• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

پایان برگزاری مرحله نیمه نهایی شوق تلاوت/دعوتنامه کربلا اهدا شد +تصاویر

  • کد خبر : 2217
  • 25 آذر 1395 - 20:31
پایان برگزاری مرحله نیمه نهایی شوق تلاوت/دعوتنامه کربلا اهدا شد +تصاویر

گروه فعالیت‌های قرآنی: مراسم اختتامیه مرحله نیمه نهایی دومین دوره شوق تلاوت با حضور جمعی از مسئولان در جزیره کیش برگزار شد.

به گزارش کیشوندنیوز ، جزیره کیش مرحله نیمه نهای دومین دوره شوق تلاوت ویژه نخبگان طرح ملی تلاوت در کیش به استگاه آخر رسید و در مراسم اختتامیه از برگزیدگان و دست اندرکاران این دوره تجلیل شد. این مراسم میزبان مسئولان دارالقرآن حرم حضرت ابولفضل(ع) و تنی چند از مسئولان بود.
مراسم با تلاوت آیاتی از قرآن به تقلید از عبدالباسط آغاز شد پس از آن حسین مقدم کیا دبیر ستاد اجرایی دومین دوره شوق تلاوت به عنوان اولین سخنران این مراسم ضمن خوش آمدگویی به حاضران در جلسه به ارائه گزارش از این دوره پرداخت و بیان کرد: طرح ملی تلاوت طرح آموزشی در جهت کشف استعدادهای قرآنی نوجوان پسر است که در کشور با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از سال ۹۱ آغاز به کار کرد و در حال حاضر ۱۸ استان و ۲۳ شهر در سه سطح ابرار ملکوت و طرح ملی تلاوت فعالیت دارند.
مقدم کیا تصریح کرد: از سال گذشته برای اینکه برای ایجاد انگیزه بیشتر بین نوجوانان این رقابت‌ها به نام شوق تلاوت نام گذاری شد و سال گذشته ۷ استان در این طرح شرکت کردند و ۱۹ نفر از منتخبین به کربلا اعزام شدند و در حرم ائمه به اجرای برنامه پرداختند.
وی افزود: به خاطر جدید بودن این برنامه دومین دوره را نیز به صورت قبل برنامه ریزی شده است، این رقابت ها در سه مرحله طراحی شده و امسال ۱۵ استان بالغ بر ۱۰۰۰ نوجوان در مرحله اول و مرحله دوم نیز بالغ بر ۷۱ نفر در این رقابت شرکت کردند و در نهایت ۲۰ نوجوان منتخب این دوره، اسفندماه به کربلا اعزام می‌شوند.
مهدی قره شیخ لو قاری بین‌المللی قرآن و یکی از داوران این دوره از سخنران این مراسم بود و گفت: علت اینکه موضوع تلاوت قرآن در کشور را اینقدر تبلیغ می‌کنیم این است که باب ورود به آشنایی به قرآن همین قرائت قرآن است و قرآن می‌فرماید: تا جائیکه مقدور است قرآن بخوانید.
رئیس سازمان دارالقرن بیان کرد: قرآن خواندن لازم هست اما کافی نیست و نوجوانان باید از همین حالا توجه داشته باشند که قرائت باب اول انس با قرآن است، در مورد همین قرائت قرآن آمده است که افرادی که می‌فهمند و عمل می‌کنند از آسیبها در امان هستند و نوجوانان باید به همین زیبایی که می‌خوانند آن را بفهمند و عمل کنند. قرائت، فهم و عمل اگر حاصل شد، می‌فهمیم که انس با قرآن به صورت کامل تحقق یافته است.
وی افزود: والدین وظیفه دارند فرزندانشان را با قرآن آشنا کنند، پس باید والدین توجه بیشتری کنند و عموم مردم هم باید عنایت بیشتری داشته باشند، همان فضایی که در محرم در کشور ما به وجود می آید و مردم هزینه می‌کنند باید برای قرآن هم اتفاق بیفتد، خیلی از برنامه‌های قرآنی مرتبط با بودجه است که گاهی اوقات هست و گاهی اوقات نیست، مردمی که به تبلیغ عاشورا علاقه دارند در مورد قرآن هم همین وظیفه را باید داشته باشند اما هنوز این فرهنگ جا نیفتاده است.
قره شیخ لو بیان کرد: البته دولت هم وظیفه دارد از فعالیت‌های قرآنی حمایت کند امسال متاسفانه اعتبارات قرآنی نسبت به سال قبل نصف شده و این یک ضعف است و باید دولت و مجلس به کار قرآنی به عنوان یک کار استراتژیک نگاه کنند.
حجت الاسلام ملانوری معاون طرح و برنامه معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دیگر سخنران این مراسم بیان کرد: گاهی انسان متعجب می‌شود از این که با همه اهتمام امام خمینی و مقام معظم رهبری که در مورد وحدت امت اسلامی داشتند اما گاهی از مسأله وحدت به عنوان مسأله غیر واقعی تلقی شود.
