سرعت واکسیناسیون هر چه زودتر این بیماری متوقف شده و مرز‌های زمینی و هوایی کشور باز می‌شد و گردشگران در آن زمان می‌توانستند وارد کشور شوند.

علی رغم این سخنان، گفته می‌شود بار دیگر منطقه آزاد کیش درخواست جدیدی را برای وزارت بهداشت ارسال کرده است تا بتوان واردات واکسن کرونا را به جریان انداخت؛ همین طرح نیز از سوی منطقه آزاد قشم در حال پیگیری است.

در همین رابطه مهدی زارعی، معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم به ایرنا گفته بود که این سازمان به دنبال تامین واکسن مورد نیاز گردشگران این جزیره است. البته تزریق واکسن به گردشگران پس از واکسیناسیون خارج از نوبت تمام مردم روستایی جزیره قشم خواهد بود و جزیره‌نشینان در اولویت این طرح قرار دارند.

مرتضی شیخ‌زاده، مدیر کل فرهنگی، اجتماعی و گردشگری شورای عالی مناطق آزاد هم در گفتگو با همشهری از ارسال درخواست جدیدی به وزارت بهداشت و اعلام آمادگی برای واکسیناسیون کرونا با نگاه ویژه به حوزه گردشگری در این مناطق خبر داد و گفت: بر اساس تفاهمنامه‌ای که ماه گذشته با سازمان غذا و دارو امضا کردیم و نامه‌ای که برای وزیر بهداشت فرستادیم، سازمان مناطق آزاد ایران، اعلام آمادگی کرده تا با توجه به شرایط موجود و ظرفیت‌ها، واکسیناسیون با نگاه گردشگری به صورت صفر تا ۱۰۰ زیر نظر وزارت بهداشت در این مناطق صورت بگیرد. در این طرح کسانی که می‌خواهند واکسن دریافت کنند می‌توانند در مراکز اقامتی مناطق آزاد ساکن شوند و واکسن هم روی تور گردشگری آن‌ها به صورت رایگان در نظر گرفته شود.

وی گفت: این درخواست هفته گذشته به وزارت بهداشت ارسال شده و با توجه به سیاست‌های وزارت بهداشت امیدواریم بتوانیم با موافقت آن‌ها کمکی برای رونق صنعت گردشگری داشته باشیم.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=22619
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.