• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
5

مرگ تدریجی یک رویا؛ کسی از اسکواش کیش خبر ندارد؟!

  • کد خبر : 21262
  • 30 بهمن 1399 - 21:31
مرگ تدریجی یک رویا؛ کسی از اسکواش کیش خبر ندارد؟!

بازیکنان اسکواش کیش که روزگاری حرف اول اسکواش ایران را می‌زدند، حالا به دلیل تخریب نزدیک به ۴ ساله کورت‌های تمرینی در کیش، خانه به دوشانی اند که از خانه بیرون شده و میهمان تیم‌های دیگرند.

به گزارش کیشوند نیوز، با روی کار آمدن تیم محمد ابراهیم انصاری لاری که جانشین علی اصغر مونسان در جزیره کیش شده بود، زمزمه‌های تعمیر و بازسازی اماکن ورزشی کیش هم به گوش رسید. سرانجام ۲۴ بهمن ۹۶ بود که معاون عمرانی سابق سازمان منطقه آزاد کیش با بیان اینکه: اجرای عملیات بازسازی اماکن ورزشی از سالن اسکواش آغاز می‌شود گفت: قرار است ظرف مدت شش ماه کل سالن‌های اسکواش کیش بازسازی شوند.

مصطفی خانزادی این را هم اعلام کرد که این بازسازی‌ها در اماکن ورزشی با اعتباری بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد تومان اجرا می‌شود و قرار است سالن‌های اسکواش با سپرده شدن به پیمانکار در کمترین زمان تعمیر شود، اما با این اقدام برون سپاری، ورزش اسکواش در جزیره کیش به کُمایی چهار ساله فرو رفت. ورزشکاران این رشته هم به مرور زمان یکی پس از دیگری دست از تمرینات حرفه‌ای اسکواش کشیده، خانه نشین شدند، به تیم‌های دیگر در استان‌های دیگر پیوستند و یا به رشته‌های ورزشی دیگر روی آورده اند.

اتفاقی که موجب شد به مدت دو سال تا کنون از جزیره کیش هیچ تیمی در هیچ رده‌ای به مسابقات اعزام نشود. تعمیری که با تخریب زمین ها، سودای پیشرفت اسکواش را در سر می‌پروراند، حالا نتیجه‌ای جز تحقیر ورزش اسکواش کیش نداشته است.

وقتی پای صحبت‌های سجاد زارعیان، علیرضا شاملی، مجتبی کفیلی و دیگر ورزشکاران کیش نشستم جز حسرت آرزو‌ها و زمان‌هایی که از دست می‌رود چیزی نمی‌گفتند و برایشان اینکه تعویض کف سالن و بتونه و رنگ دیوار‌ها باید چهار سال طول بکشد تعجب آور بود.

رئیس اسکواش کیش در پیگیری ما می‌گوید: در سال ۹۶ تعمیر و بازسازی سالن اسکواش بدون اطلاع هیئت و موسسه ورزش کیش اتفاق افتاد و اگرچه قرار بود شش ماه تمام شود، اما به دلیل اختلافات متعدد با پیمانکاران، این تعمیر چهار ساله شده است.

غلامرضا جهانشاهی با انتقاد از اینکه بدون هیچ مشورت و کار کارشناسی هر دو کورت بانوان و آقایان به صورت همزمان تخریب شد گفت: به راحتی می‌شد یکی از سالن‌ها را برای تمرین آزاد گذاشت تا وقفه‌ای در تمرین ورزشکاران ایجاد نشود. جهانشاهی با بیان اینکه بعد از گذشت ۴ سال، تنها کورت آقایان آماده شده است اعلام کرد: کورت بانوان همچنان خراب است و قابل استفاده نیست.

معاون عمرانی وقت سازمان منطقه آزاد کیش تاکنون در دو مورد پیگیری ما اعلام کرده به دلیل خلف وعده پیمانکار، ساخت زمین‌ها به طول انجامیده است. مصطفی خانزادی در بازدید مشترک با واحد خبر از زمین‌ها در تیر ۹۸ قول داد کمتر از سه ماه، زمین‌ها تحویل شوند، اما این وعده تاکنون ادامه یافته است.