وی افزود: اگر یک نگاه کوتاه به ادبیات سیاسی جهان بعد از انقلاب داشته باشیم و کلمه افراط گری را مرور کنیم بیشترین سوءاستفاده‌ها برای حمله به ارزش‌های اصیل انقلاب از منظر این واژه انجام می‌شود. چرا باید گاهی اوقات از این معیارها غفلت کنیم و اسباب ورود و دخالت دشمنان را فراهم کنیم؟
ملانوری گفت: هفته وحدت فرصتی برای بررسی اندیشه‌های امام و رهبری و اندیشیدن به راههایی برای تحکیم وحدت اسلام است و چه راهی بهتر از قرآن وجود دارد؟ هیچ چیزی به عنوان دیپلماسی عمومی برای کشورهای اسلامی مناسبتر از توجه به محوریت قرآن نیست، چه به عنوان هنرهای قرآنی، چه مسأله انس با قرآن و چه مسأله فهم قرآن که نتیجه انس با قرآن است.
وی افزود: در کنار همه فضایلی که طرح ملی دارد باید به این نکات توجه کرد که حرکت در اجرای طرح می‌تواند دقت شود و ابعاد بین‌المللی آن بیشتر بررسی شود و باید ای طرح به تمام جهان اسلام توسعه یابد. در همه جشنواره‌ها برنامه استانی و ملی و … داریم اما این که یک برنامه‌ای با مردم زندگی کند جزء ویژگی‌هایی است که بیشتر می‌شود روی آن کار کرد، در سال جاری ۱۵ استان فعالیت دارند و این طرح باید به همه استان‌های کشور سرایت کند.
در ادامه نوبت به شیخ جواد نصراوی مسئول دارالقرآن عتبه عباسیه رسید، وی بیان کرد: این دومین دوره مسابقات با هکاری عتبه حضرت عباس(ع) است و در مرحله نهایی میزبان نوجوانان قاری در عتبه مقدسه حضرت عباس(ع) هستیم، در این طرح توانایی‌‌های نوجوانان را در گام نهادن در مسیر قرآن را شاهد بودیم.
وی افزود: در کربلا طرحی مشابه طرح ملی تلاوت به نام طرح امیر القراء داریم و این تنها طرحی است که در عراق در حال اجراست و ما مسئول اجرای آن هستیم و درصددیم که فعالیت توأمانی در زمینه برگزاری مسابقات و طرح‌های مشترک قرآنی داشته باشیم، در حال حاضر در قدم‌ای اول هستیم و در ادامه همکاری‌های بیشتری خواهیم داشت.
نصراوی گفت: فعالیت‌های مختلفی در عتبه حضرت عباس برگزار می‌شود، از جمله طرح امیر القراء، طرح آموزش قرآن برای بزرگسالان که حدود ۵۰۰ نفر تحت آموزش هستند، هم‌چنین طرحی در ایام تابستانی مخصوص دانش آموزان ابتدایی تا دبیرستانی داریم و در سال قبل ۱۳ هزار نفر تحت پوشش این طرح قرار گرفتند که محوریت این دوره ها فقه، قرآن و احکام است.
وی بیان کرد: طرح دیگر ما، طرح تصحیح قرائت بود که در اربعین حسینی برگزار شد و بالغ بر ۱۵۰ هزار نفر را در این طرح تحت پوشش قرار دادیم، طرحی را هم در دانشگاه‌های عراق و دارالقرآن عتبه امام حسین(ع) داریم که ۳۰۰ هزار نفر را تحت پوشش داریم. طرح دیگری که در عراق اجرا شد در زمینه چاپ قرآن برای اولین بار در عراق بود و از خطاطی تا چاپ زیر نظر افرادی که در عتبه هستند انجام شده است.
در پایان این مراسم از نفرات برتر با اهداء دعوت نامه تشرف به کربلای معلی تجلیل به عمل آمد، هم‌چنین از دست اندرکاران این طرح اعم از داوران و … نیز تجلیل به عمل آمد. پیش از این قرار بود تعداد ۲۰ نفر به کربلای معلی اعزام شوند اما با همکاری‌های صورت گرفته ۱۴ نفر دیگر نیز به کربلا اعزام می‌شوند.هم‌چنین در پایان این مراسم پرچم حرم حضرت ابوالفضل(ع) را به جمع حاضران در جلسه آوردند و فضا به عطر این پرچم معطر شد و دلها روانه کربلا شد.
در پایان یادآور می‌شود مرحله نیمه نهایی دومین دوره شوق تلاوت ویژه نخبگان طرح ملی تلاوت از تاریخ ۲۳ تا ۲۷ آذر ماه در جزیره کیش و مرحله نهایی آن نیز اسفندماه با حضور نفرات برتر در کربلای معلی برگزار می‌شود.
لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=2217
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.