به گزارش کیشوند نیوز، دکتر مصطفی خانزادی معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش درگفتگوی اختصاصی گفت: پس از استقرار در معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش به بررسی زیرساختها و داشتههای زیربنایی کیش پرداختیم و متوجه شدیم در بسیاری از موارد مهم عمرانی و زیربنایی جزیره کیش از سرزمین اصلی عقب ماندهایم و اجرای برخی اصول و قوانین نیز از مسیر اصلی خود خارج شده است.
وی افزود: ساخت بیمارستان و فرودگاه برای هر شهری کار بسیار خوب و لازمی است، به شرطی که در ایجاد آن ضریبها و احتمالات سنجیده شود، متأسفانه موقعیت سنجی، احتمالات متعدد مهندسی و عمرانی در برخی پروژههای عمرانی رعایت نشده و مشکل اساسی این بیتوجهیها عدم مطالعه دقیق است، بی انصافی است که امروز در این اوضاع بگویم آمدهایم تا معجزه کنیم.
خانزادی با ذکر اینکه در کشور بهجای توجه به دانش و تحصیلات آکادمیک، هر کسی که بیلان کاری بالایی دارد مدیر میشود و همین مانع رشد و توسعه میشود، ادامه داد: متأسفانه بعد از آغاز پروژهها و هنگامی که به مشکل برمیخوریم، تازه شروع به مطالعه و برطرف نمودن ایرادات میکنیم، کاری که در تأسیس ترمینال جدید فرودگاه اتفاق افتاده است و سه مرتبه تغییر در نقشه اولیه و تخریب و ساخت مجدد با تحمیل بیش از ۳ برابری هزینه اولیه را داشتهایم.
.
برخی اقدامات در دست انجام در حوزه عمرانی کیش
– معاون عمرانی سازمان منطقه آزاد کیش از تهیه و تجهیز تصفیه خانه دوم کیش به از تکنولوژی روز دنیا خبر داد و افزود: انجام این پروژه را با نصب سیستمهای هشدار دهنده که نشتی و ترکیدگی لولهها را اطلاع بدهد، در دست اقدام داریم.
– دکتر خانزادی با اشاره به وجود آب شیرین در اعماق دریا، گفت: با توجه به اینکه در اعماق دریا همچون چاههای نفت و گاز، منابع آب شیرین نیز وجود دارد، درحال مطالعه انتقال آب شیرین از اعماق دریا هستیم که اگر بتوانیم منابع و مخازن با حجم بالا کشف کنیم، برنامه داریم که از این تکنولوژی نوین و رایگان برای تأمین آب شیرین مصرفی حوزههای مختلف بهره ببریم.
– وی از انعقاد قراردادی مهم به مبلغ تقریبی پانصد میلیارد تومان با یک شرکت داخلی با هدف انتقال برق سراسری به کیش خبر داد و افزود: جهت جبران کسری برق در تابستان و فروش برق مازاد به سرزمین اصلی در ایام زمستان پروژه اتصال شبکه برق کیش به شبکه برق سراسری در حال انجام است، همچنین همزمان با این کار انتقال فیبر نوری با هدف تأمین زیرساختهای شهر الکترونیک و هوشمند و تأمین دیتاهای اینترنت پرسرعت انجام میشود.
– این مقام مسئول اتصال شبکه برق نیروگاه جنوب و شمال کیش به یکدیگر را در جهت جلوگیری از قطعی برق در جزیره مهم ارزیابی کرد و گفت: روزانه یک میلیون لیتر سوخت مایع برای استفاده در نیروگاههای برق کیش مصرف میشود که تأمین همین مورد باید مدیریت شود و برای اینکار از ۲ مخزن گاز حفاری شده در محدوده کیش استفاده میشود و گاز مورد نیاز نیروگاهها از آن برداشت خواهد شد.
.
فروش شرکت آب و برق به بخش خصوصی خطای بزرگی بود
خانزادی فروش ۵۱ درصدی شرکت آب و برق کیش به بخش خصوصی را خطای بزرگ برشمرد و افزود: با این خطای بزرگ در واقع شبکه توزیع مورد نیاز مردم را فروختهاند که بحث حاکمیتی در رابطه با این مطالبه و خدمترسانی ضروری و عمومی را زیرسوال برده است، بهنظر من شبکه توزیع آب و برق حاکمیتی است و باید در اختیار دولت باشد.
