• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

تلاش خبرنگاران و بازگشت شهریه‌های موسسه ورزش کیش به نرخ سال ۹۷

  • کد خبر : 15732
  • 14 خرداد 1398 - 16:39
تلاش خبرنگاران و بازگشت شهریه‌های موسسه ورزش کیش به نرخ سال ۹۷

مدارس که تعطیل می‌شوند متقاضیان بیشتری برای نام نویسی به موسسه ورزش مراجعه می‌کنند.

گزارش مکتوب | سالومه افلاکی؛ خبرگزاری صدا و سیما مرکز کیش

کاهش شهریه های ورزشی استقبال بیشتر شهروندان را در پی داشت. موسسه ورزش و تفریحات سالم ، زیر نظر سازمان منطقه آزاد کیش فعالیت می کند و امکانات ورزشی مناسبی برای ساکنان کیش ، گردشگران و تیم های مختلف ورزشی کشور دارد.

برگزاری مسابقات ملی و بین المللی عامل اصلی توسعه گردشگری ورزشی کیش بسیاری از اردوهای مهم تیم های مختلف ورزشی در طول سال ، در کیش برپا می شود.

از تیم های فوتبال لیگ برتری کشورمان گرفته تا تیم های فوتسال ، والیبال ساحلی ، تکواندو ، شنا  در کیش اردو می زنند.

به گفته محمود افشار دوست مدیر عامل موسسه ورزش و تفریحات سالم این موسسه از حضور این تیم ها درآمد کسب می کند اما هزینه بلیت هواپیما ، اقامت و خوراک آنان به عهده فدراسیون های مربوطه است.   

سال ۹۷ جزیره کیش ۸ دوره میزبان رقابت های جهانی بود که این میزبانی هم برای چرخه اقتصادی کیش ۲۰ میلیارد تومان عایدی داشت و محمود افشار دوست هزینه میزبانی این ۸ دوره را کمتر از ۱۰ درصد درآمد آن عنوان کرد.

او البته به حضور ۵ هزار و ۹۰۰ گردشگر ورزشی در سال ۹۷ به کیش اشاره کرد و گفت: این تعداد گردشگر ورزشی برای توسعه گردشگری جزیره کیش که ماهیت آن گردشگری است بسیار مهم است.

این امکانات نسبتا مطلوب که تیم های مختلف را مشتاق به برپایی اردو در کیش کرده  ساکنان کیش را هم به ویژه در ایام تابستان مشتاق به حضور در دوره های آموزش وتفریحی کرده است.

شهریه های بالا عامل بازدارنده علاقمندان به ورزش 

اما یک نکته مهم و قابل توجه  شهریه کلاس های ورزشی است، شهریه‌هایی که تا چند سال پیش ناچیز و نزدیک به رایگان بود و از چهار ، پنج سال پیش روند صعودی به خود گرفت اما باز هم مردم کما بیش از عهده پرداخت آن برمی آمدند از سال ۹۵ این روند افزایشی شیب بیشتری گرفت تا جاییکه مدرسه فوتبال و مدرسه شنا به دوره سه ماهه با شهریه های بالا تبدیل شد.

تابستان ۹۵ پیامک هایی برای شهروندان مبنی بر شهریه ۵۰۰ هزار تومانی مدرسه فوتبال ارسال شد و با توجه به اینکه متقاضیان دوره های آموزشی فوتبال و شنا بیشتر از رشته های دیگر است بسیاری از خانواده ها از عهده پرداخت آن  بر نیامدند.

پس از واکنش مردم به این شهریه ها و پیگیری رسانه ملی شهریه ها کمی تعدیل شد اما خیلی نتوانست رضایت شهروندان را جلب کند.

روزها ، ماهها و فصل ها از پی هم گذشت تا به آغاز سال ۹۸ رسیدیم و به یکباره مردم کیش دوباره شاهد افزایش چشمگیر  شهریه  ها ی دوره های ورزشی در موسسه ورزش کیش شدند.

به طوریکه شهریه دوره آموزشی ۱۲ جلسه ای  شنا  از ۱۳۰ هزار تومان به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یافت و شهریه  کلاس های آموزشی دیگر هم به همین منوال دوباره حکایت قبل تکرار شد و مردم از صدا و سیما خواستند موضوع را پیگیری کند.

چرا که اگر خانواده ای دو فرزند داشته باشد و بخواهد هر کدام را در دو رشته ورزشی ثبت نام کند تا از تابستان بهره ببرند و کمتر اوقات فراغت خود را صرف وسایل الکترونیکی و فضای مجازی کند به طور متوسط باید ماهانه بیش از یک میلیون تومان شهریه پرداخت کند حال تهیه لوازم ورزشی و ایاب و ذهاب هم سر جای خودش باقی است.

این شد که تصمیم گرفتیم موضوع را از نزدیک بررسی کنیم ، به عنوان متقاضی به موسسه ورزش سر زدیم و متوجه صحت افزایش شهریه ها  شدیم.  

شهریه هایی که پرداخت آنها برای خانواده ها سنگین است و نکته جالب توجه اینکه به گفته یکی از متصدیان استخر بانوان ، این افزایش شهریه ها تاثیری در حقوق و دستمزد کارکنان سالن های ورزشی ندارد .

