• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

پایان جشنواره فیلم فجر در کیش/ تقدیر صدرعاملی از یزدان پناه/ خروج رضافیاضی از سالن با نارضایتی

  • کد خبر : 18193
  • 25 بهمن 1398 - 17:56
پایان جشنواره فیلم فجر در کیش/ تقدیر صدرعاملی از یزدان پناه/ خروج رضافیاضی از سالن با نارضایتی

سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر بعد از نمایش ۱۳ فیلم و با حضور عوامل فیلم شنای پروانه در کیش به پایان رسید.

به‌گزارش کیشوند نیوز، شب گذشته مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر در جزیره کیش با اکران فیلم شنای پروانه برنده سیمرغ بلورین از نگاه تماشاگران و حضور عوامل این فیلم در سالن همایش‌های خلیج فارس برگزار شد.

جواد عزتی، مه‌لقا باقری، محمد کارت، رسول صدرعاملی، آبان عسکری با مجری‌گری هومان ضابطیان در این مراسم حضور داشتند.

دکتر سعید پورعلی: گفت‌وگو؛ ارمغان هنر و سینما

در در این مراسم ابتدا فیلم “شنای پروانه” اکران شد و بعد از آن دکتر سعید پورعلی معاونت فرهنگی هنری سازمان منطقه آزاد کیش و مسئول برگزاری جشنواره فیلم فجر در کیش ایراد سخنرانی کرد و ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران چهلمین روز شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی را تسلیت گفت و عنوان کرد: شهادت شهید سلیمانی همانند زندگی پربرکتش برای ایران عزت و عظمت آفرید و حضور گسترده مردم در بدرقه ایشان نشان داد مردم همچنان بر حفظ آزادی و اسقلال خود هم عهد هستند.

وی افزود: سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر کیش همزمان با تهران و برخی از استان‌ها در کیش به منزل آخر رسید، از سینماگرانمان بابت این میزبانی باید قدردانی کرد.

وی گفت‌وگو را ارمغان سینما و هنر دانست و اظهار داشت: سینما و هنر دنیای گفت‌وگو را به رخ کشید، گفتگو یعنی به رسمیت شناختن تفاوت و اختلاف نظر، یعنی به رسمیت شناختن دیگری، جهان امروز دنیای گفتن و شنیدن است و مردم نیازمند گفتگو هستند.

وی ادامه داد: سینما همچون سایر هنرها راهی است که بشر در این زمانه سخن بگوید، روایت ایران را بسازد، پیام ایران را منتقل کند، جز این در این جهانی که هر روز به واسطه وسایل ارتباطی کوچک‌تر می‌شود نمی‌توان به توسعه و پیشرفت رسید مگر به گفتگو دامن زد.

وی عنوان کرد: اگر نیازمند پیشرفت، عدالت و امنیت هستیم باید زبان و اصالت‌های فرهنگی ایران را با این زبان به رخ بکشیم؛ چه زبانی بهتر از فرهنگ و چه ابزارهایی بهتر از هنر به‌ویژه سینما است.

وی اظهار داشت: ایران بزرگ همچون یکی از پایگاه‌های تمدن ساز با تکیه بر اصالت‌های فرهنگی و تنوع قومی و فرهنگی همچون سیمرغ اسطوره‌ای می‌تواند جان دوباره به نیاز امروز بشر یعنی گفتگو ببخشد.

وی افزود: کیش این کهن دیار با نقش ملی و بین‌المللی در عرصه فرهنگ و هنر، پایتخت صلح و دوستی جهان بشری است،

وی گفت: کیش این ایران کوچک با اتکا به تاریخ و اصالت‌های قومی می‌تواند نقش ملی و بین‌المللی خود را در عرصه گفتگو صلح و دوستی ایفا کند، بستر این نقش آفرینی در کنار حوزه فرهنگ، در حوزه اقتصاد و گردشگری هم فراهم است، کیش می‌تواند موتور محرکه جریان‌های توسعه‌ای در حوزه ملی و بین‌المللی باشد.

وی عنوان کرد: به همه کسانی که در برپایی این جشنواره همراه ما بودند از جمله کادر اجرایی و حامیان مالی و به‌ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، تقدیر و تشکر دارم و تبریک می‌گویم.

محمد کارت: «شنای پروانه» از مسائل روز اجتماع است

در ادامه این مراسم محمد کارت و آبان عسکری به دعوت مسعود ضابطیان بالای سن آمدند، محمد کارت ضمن ابراز تشکر از حاضران به‌خاطر تماشای فیلم شنای پروانه گفت: جزیره کیش همیشه حال خوبی را به میهمانان منتقل می‌کند.

