• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

از ساخت سایه بان در مدارس تا ارائه تحقیق و مقاله پیرامون معضلات فعالیت غیراخلاقی در فضای مجازی

  • کد خبر : 14524
  • 03 بهمن 1397 - 17:06
از ساخت سایه بان در مدارس تا ارائه تحقیق و مقاله پیرامون معضلات فعالیت غیراخلاقی در فضای مجازی

کاشت نهال در جزیره کیش، ساخت سایه بان در مدارس جهت استفاده دانش آموزان، تهیه کتاب و اهدای آن به کتابخانه‌ها، رنگ آمیزی معابر و یا تهیه بنر آسیب‌های استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و … ازجمله موارد بکار برده شده جایگزین حبس در حوزه قضایی کیش است.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از خبرگزاری میزان، حوزه قضایی کیش به عنوان یکی از حوزه‌های قضایی مطرح در استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس بوده، محمد شنبه زاده رئیس دادگستری کیش از قضاتی است که آرای متعددی در رابطه با مجازات‌های جایگزین حبس صادر کرده است. در نمونه‌ای از این آراء می توان به نجاری، کاشت نهال در جزیره کیش، ساخت سایه بان در مدارس جهت استفاده دانش آموزان، تهیه کتاب و اهدای آن به کتابخانه‌ها، رنگ آمیزی معابر و یا تهیه بنر آسیب‌های استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و … اشاره کرد.

رئیس دادگستری کیش با اشاره به اینکه هدف از مجازات، اصلاح مرتکب است، عنوان کرد: مقام قضایی به دنبال اصلاح مرتکب از ارتکاب دوباره بزه و از سویی ارائه خدمت اجتماعی است. 

شنبه زاده گفت: در زمان مجازات یک شخص، قاضی رسیدگی کننده می‌بایستی هم وضعیت شخص مرتکب و هم مجنی علیه و نیز وضعیت اجتماعی را در نظر داشته باشد و مجازات به نحو اصلاح کننده لحاظ شود؛ چراکه استفاده بی رویه از مجازات حبس باعث آسیب‌های شدید به فرد و اجتماع شده به نحوی که زندان باز دارندگی لازم را نخواهد داشت و از سویی هزینه‌های زیادی به اقتصاد یک جامعه وارد می‌گردد، پس به نظر در چنین مواردی استفاده از مجازات‌های جایگزین می‌تواند به معنی این گزینه در رسیدن به اهداف مجازات که همانا اصلاح مرتکب و باز دارندگی از ارتکاب جرم باشد.

وی اضافه کرد: به همین دلیل موضوع استفاده از راهکار مجازات جایگزین در قانون مجازات سال ۱۳۹۲ پررنگ‌تر از گذشته مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ یعنی شخص بجای تحمل حبس و زندانی شدن در مدت نسبتا طولانی می‌تواند به کار‌های عام المنفعه بپردازد. مثلاً در ماه‌های اخیر با صدور احکامی از شعب این دادگستری همچون نجاری در اماکن مذهبی و رفع مشکلات مربوط توسط متهم، یا کاشت نهال در جزیره کیش و نیز ساخت سایه بان در مدارس جهت استفاده دانش آموزان و تهیه کتاب و اهدای آن به کتابخانه‌ها و یا رنگ آمیزی معابر و یا تهیه بنر آسیب‌های استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی و نیز ارایه تحقیق و مقاله پیرامون معضلات فعالیت‌های غیراخلاقی از فضای مجازی را می‌توان از جمله موارد بکار برده شده جایگزین حبس در این حوزه قضایی برشمرد که اجرای آن‌ها در سطح جامعه آثار نسبتاً خوبی را به همراه داشته است.

این مقام قضایی در استان هرمزگان تصریح کرد: سعی بر آن شده که نظارت دقیق بر اجرای مفاد آراء انجام شود، زندانی شدن یک فرد خانواده و حتی بستگان فرد را نیز تحت تاثیر حبس قرار می‌دهد و چه بسا آثار خوب حبس برای خانواده به مراتب از شخص محکوم علیه بیشتر باشد و گاهی موجب از هم پاشیدگی خانواده‌ها می‌گردد.
  
رئیس دادگستری کیش خاطرنشان ساخت: همواره سعی شده که در جزیره کیش و در راستای استفاده از این تاسیس حقوقی در جهت آبادانی جزیره با رویکرد خدماتی به گردشگران و همچنین کاهش جمعیت کیفری زندان از تامین مجازات جایگزین حبس استفاده و در کنار قطعیت در برخورد با مجرمین حرفه‌ای و تبهکاران سابقه دار زمینه اصلاح مرتکبین قابل اصلاح نیز فراهم شود و با رویکرد اصلاح فرد و بازگشت سالم وی به اجتماع، مجازات‌ها وضع می‌شود که به حمداله در این خصوص موفقیت‌هایی حاصل شده است.

شنبه زاده به موضوع مجازات‌های جایگزین در قانون مجازات اسلامی سال ۱۳۹۲ که به صراحت قید و در ماده ۶۴ قانون مجازات اسلامی بیان شده است، اشاره کرد و گفت: این موارد عبارتند از: دوره مراقبت، خدمات عمومی رایگان، جزای نقدی، جزای نقدی روزانه و محرومیت از حقوق اجتماعی که شرایط مقرر قانون و حسب مورد از آن استفاده می‌شود.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=14524
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.