داستان وعده و وعید‌های راه اندازی سالن اسکواش کیش سر دراز دارد. سرپرست موسسه ورزش وتفریحات سالم کیش که حالا رئیس فدراسیون ورزش‌های عشایری و روستایی است در آبان ۹۹ از راه اندازی قریب الوقوع این سالن‌ها خبر داد و گفت: طرح بهسازی سالن اسکواش کیش با تغییر پیمانکار درحال انجام است.

از نونهالان تا بزرگسالان، احیای اسکواش کیش شاید وقتی دیگر

اگرچه زمزمه راه اندازی سالن اسکواش کیش در روز‌های پایانی سال ۱۳۹۹ به گوش می‌رسد و طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات کیش هم تاکید کرده: پروژه بهسازی سالن اسکواش با مساحت ۱۲۵۰ مترمربع با پنج کورت بین المللی، سالن بدنسازی، فضا‌های اداری، رختکن و سرویس‌های بهداشتی، امکانات برودتی، روشنایی، تجهیزات صوتی و ایمنی و باظرفیت ۲۰۰ نفر برای تماشاگران تا بهمن به بهره برداری می‌رسد، اما اکنون که پایان بهمن است؛ باز هم خبری از افتتاح نیست.

صحبت‌های دبیر هیئت اسکواش کیش نکته مهمی داشت که هر کارشناسی را به تفکر وا می‌دارد. علی کتابفروش می‌گوید: در روز‌هایی که مدال‌های مسابقات مختلف به نام ورزشکاران کیش رقم می‌خورد، به فکر تقویت تیم‌های پایه در کیش بودیم تا آینده این رشته در جزیره تضمین شود، اما با تخریب و توقف فعالیت اسکواش در کیش و ایجاد این وقفه طولانی، هم ملی پوشان و ورزشکارانِ رده‌های مختلف کیش دچار افت شدید شدند و هم ذخیره‌ای برای این رشته در کیش وجود ندارد.

او تاکید می‌کند: برای پشتوانه سازی در اسکواش کیش حداقل به پنج تا شش سال زمان نیاز است تا بار دیگر طرح‌های استعدادیابی به ثمر برسند و پایه‌های مختلف اسکواش در کیش احیا شوند.

مسوولان سازمان منطقه آزاد کیش مدعی این هستند که بعد از گذشت سال ها، حالا چند سالی هست که برای پرداخت حقوق کارکنان خود با مشکلی روبرو نیستند و بسیاری از بدهی‌های سازمان داده شده است. فعالیت‌های عمرانی از سر گرفته شده اند و برای طرح‌های نیمه کاره کیش هم برنامه زمانبندی در نظر گرفته شده است. اما سوال اینجاست چرا ورزش کیش در انتهای لیست رسیدگی مسوولان قرار دارد؟

به نظر می‌رسد وعده‌های ورزشی مسوولان کیش به این زودی رنگ واقعیت به خود نگیرند. بلاتکلیفی سازه آبی رنگ استخر قهرمانی کیش، وضعیت بلاتکلیف مجموعه سوارکاری، تعلل چند ساله در اضافه شدن چند زمین تمرینی جدید به زمین فوتبال کیش، نیاز جزیره به حداقل یک سالن چند منظوره دیگر و بالاخره نبود یک زمین ویژه فوتبال ساحلی در کیش، همه و همه نشان می‌دهد کسی به فکر گردشگری ورزشی به معنای واقعی کلمه نیست.

کمرنگ شدن و محو یک نسل طلایی در اسکواش کیش، زنگ خطری جدی برای ورزش جزیره است. کیش اگر می‌خواهد همچنان مقتدرانه خود را پیش رویِ توسعه در کشور بداند، نیازمند برنامه ریزی با پشتوانه و مطالعه شده است. برنامه ریزی‌هایی که هم ابعاد انسانی طرح‌ها را بسنجد و هم در انتخاب پیمانکاران، شفافیت و تجربه را ملاک قرار دهد./خبرگزاری صدا و سیمای کیش

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=21262
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.