• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

گردشگری و کرونا

  • کد خبر : 18730
  • 28 فروردین 1399 - 5:32
گردشگری و کرونا

امروزه گردشگری در تمام دنیا تحت تاثیر کروناست و فعالیتش به صفر رسیده است.

یادداشت | صمد درویشی، کارشناس ارشد گردشگری؛

با فراگیر شدن ویروس کرونا و قرنطینه شدن شهرها می‌شود گفت که گردشگری نسبت به رسته‌های شغلی دیگر هیچگونه فعالیتی ندارد و تمام پیش بینی‌ها این است که بعد از این دوران نیز آسیب‌های کرونا بر صنعت گردشگری ممکن است ادامه دار باشد.

هر چند معتقدیم که مردم پس از سختی‌ها و مشکلات روحی و خستگی روزمره بیشتر به مسافرت روی می‌آورند اما باید به این نکته توجه داشت که در طول مدت کرونا مردم به‌خاطر آسیب‌های روانی که ممکن است به‌دلیل فقدان عزیزانشان یا آسیب‌هایی که به مشاغل آنها وارد شده است؛ سخت می‌شود انتظار داشت که مثل سابق بخواهند مسافرت را در سبد زندگی خودشان قرار دهند.

بنابراین ما پس از کرونا هم باید نگران عدم حضور گردشگران باشیم و از آنجایی که بر اساس پیش بینی‌ها کرونا مشکلی کوتاه مدت نیست، صنعت گردشگری نیز نیازمند حمایت ویژه‌ای است تا بتواند ساختار خود را حفظ کند و پساکرونا از گردشگرها استقبال نماید، و با آرامش از خدمات آن اعم از هتل‌ها و سایر مراکز بهره ببرند؛

لذا باید راهکارهایی را ارائه دهیم و پی بگیریم که امنیت و آرامش که دو رکن حیاتی گردشگری هستند را حفظ کنند.

اگر بخواهیم به‌صورت تخصصی به حوزه گردشگری در جزیره کیش بپردازیم باید به این موضوع توجه داشت که جزیره کیش یک پایلوت و قطب گردشگری است، می‌شود گفت بیشترین شاغلین را این صنف در جزیره به خودش اختصاص داده است، بیشترین نگرانی موجود در زمینه شغلی و معیشتی بر جان نیروی فعال در این صنعت اعم از سرمایه گذار و نیروی کار افتاده است.

مثلا سرمایه گذاری که الان نیروهای زیادی را به ناچار تعدیل کرده است پس از کرونا با چه اطمینانی می‌تواند دوباره نیروهایش را فرا بخواند و همان بازخورد و همان شرایط قبل را داشته باشد؟

ممکن است بعد از اتمام یک شرایطی گردشگری بتواند کم و بیش فعالیت کند اما می‌دانید گردشگری صنعت  پر ریسکی است؛ و آخرین حوزه‌ای خواهد بود که آغاز به فعالیت خواهد کرد زیرا گردشگری وابسته به  تجمعات هست و کمتر به‌صورت انفرادی انجام می‌شود.

امیدواریم که دولت محترم توجه ویژه‌ای به جزیره کیش که یک قطب گردشگری است و بیشترین فعالیتش به این حوزه ارتباط دارد، داشته باشد تا مجدد شاهد رونق گردشگری در این جزیره مرجانی باشیم..

و همچنین انتظار می‌رود سازمان منطقه آزاد کیش هم حمایت‌هایی را از این صنف داشته باشد تا هم سرمایه گذاران و هم نیروی فراوان شاغل در این صنعت، که در واقع شهروندان جزیره کیش را تشکیل می دهند این شر ایط را با سختی کمتری پشت سر بگذرانند و نیروهای که الان بیکار شده‌اند بتوانند مجدد فعالیت خود را شروع کنند.

هر چند در بخش منابع انسانی  با پیگیری‌های که انجام شده؛پرداخت بیمه بیکاری توسط اداره تامین اجتماعی در حال انجام است، اما کافی نیست؛ در صورت عدم توجه بیشتر به نیروی های انسانی که به‌طور موقت تعدیل شده اند و با طولانی شدن این ماجرا و ضایع شدن یک سری حق و حقوقشان، ممکن است  بعد از کرونا تمایلی به کار کردن در حوزه گردشگری را نداشته باشند و این اعتماد را از دست بدهند.

البته جا دارد از سازمان منطقه آزاد کیش، جامعه هتل داران و جامعه آژانس داران تشکر ویژه‌ای داشته باشیم که در این مدت جلسات متعددی برگزار کرده‌اند، امیدواریم خروجی خوبی هم داشته باشد و با توجه به نوع معضل باید تصمیمی که گرفته می‌شود به صورت بلند مدت باشد تا  صنعت گردشگری بتواند جان تازه‌ای بگیرد.

و این موفقیت محقق نمی شود مگر اینکه بخش خصوصی و خود فعالین گردشگری و دانشگاه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند دست به دست دولت بدهند و با راهکارهای مناسب و با شرایط خوب بتواینم زمان عادی شدن صنعت گردشگری را کوتاه‌تر کنیم.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=18730
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.