• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

فوت دو کارگر در ۴۰ روز گذشته/ الزام کارفرمایان در مناطق آزاد به اجرای طبقه بندی مشاغل/ صدور ۳هزار بیمه بیکاری در سال ۹۹

  • کد خبر : 21894
  • 12 اردیبهشت 1400 - 18:24
فوت دو کارگر در ۴۰ روز گذشته/ الزام کارفرمایان در مناطق آزاد به اجرای طبقه بندی مشاغل/  صدور ۳هزار بیمه بیکاری در سال ۹۹

مدیر کار و خدمات اشتغال کیش گفت: متأسفانه در ۴۰ روز گذشته در جزیره کیش شاهد دو حادثه منجر به فوت کارگران بودیم، هر دو حادثه به‌علت بی‌مبالاتی و عدم استفاده از کلاه ایمنی رخ داده است.

به گزارش کیشوندنیوز، مدیر کار و خدمات اشتغال منطقه آزاد کیش در مراسم بزرگداشت روز کارگر در شرکت میکامال گفت: متأسفانه در ۴۰ روز گذشته در جزیره کیش شاهد دو حادثه منجر به فوت کارگران بودیم، هر دو حادثه به‌علت بی‌مبالاتی و عدم استفاده از کلاه ایمنی رخ داده است.

وی ادامه داد: دو حادثه دیگر نیز در محیط کارگاه رخ داده و مربوط به ورود افراد غیر کارگر به کارگاه بوده که منجر به فوت شده است.

محمدعلی جلابر عنوان کرد: خوشبختانه با اقدامات انجام شده توانستیم حوادث کار را طی سال‌های اخیر در کیش کاهش دهیم، در سال ۹۴ ده مورد حادثه منجر به فوت داشتیم، این میزان در سال ۹۵ به ۱۱ نفر رسید، در سال‌های  ۹۶ ، ۹۷ و ۹۸ نیز به‌ترتیب به ۷،  ۶ و ۵ نفر حین کار جان خود را از دست دادند.

وی در ادامه به ثبت قراردادها و حمایت از حقوق کارگران پرداخت و اظهار داشت: ثبت قرارداد کارگران به‌نوعی حمایت از حقوق آنهاست، در ۲ ماه گذشته قرارداد حدود ۲۵۰۰ کارگر در سامانه کار منطقه آزاد کیش ثبت شده، ۱۳هزار کارگر نیز اطلاعاتشان در این سامانه بازگذاری شده است.

جلابر ادامه داد: این کار برای پشتیبانی از حقوق کارگران انجام گرفته تا اینکه بتوانیم قراردادهای سفید امضا را حذف کنیم.

وی بیان داشت: وقتی قراردادها ثبت شوند حجم دعاوی کارگری نیز کاهش می یابد، بدین ترتیب از ۱۰۰۶ پرونده دعاوی کارگری در سال ۹۸ به حدود ۸۳۰ پرونده در سال ۹۹ رسیدیم.

مدیر امور کار کیش افزود:  اسکان کارگران در کمپ کارگری پدیده کیش از دیگر اقداماتی است که با توجه به گرانی مسکن در جزیره امروز صورت می‌گیرد، در حال حاضر حدود ۷۶۰ تخت قابل استفاده است در آینده نزدیک نیز تا حدود ۲۰۰۰ تخت خواهد رسید.

وی در رابطه با آسیب‌های ناشی از کرونا به کارگران اظهار داشت: حدود ۳هزار قرارداد کار در سال گذشته به‌دلیل بیکاری ناشی از کرونا به‌حالت تعلیق درآمد و برای آنها بیمه بیکاری پرداخت شد.

جلابر در رابطه با اجرای طبقه بندی مشاغل در شرکت‌ها اظهار داشت: در سرزمین اصلی قانون کار ۲۰۳ ماده دارد که یکی از مباحث آن طبقه‌بندی مشاغل است و باید رعایت شود و اگر انجام نشود ادارات کار کارفرما را مکلف به اجرای آن می‌کند.

وی افزود: قانون در مناطق آزاد به ۵۱ ماده تقلیل پیدا کرده که در مورد طبقه بندی مشاغل در آن چیزی اعلام نشده است، اما بر اساس رأی ۳۶۶ دیوان عدالت اداری که می‌گوید هرجایی که قانون ساکت هست باید قانون اصلی رعایت شود، کارفرمایان در مناطق آزاد مکلف به اجرای طبقه بندی مشاغل هستند.

مدیر کار و اشتغال کیش ادامه داد: اگر کارگری شکایت کند که طبقه‌بندی مشاغل در آن مجموعه اجرا نمی‌شود، کارفرما را مکلف به رعایت اجرای این قانون می‌کنیم، سعی می‌کنیم که گام به‌گام به سمت اجرای این قانون در تمام بخش‌ها پیش برویم.

انتهای پیام/ ۱۰۱۲

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=21894
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.