• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

مرتضی بانک: هرمزگان می تواند اقتصاد کشور را اداره کند

  • کد خبر : 12443
  • 27 مرداد 1397 - 11:03
مرتضی بانک: هرمزگان می تواند اقتصاد کشور را اداره کند

مشاور رییس جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ظرفیت استان هرمزگان به تنهایی می تواند اداره کشور را تضمین کند و شعار هم نیست.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از ایرنا مرتضی بانک روز پنجشنبه در شورای اداری جزیره کیش افزود: همین استان هرمزگان با قابلیت های منطقه ای خود و داشتن مناطق آزاد قوی برای تامین نیازهای این کشور به تنهایی کافی است و بقیه استانها را برای موقعیت های دیگر و توسعه عناصر دیگر بکار گرفت.
وی اظهار داشت: امروز شرایط کشور شرایط سختی است و اگر این موقعیت درست مدیریت شود مشکل زا نیست چرا که محدودیتی که بخواهد ما را زمین گیر کند نداریم.
بانک گفت: موقعیت ایجاد ش
ه را می توانیم برای ساخت کشور و توسعه برنامه ها داشته باشیم و بدون تردید این سختی به معنای تسلیم شدن و محدود شدن نیست و راه پیدا می کنیم.
مشاور رییس جمهوری تاکید کرد: به دلیل انسجام وحدت و استفاده از فرصت ها در ۴۰ سال گذشته توانستیم از فراز و نشیب ها عبور کنیم.
وی گفت: ۱۵ کشور در موقعیت های مختلف همسایگی کشور قرار دارند که بهترین فرصت برای ایران است.
وی اظهار داشت: مناطق آزاد یک یار کوچک برای بقیه دستگاه ها هستیم تا از این ظرفیت در کنار سیستم های مدیریت بتوان بهتر استفاده کرد.
وی ادامه داد: امروز شرایط ویژه ای داریم و دولتمردان کشور و مردم ما در مقابل این شرایط سر خم نمی کنند و هیچگاه مایوس نمی شوند.
وی گفت: از این شرایطی که دشمن و مخالفان ایجاد کردند با درایت دولتمردان و مسوولان با وحدت و انسجام و با همت و تلاش عبور خواهیم کرد.
بانک اظهار داشت: مهم این است از این ظرفیت ها به خوبی استفاده و بتوانیم مسایل را حل و فصل کنیم .
وی یاد آور شد: این نگرانی که از داخل وارد می شود که همه راهها بسته است، در واقع یک مانع در امور و عاملی برای آسیب پذیر کردن شرایط روانی در کشور است و فعالان اقتصادی و مدیران نیز نباید به این شرایط دامن بزنیم.
وی گفت: موقعیت و ظرفیت جهانی و بین المللی و قدرت ارتباطات و سیستم های الکترونیکی نمی تواند به هیچ کشوری قدرت دهد که همه اینها را در اختیار خود قرار دهد.
بانک افزود: مناطق آزاد ما ظرفیت بسیار خوبی برای سرمایه گذاری هستند و یکی از برنامه ها و تلاش هایی که انجام دادیم این بود که در شرایط کنونی مدیریتشان را حفظ کنیم.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی گفت: ورود و خروج کالا و ارز موضوعی است که باید کنترل می‌شد و کسی هم مخالف این موضوع و ثبت سفارش نیست اما چهارچوب مناطق آزاد بایستی رعایت شود.
مشاور رئیس جمهوری تاکید کرد: در شرایط سختی که وجود داشت ما در رابطه با حفظ قوانین و مقررات مناطق آزاد توفیقات خوبی از جمله ثبت سفارش داشتیم که به روز عمل می‌کند.
بانک اظهار داشت: هزینه گردشگری باید در کشور پایین بیاید و مقصد گردشگری تعریف کنیم تا ذینفعان ما این مقصد ها را هدف گردشگری خود قرار دهند.
وی گفت: شرایط کنونی به خاطر وضعیت ارزی کشور بهترین فرصت برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است و بدون تردید گردشگران ایرانی اقبال بیشتری پیدا خواهند کرد.
