• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

اعطای نشان گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش

  • کد خبر : 20482
  • 13 آذر 1399 - 2:13
اعطای نشان گردشگری حلال به خانه مردم شناسی بومیان کیش

با حضور رئیس سازمان جهانی گردشگری حلال، نشان گردشگری حلال به خانه بومیان جزیره مرجانی کیش اعطا شد.

به گزارش کیشوندنیوز، محمد شریف ملک زاده با رئیس سابق سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری کشور در بازدید از موزه بومیان کیش، با اشاره به اینکه سازمان جهانی گردشگری حلال تنها سازمانی است که با رعایت استاندارها در زمینه سلامت، اصالت، کیفیت و حلیت درتمام حوزه های مختلف  کالا وخدمات به گردشگران فعالیت می کند به برگزاری نخستین همایش تخصصی روسای دانشگاه های عضو خاورمیانه و آسیای مرکزی با روسای دانشگاه ای منطقه آزاد کیش به صورت آنلاین اشاره کرد و افزود: با دیدگاه مثبت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دفتر منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه را در کیش راه اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه در گردشگری حلال تنها به بحث حلیت پرداخته نمی شود بلکه اصالت، کیفیت و سلامت نیز مد نظر است افزود: ما تنها سازمانی هستیم که می توانیم استاندارد جهانی گردشگری حلال را در تمامی بخش های کالا و خدمات صادر کنیم. این استاندارد در تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی، کشورهای آسیا و خاورمیانه و حتی کشورهای آمریکای لاتین و کانادا ثبت شده و دارای اعتبار است.

رئیس سازمان جهانی گردشگری حلال (GHTO) ) با اشاره ره اینکه شعار این سازمان « یک جهان ، یک حلال »است و شعبات بسیاری در سرتاسر جهان دارد تصریح کرد: تمام مسلمانان دنیا این نشان را قبول کرده اند. و بسیاری از بزرگان از علمای اسلام تا اهل سنت و رهبر سابق اکوادور نیزدر این سازمان عضو هستند.

وی در رابطه با حضور در جزیره و بازدید از خانه بومیان کیش تاکید کرد: امروز ما در خانه بومیان کیش اصالت را می بینیم  و با تاریخ و نحوه زندگی گذشتگان و بومیان این جزیره مرجانی آشنا می شویم .

ملک زاده با بیان اینکه یکی از مهمترین ویژگی هایی که در خانه بومیان کیش بسیار مورد توجه قرار می گیرد این است که از بدو ورود می توان به اهمیت سلامت در میان بومیان پی برد افزود: با گردش در این خانه می بنیم که از اولین نیازهای زندگی توسط افراد خانه تولید می شده و در واقع از تولید تا مصرف همه در خانه و توسط اهالی خانه صورت می گرفته و ویژگی سلامت در تمامی محصولات مورد توجه بوده است.

وی افزود: احترام و کرامت انسانی از موارد مهمی است که در مکان هایی همانند موزه مردم شناسی بومیان کیش دیده می شود و همانگونه که گردشگری حلال به دنبال خاطره سازی است در این موزه می توان به پیشینه تاریخی و ویژگی های زندگی گذشتگان که مملو از خاطرات، شیوه ها و روش های زندگی است دست یافت.

وی با تاکید بر اینکه در دوران ریاست خود در میراث فرهنگی تلاش کردم تا ادبیات گردشگری را تغییر داده و ضلع دیگری به سه عنصر انسان، زمان و مکان در گردشگری اضافه کنم افزود: تئوری جدیدی که به نام «mft» ارائه و به نام اینجانب ثبت شد و مورد توجه نیز قرار گرفت؛ افزودن یک ضلع دیگر به سه ضلع یاد شده بود با عنوان ارتقاء روح و روان در گردشگری که برای گردشگران بسیار اهمیت دارد. اگر چه به عنوان یک بخش ملموس در گردشگری تظاهر ندارد اما دست یابی به آرامش و احساس نشاط و ارتقاء کیفیت روانی از مواردی است که دیگر زوایای گردشگری به آن وابسته است  و باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس منطقه آسیای مرکزی و خاورمیانه اتحادیه بین المللی روسای دانشگاه های جهان با تاکید بر اینکه باید برای گردشگران در اماکن گردشگری یک بسته کامل سفر ارائه کرد افزود: کیش دارای ظرفیت های بسیاری است که دیده نشده است مانند خانه بومیان کیش که متاسفانه به خوبی از این ظرفیت استفاده نشده است.

وی ادامه داد: برای اینکه یک بسته سفر کامل ارائه کنیم باید اماکن تاریخی در بسته های سفر قرار داده شوند و به محض ورود به مکانی مانند کیش، شاهد تبلیغات این امکان باشیم در حالیکه در تمام شهر هم برای معرفی مکانی با این پیشینه تاریخی کهن هیچگونه معرفی و تبلیغاتی دیده نمی شود باید فراموش نکنیم که امروزه بسیاری از گردشگران داخلی به ویژه گردشگران خارجی در سفر خود به مکان های تاریخی و بازدید از آن ها اهمیت می دهند و این اماکن یکی از جاذبه های گردشگری است.

