• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

تعداد ۷۵۰ رأس آهو در کیش وجود دارد/ بیماری برخی آهوان بر اثر مصرف پسماند غذای انسان

  • کد خبر : 19559
  • 20 مرداد 1399 - 22:45
تعداد ۷۵۰ رأس آهو در کیش وجود دارد/ بیماری برخی آهوان بر اثر مصرف پسماند غذای انسان

محبت ساکنان کیش به جاندارانی چون آهو، لاک پشت و پرندگان زیبایش، نمونه ای از رفتار دوستداران زمین و محیط زیست است. حالا اما خبر رسیده که کیشوندان با غذا رسانی ناآگاهانه به آهوان، موجب بیماری برخی از آنها شده اند.

به گزارش کیشوندنیوز، آنگونه که مصطفی خانزادی معاون عمرانی و زیربنایی سازمان می گوید؛ محیط بانان اداره محیط زیست جزیره در گشت های روزانه، تعدادی از آهوان با وضعیت جسمانی نامناسب و بیمار را در محیط های جنگلی مشاهده کردند. پس از زنده گیری و انجام معاینات ، دامپزشک علت بیماری آنها را خوردن بعضی ضایعات و پس مانده میوه و نان های خشک و کپک زده تشخیص داد.

او به خبرنگار ما گفت؛ پس از بررسی و بازدید از آبشخورها و زیستگاه آهوان مشخص شد که برخی کیشوندان، از روی حس حیوان دوستی اقدام به جمع آوری ضایعات میوه و سبزیجات از میوه فروشی ها و نان های بیات و کپک زده از نانوایی ها کرده و برای تغذیه این موجودات بسیار ظریف و جذاب، به زیستگاه آنها منتقل می کنند. این کار نه تنها سبب بیماری تغذیه کنندگان مواد ناسالم می شود، بلکه خطر شیوع عوامل بیماری زا به جمعیت آهوان را در پی دارد و باید از این کار پرهیز شود.

این نکته هم بدیهی است که به دلیل تجزیه ناپذیر بودن سبدهای پلاستیکی و کیسه های نایلونی، آلودگی خاک و زیستگاه طبیعی این حیوانات نیز بوجود آمده است.

دوستی ما با حیات وحش نباید به گونه ای باشد که برای رفع گرسنگی احتمالی یک موجود، مواد غذایی بی کیفیت و خراب به آنها بدهیم. در سال‌های گذشته نیز ، برخی روستاییان از روی ناآگاهی به گاو و گوسفندان خود نان های کپک زده می دادند. این موضوع موجب بیماری گاوها و ناسالم بودن شیر آنها شده بود. اگر قایل به چنین مداخلاتی هستیم، بهتر است که برای آنها بهترین و تازه ترین مواد غذایی را برایشان تهیه کنیم. هر چند قابل یادآوری است که محیط بانان مهربان کیش، حواسشان به این ۷۵۰ جفت چشم مسحور کننده بوده و هست.

در جزیره کیش سه منطقه برای زیستگاه آهوان مشخص شده است و بر اساس آخرین سرشماری ها ۷۵۰ راس آهو در کیش زندگی می کنند./ سازمان منطقه آزاد کیش

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=19559
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.