وی افزود: استفاده از منابع مالی غیر مستقیم با احصا و فعال کردن آن با ورود به بازار پولی و مالی و استفاده از اوراق قرضه یکی از نیازهای جدی فعالیت در مناطق آزاد می باشد.
بانک اظهار داشت: ۱۵ هزار میلیارد ریال سرمایه در کشور وجود دارد که می توان با استفاده از این فرصت های مالی و پولی از آن استفاده کرد.
وی گفت: بورس نیز یک زبان بین المللی است که ظرفیت خوبی برای کیش و مناطق آزاد خواهد بود و در چهار ماه آینده اگر بازار بورس بین المللی در جزیره فعال شود می تواند شرایط جدیدی را برای کشور ایجاد کند.
وی در ادامه تصریح کرد: ایجاد پنجره واحد خدماتی از دیگر اقداماتی است که در دستور کار مناطق آزاد قرار گرفته است و ذینفعان باید وقتی وارد منطقه می شوند از یک شرایط یکسان بهره ببرند که امیدواریم تا یک سال دیگر این پنجره واحد عملیاتی شود.
وی نباید اجازه داد اعتماد سرمایه گذار که بر اساس قانون اعتماد کرده دچار خدشه شود.
دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی خاطر نشان کرد: امروز علاوه بر دستگاه‌های اجرایی برخی دستگاه‌های نظارتی و غیره نیز با شرایط مناطق آزاد آشنایی و آگاهی لازم را ندارند و گاهی برخی فکر می‌کنند مثلا قاچاق فقط در مناطق آزاد رخ می دهد.
بانک با بیان این مطلب تاکید کرد: با همه محدودیت ها مناطق آزاد موفقیت زیادی کسب کرده اند به طوری که ۱۴۰۰ واحد صنعتی با ۲۸۰ هزار نفر در این مناطق در حوزه خدمات ، تولید، کشاورزی و صنعت فعالیت دارند و تنها بخش کمی در حوزه تجارت و خرده‌فروشی عمل می‌کنند.
وی با بیان این مطلب افزود: اما هر روز شاهد برخی تبلیغات منفی نسبت به مناطق آزاد هستیم که برخی افراد می‌خواهند آدرس غلط بدهند.
وی با بیان این مطلب اظهار داشت: ۸۶۰۰ کیلومتر مرز در کشور وجود دارد اما برخی فکر می کنند که تنها در محدوده ۳۰۰ کیلومتری مناطق آزاد قاچاق وارد کشور می‌شود، در حالی که همه دستگاه‌های نظارتی در مناطق آزاد مستقر هستند و در دیگر نقاط مرزی این میزان نظارت کمتر است.
مشاور رئیس جمهوری گفت: یکی از کارهای مهمی که در مناطق آزاد در حال شکل‌گیری است ایجاد صندوق حمایت و ضمانت است که تولیدکنندگان بایستی پای کار بیایند و آن را تشکیل دهند.
وی ایجاد اکوسیستم کسب و کار فعال در مناطق آزاد را از دیگر برنامه ها عنوان کرد و افزود: توسعه مراکز نوآوری و فناوری از دیگر اقداماتی است که باید در مناطق آزاد به آن توجه جدی شود.
وی همچنین کارت گردشگری را کار بزرگی در رونق گردشگری داخلی برشمرد و اظهار داشت: با همکاری بانک مهر این مهم صورت گرفت و بر این اساس تا سقف ۲۰۰ میلیون ریال به هر گردشگر کارمند و کارگر وام با کارمزد ۴ درصد پرداخت می‌شود که برای مناطق آزاد و مناطق گردشگری کشور قابل استفاده می باشد.
سالانه بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار گردشگر داخلی و خارجی از این جزیره مرجانی بازدید و از ظرفیت های مختلف طبیعی ،تفریحی و گردشگری آن استفاده می کنند.
جزیره کیش با مساحت ۹۱٫۵ کیلومتر مربع و جمعیتی حدود ۴۰ هزار نفر در ۱۸ کلیومتری کرانه جنوبی ایران در محدوده شمالی آب های نیلگون خلیج فارس واقع است.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=12443
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.