ملک زاده با تاکید بر اهمیت ثبت ملی خانه بومیان کیش افزود: اگر خانه بومیان کیش به عنوان یک اثر ملی ثبت شود می تواند از مزایا و کمک های دولتی برای نگهداری و مرمت و توسعه استفاده کند زیرا نگهداری و مرمت چنین مکان ها و آثاری از هزینه های بالایی برخوردار است که با هزینه شخصی امکان پذیر نیست.

وی با تقدیر از محمد جاسم پور مدیرخانه بومیان کیش افزود: اینکه این محل به همان سبک و سیاق گذشته نگهداری و حفظ شده است یک از نکات مثبتی است که باید از مدیرخانه بومیان تقدیر کرد.

رئیس سازمان جهانی گردشگری حلال کشور ادامه داد: اینجا می توان فهمید که گذشتگان ما چقدر زیبا و سالم زندگی می کردند و این یک اصالت است که می تواند از گذشتگان به آیندگان منتقل شود.

 محمد جاسم پور مدیرخانه بومیان کیش نیز با اشاره به اینکه دریافت نشان گردشگری حلال به عنوان یک نشان استاندارد جهانی برای خانه بومیان کیش یک افتخار است افزود: نشان گردشگری حلال یک نشان معتبر جهانی است و ما به دریافت آن افتخار می کنیم.

وی با بیان اینکه وقتی فرد وارد یک شهر می شود باید از بدو ورود با مکان های گردشگری آن آشنا شود افزود: باید مکانیزمی در هر شهر تعریف شود که گردشگران به محض ورود امکان آشنایی با مکان های گردشگری شهر اعم از مدرن، بومی، طبیعی و تاریخی را داشته و قدرت انتخاب داشته باشد.

جاسم پور با تاکید بر اهمیت تبلیغات در معرفی جاذبه های گردشگری هر منطقه افزود: برای معرفی اماکن تاریخی باید از ظرفیت های تبلیغاتی استفاده کرد و نیاز است تا در این حوزه مسئولان نیز به کمک بخش خصوصی بشتابند.

وی هدف از ایجاد موزه مردم شناسی خانه بومیان کیش را حفظ میراث فرهنگی بومیان جزیره کیش عنوان کرد و افزود: بسیار مهم است که ما بتوانیم تاریخ و پیشینه خود و گذشتگان را حفظ کرده و به نسل های بعد به ویژه جوانان بومی منتقل و به گردشگران دیگر شهرهای کشور و جامعه بین المللی معرفی کنیم زیرا کیش از پیشینه تاریخی ارزشمندی برخوردار است.

مدیرخانه بومیان کیش با بیان اینکه در خانه بومیان کیش هم اکنون حدود ۲۰ نفر به صورت مستقیم در حال کار و فعالیت هستند افزود: با اضافه شدن بخش های اقامتی، خانه زنان، رستوران بومی که با استفاده از یکی از خانه های قدیمی کیش در حال ارائه خدمات است توانسته ایم بخش های گردشگری خانه بومیان کیش را گسترش دهیم. و به همین میزان نیز اشتغالزایی برای جوانان به تعداد بیتشری فراهم می شود.

جاسم پور خاطر نشان کرد: ما به دنبال این هستیم تا با استفاده از خانه های قدیمی و سنتی این منطقه، خانه بومیان کیش را به یک اکو موزه تبدیل کنیم که بتوانیم گردشگران را با صنایع دستی، غذاهای سنتی، نحوه زندگی و معیشت، کار و فضای زندگی گذشتگان در جزیره کیش اشنا کنیم.

خدمات گردشگری حلال به گردشگران مسلمان تضمین یک اقامت آسوده و مطمئن را در مدت سفرشان بر اساس معیار های اعتقادی ( که اصطلاحاً به آن حلال توریسم می گویند ) ارائه میکند. هتل ها و اقامتگاه ها، رستوران ها و فست فود ها، ارائه خدمات برای مراسم عبادی و راهنمایان خاص از جمله سرویس های گردشگری حلال برای گردشگران است. امروزه گردشگران مسلمان قبل از سفر به راهنمای کشورها مراجعه می کنند تا از یک اقامت مطمئن شوند. لذا بنگاه های اقتصادی برای جلب گردشگران باید مرکز خود را به نشان حلال مزین کنند

سازمان جهانی گردشگری حلال، سازمانی مستقل و انحصاری و غیر دولتی است که تنها صادر کننده گواهینامه گردشگری حلال در جهان است. سازمان بین المللی سیتی وان (SITI1) با مشارکت یکی از مجموعه های بزرگ و معتبر فناوری اطلاعات  جهان نسبت به تاسیس سازمان جهانی گردشگری حلال (GHTO) در سال ۲۰۱۹ با ایجاد دفتری در لندن و ثبت آن در Housing Company  انگلستان اقدام کرد.

این سازمان، عضو وابسته سازمان جهانی جهانگردی UNWTO وابسته به سازمان ملل است و برای اولین بار در جهان توانسته است استاندارد گردشگری حلال را در سازمان بین المللی مالکیت معنوی (WIPO) به شماره ۱۳۰۵۲۱۲ در ژنو سوئیس به ثبت برساند که بر پایه اصول کیفیت، سلامت، حلیت و اصالت، خدمات و محصولات را در ۲۳ شاخه کد گذاری می‌کند و با صدور گواهینامه اختصاصی گردشگری حلال اعتبار می‌بخشد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=20482
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.