وی در ادامه راجع به فیلم شنای پروانه گفت: به‌دلیل اهمیت مخاطب در فیلمنامه سوژه‌ای را انتخاب می‌کنم که اکثریت با آن ارتباط برقرار کنند، فکر می‌کنم موضوع شنای پروانه نیز از از مسائل جامعه امروز است، سعی کردیم قصه‌ای باشد با خلق یک قهرمان با بازی جواد عزتی که تماشاگر با آن همراه باشد.  

وی افزود: به‌شدت معتقدم بعد از آقای صدرعاملی، یک پای اصلی ماجرا جواد عزتی بود و امیدواریم اکران هم مورد حمایت تماشاگران قرار بگیرد.

آبان عسکری نیز گفت: خیلی برای این فیلم تلاش کردیم، امیدوارم تلاش ما مورد پسند واقع شده باشد.

در ادامه سامان لطفیان فیلمبردار شنای پروانه بالای سن آمد و محمد کارت به تعریف و تمجید از او پرداخت.

جواد عزتی: هر فیلمی که بازی کردم به جشنواره آمد

جواد عزتی و مه‌لقا باقری نیز به روی صحنه آمدند، عزتی گفت: خدا را شکر می‌کنم که در جزیره کیش با این همه فاصله از تهران این همه از سینما استقبال می‌شود.

وی در جواب ضابطیان که از او پرسید چند فیلم در جشنواره داشته گفت: هر فیلمی بازی کردم به جشنواره آمده است، ۵ فیلم آتابای، شنای پروانه، مغز و استخوان، دوزیست و خورشید بازی کردم که همه آنها در جشنواره بودند.

مه‌لقا باقری نیز گفت: خوشحالم که در شهری هستم که معروف به مهمان نوازی است و از این حمایت ممنون هستم.

 رسول صدرعاملی: کیش باید یک جزیره درخشان فرهنگی و هنری باشد

در ادامه این برنامه از رسول صدرعاملی تهیه کننده فیلم شنای پروانه با اهدای نقاشی سیاه قلم چهره‌اش از وی تقدیر شد.

صدرعاملی پشت تریبون رفت و دقایقی را صحبت کرد و گفت: اینجا که نشسته بودم به سی سال پیش برگشتم، جا دارد یادی کنیم از مهندس یزدان پناه که همیشه معتقد بود کیش پیشانی فرهنگی سرزمین ایران است و برای رسیدن به آن تلاش می‌کرد، اما بعد از ایشان نشد.

وی ادامه داد: جز چند سال اخیر که آرام آرام این اتفاق در حال رخ دادن است و امیدواریم که این اتفاق بیافتد و طوری شود که چشم همه ایران به وقایع و رخدادهای فرهنگی و هنری در کیش باشد و غیر از این هم نیست و باید یک جزیره درخشان فرهنگی هنری باشد.

تهیه کننده فیلم “شنای پروانه” گفت: بیش از ۶ سال است که محمد کارت را می‌شناسم و مرتب او را رصد می‌کردم، وقتی به این فیلمنامه رسید، همه تلاشم را گذاشتم که به بهترین ساختار برسد.

وی افزود: بیش از همه  خلاقیت حیرت انگیز او در زیبایی شناسی و درک از سینما به این امر کمک کرد و این خیلی برای من مهم بود.

صدرعاملی ادامه داد: کارگردانی یعنی انتخاب، یعنی باید بلد باشی که چه چیدمانی را انجام دهی، اتفاقی که فکر کنم در شنای پروانه رخ داد و همه آنها برمی‌گردد به خلاقیت یک کارگردان خلاق، تمام بازیگران از دل تئاتر بودند.

ناراحتی و ترک سالن رضا فیاضی

بعد از سخنرانی کوتاه صدرعاملی و تقدیر از او، نوبت به تقدیر از حامیان جشنواره رسید که بعد از اعلام اسامی  ناگهان رضا فیاضی بازیگر تئاتر و سینما که چند سالی است در جزیره کیش ساکن است و در سالن حضور داشت به حالت عصبانیت جسله را ترک کرد، حتی در حال ترک سالن ضابطیان از او خواست که در سالن بماند اما با اشاره دست این درخواست را رد کرد و سالن را ترک کرد.

انتهای جلسه نوبت به اجرای گروه کیو ۲۸ رسید، حاضران در جلسه که با احتساب زمان فیلم حدود ۴ ساعت در مراسم حضور داشتند اجرای زیبا اما طولانی این گروه برایشان کمی سخت شده بود و کم کم سالن را ترک کردند و بازیگران و مسئولان دعوت شده نیز یکی یکی وسط اجرا سالن را ترک کردند./ فارس

گزارش از: مرتضی رضایی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=18193
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.