البته برخی تجهیزات هم فرسوده شده است و موسسه ورزش در این سال ها اهتمام جدی برای تعمیر و یا تعویض آنها نداشته است. 

به طور مثال جکوزی استخر کرانه به درستی کار نمی کرد و یکی دیگر از متصدیان استخر در پاسخ به اعتراض یکی از بانوانی که برای آب درمانی به استخر آمده بود گفت: متخصص تعمیر جکوزی در کیش حضور ندارد و برای رفع مشکل باید از تهران نیروی ماهر و توانمند دعوت کنیم که آن هم زمان بَر است.

این بانوی ۵۵ ساله به افزایش شهریه سانس آزاد استخر اشاره کرد و گفت: شهریه ها برای یک بار استفاده آزاد ۱۵ هزار تومان بود که در سال ۹۸  با ۱۰۰ درصد افزایش به ۳۰ هزار تومان تغییر کرده است.

او به این نکته هم اشاره کرد که با ارائه کارت کیشوندی ۵۰ درصد تخفیف به مراجعه کنندگان تعلق می گیرد که سال ۹۷ هم این قانون اجرا می شد .

پارسال شهریه استخر کرانه ۱۵ هزار تومان بود که با ارائه کارت کیشوندی ۷ هزار و ۵۰۰ تومان محاسبه می شد و امسال شهریه ۳۰ هزار تومان که با ارائه همان کارت به ۱۵ هزار تومان می رسد .
در واقع افزایش ۱۰۰ درصدی هم چنان به قوت خود باقی است.

حالا اگر یک بانوی ساکن کیش به همراه یک یا دو فرزندش بخواهد یک ساعت و نیم از استخر و تجهیزات آن استفاده کند باید به صورت آزاد ۹۰ هزار تومان و با کارت کیشوندی ۴۵ هزار تومان پرداخت کند.

تعدادی از حاضران در استخر که باب گپ و گفت با آنان باز شد از این افزایش رضایت نداشتند و گفتند مراجعه به استخر را کاهش دادند تا بیش از این متحمل ضربه اقتصادی نشوند.      

محمود افشار دوست مدیر عامل موسسه ورزش و تفریحالت سالم کیش علت افزایش هزینه های کلاس های آموزش و تفریحات آبی داخل سالن را کم کردن یارانه هایی اعلام کرد که سازمان منطقه آزاد کیش هر سال  به موسسه ورزش اختصاص می دهد .

او هزینه ورزش یک نفر ، یک جلسه در سالن ورزشی را بیش از ۱۱ هزار تومان عنوان و این نکته را هم خاطر نشان کرد که در حال حاضر اهالی کیش در واقع اندکی کمتر از نصف هزینه را  ،  تنها ۵ هزار تومان پرداخت می کنند .

مدیر عامل موسسه ورزش افزایش هزینه ها را در کاهش استقبال ساکنان کیش از شرکت در کلاس های ورزشی بی تاثیر عنوان کرد و گفت : بهار پارسال هزار و ۱۱۸ نفر در کلاس های ورزشی نام نویسی کردند در حالی که بهار امسال که هنوز هم به پایان نرسیده است ۱۲۴ نفر بیشتر از مدت پارسال در این دوره های آموزشی – ورزشی حضور یافتند.

پس با توجه به حرف های محمود افشار دوست به نظر می رسد  افزایش قیمت ها انگیزه ها و استقبال مردم را کاهش نمی دهد که هیچ حتی می تواند یک عامل تشویق و ایجاد انگیزه هم محسوب شود!!
احتمالا مسئولان به این اصل مهم خیلی خیلی بیشتر از مردم توجه دارند . 

اما پیام های مردمی رسیده به صدا و سیما به گونه ی دیگری است و افزایش قیمت ها را علت کاهش استقبال عنوان کردند. 

رئیس جمهور ۱۱ خرداد در مراسم تقدیر از ورزشکاران و مدال آوران کشور گفت : ورزش یعنی از ماکو تا چابهار و از سرخس تا خرمشهر و با این توصیف کیش هم در این محدوده قرار گرفته است و توسعه ورزش و ایجاد امکانات بیشتر برای استفاده ساکنان و گردشگران کیش از این قاعده جدا نیست. 

پیگیری خبرنگاران و تغییر قاعده کار مسئولان

پس از این حکایتها و تقریبا در فضای کم نشاط ورزشی برای تهیه یک گزارش خبری  به مرکز همایش های بین المللی کیش دعوت شدیم پایان مراسم خبرنگاران (خبرگزاری صدا و سیمای کیش، کیشوند نیوز و خبرگزاری مهر ) از مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش  در خصوص برخی مسائل کیش پرسش هایی پرسیدند که یکی از آنها افزایش تعرفه های کلاس های ورزشی و استخرهای کیش بود.
غلامحسین مظفری ابتدا متعجب شد و پس از کمی گفتگو قول داد موضوع را پیگیری کند .

تقریبا یک هفته از این گفتگو و مصاحبه نگذشته بود که موسسه ورزش اعلام کرد تعرفه های ورزشی به سال ۹۷ بازگشت .

این بار هم تلاش خبرنگاران و رسانه ها برای رفاه حال مردم نتیجه داد و اینک مردم با آرامش و نشاط بیشتری از ثبت نام در دوره های ورزشی استقبال کردند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=15732
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.