• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

بررسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب در کیش

  • کد خبر : 13589
  • 29 آبان 1397 - 10:49
بررسی نقاط ضعف و قوت نمایشگاه کتاب در کیش

نمایشگاه کتاب در جزیره کیش با استقبال خوب علاقمندان به کتاب روبه‌رو شد اما دارای اشکالاتی بود که بعضاً نمی‌توان به‌سادگی از کنار آن عبور کرد.

نمایشگاه کتاب در هفته کتاب‌ و کتاب‌خوانی با ۱۵هزار عنوان کتاب از ۲۰۰ ناشر در تالار شهر کیش برگزار شد و مورد استقبال گسترده کیشوندان و گردشگران قرار گرفت، به‌نحوی که صف‌های به‌نسبت طولانی دریافت بن خرید کتاب از بانک عامل و باجه‌های پرداخت وجه کتاب‌ها گویای تأیید این استقبال گسترده است.
چند دلیل را می‌توان برای استقبال خوب از این نمایشگاه عنوان کرد؛ اول اینکه کیفیت و کمیت و تنوع کتاب‌ها در کتابخانه‌ها و کتاب‌فروشی‌های جزیره کیش دیگر پاسخ‌گوی نیاز کیشوندان نیست، مسئله‌ای که به‌گفته مسئولان فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش با شارژ کتابخانه‌ها از همین نمایشگاه کتاب و ارائه تسهیلات به کتاب‌فروشی‌ها مرتفع خواهد شد.
عدم برگزاری نمایشگاه با این حجم از کتاب در سال‌های گذشته به‌ویژه عدم برگزاری نمایشگاه کتاب در سال گذشته از دیگر عوامل استقبال از نمایشگاه بود.
تبلیغات گسترده در رسانه‌ها و فضای شهری و فضای مجازی جزیره کیش، ترغیب دانش‌آموزان به خرید کتاب با برگزاری بازدید علمی از نمایشگاه و فضای آرام و مطلوب جزیره کیش برای مطالعه را می‌توان از دیگر عوامل استقبال از این نمایشگاه عنوان کرد.
اما در کنار این شور و اشتیاق برخی مسائل وجود داشت که متناسب با این کار زیبا و فرهنگی نبود و انتظار می‌رود در نمایشگاه‌های آتی اصلاح شوند.
در بدو ورود به نمایشگاه، بازدیدکنندگان باید وسایل همراه خود را در یک بسته پلمب می‌کردند که صورت خوشایندی برای نمایشگاه و قشر علاقمند به کتاب نداشت و می‌توانست با اتخاذ تدابیری این کار انجام نشود.
دسته بندی موضوعی برای کتاب‌ها وجود نداشت و کتاب‌های ناشران غیرهمگن در موضوع در یک ردیف قرار داشتند و مراجعه کنندگان باید برای یافتن کتاب مورد علاقه خود تمام نمایشگاه را بازدید می‌کردند.
همانطور که گفته‌ شد این نمایشگاه با ۱۵هزار عنوان کتاب برگزار شد، اکثر قریب به اتفاق این کتاب‌ها در زمینه‌های رمان و کودکان بود، برخی کتاب‌های رمان با یک عنوان در چند انتشارات یافت می‌شد ولی کتاب در موضوعات دیگر به‌ندرت یافت می‌شد و یا اصلاً وجود نداشت، به‌عنوان مثال تعداد کتاب‌ها در موضوعات مذهبی به نسبت این ۱۵ هزار عنوان کتاب تقریباً به صفر میل می‌کرد و این مسئله‌ای است که نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن عبور کرد.
در حالی که گفته می‌شد این نمایشگاه از تخفیف ۵۰ درصدی برای خرید کتاب برخوردار است، اما بر روی برخی کتاب‌ها برچسب‌هایی بالاتر از قیمت روی جلد نصب شده بود که بعضاً این قیمت تا دو برابر می‌رسید، موضوعی که فروشنده دلیل آنرا بالا رفتن قیمت کاغذ عنوان می‌کرد ولی انتشارات مرجع از آن اظهار بی‌اطلاعی می‌کرد.
طبق گفته مدیر فرهنگی سازمان منطقه آزاد کیش، تسهیلاتی برای خرید کتاب از این نمایشگاه‌ به کتابفروشی‌های جزیره کیش اختصاص داده شده بود، مالکان کتابفروشی‌ها باتوجه به شناختی که به انتشارات و کتاب‌ها داشتند، در همان روزهای ابتدایی برپایی نمایشگاه اقدام به خرید گسترده کتاب کردند، که این امر اعتراضاتی را در پی داشت و بهتر بود به شکل دیگری انجام می‌گرفت.
نبود بازی‌های فکری در حاشیه برگزاری نمایشگاه برای کودکان، خستگی برخی پرسنل و پایان یافتن بن‌های تخفیف در روز پایانی نمایشگاه از دیگر مسائلی بود که بازدیدکنندگان از این نمایشگاه به‌آن گلایه داشتند.

انتهای پیام*/ مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=13589
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.