.
مخزن هوایی درس عبرت مدیریتی است; نشتی دارد
وی در مورد راه اندازی و ورود منبع بتنی کیش به مدار توزیع آب شرب شهری گفت: متاسفانه از این پروژه بدون کوچکترین استفادهای چندین بار بهنام افتتاح پردهبرداری شده است، این نوع اقدام در مدیریتها باید درس عبرت باشد که بدون مطالعه و کارشناسی اقدام به ساخت پروژه میکنند و بدون اینکه کاملاً تکمیل شود و امکان بهرهبرداری داشته باشد، نام افتتاح بر آن میگذارند.
خانزادی گفت: در مورد چگونگی ساخت این مخزن مقالهای در دست تهیه دارم که منتشر خواهم کرد، در اولین بازدید از این پروژه متوجه شدیم تنها بیش از ۱ میلیارد تومان به اتصالات نیاز داریم و مخزن بهعلت عدم رسیدگی با مشکلات زیادی مواجه شده است و بعد از پر کردن یک سوم حجم منبع از آب، با نشتی شدید آب و آسیب جدی بتن و سازه مواجه شدیم و هم اکنون بیش از ۶۰ روز است که در حال انجام آببندی سازه و داخل مخزن هستیم.
معاون عمرانی کیش گفت: امیدواریم پس از انجام تعمیرات اساسی و تستهای فنی و تعویض اتصالات، بتوانیم مخزن را وارد مدار کنیم، این پروژه در صورت ورود به مدار شبکه توزیع آب، خدمت مناسب و قابل توجهای برای مردم کیش هم در جهت تأمین آب با فشار و حذف پمپها و هم از جهت صرفه جوی در مصرف برق و انرژی دارد.
.
وجود تراکم فروشی در کیش
وی در ادامه گفت: تراکم فروشی یعنی قانون فروشی که یک تخلف است نهتنها در داخل کشور بلکه در همین کیش نیز اتفاق افتاده است، بهعنوان مثال پروژه ۲۲۰ واحدی بدون پیش بینی برای وجود پارگینگ، فضای سبز، مرکز خدماتی و درمانی، فضای تردد خودروهای امداد و نجات و آتش نشانی ساخته شده است و بهطور واضح طرح جامع کیش زیر پا گذاشته شده است.
این مقام مسئول افزود: کارشناسان بسیار خوب و در حد عالی در جزیره داریم و از بدو ورود اجازه دادیم در رابطه با پروژهها نظر بدهند و بهراحتی در چگونگی اجرای پروژهها حضور پیدا کنند و ما از نظر کارشناسان استفاده میکنیم، حتی اجازه دادهایم طرحهای ما را در صورت عدم توجیه رد کنند، که یک نتیجه آن تغییر ساختار فیزیکی بازار ماهی بود که طرح توسط کارشناسان ما ارائه شد و اکنون در حال اجرا است.
.
نظارت جدی بر کیفیت مصالح ساختمانی داریم
دکتر خانزادی گفت: متاسفانه تا به امروز کنترل و نظارت دقیق بر ورود مصالح به کیش نداشتیم، ولی اکنون با هماهنگی صورت گرفته به نحوه و چگونگی کنترل کیفی مصالح مورد مصرف در کیش ورود کردیم و بهطور جدی کیفیت و قانون استفاده از مصالح ساختمانی را پیگیر هستیم، استفاده از مصالح با کیفیت را جزء شروط و اولویتهای صدور مجوزهای ساخت و ساز و دریافت پایان کار قرار دادیم، جهت حضور و بازرسی و کنترل کیفیت مصالح در کیش با چند موسسه معتبر فنی و بازرسی مذاکرات جدی داشتیم، البته این شرکتها ناظر ضابطههای قضایی و قانونی نیز هستند.
خانزادی با اشاره به مشاهده تخلف و اشتباهات فاحش و تأسفبار مشاوران و پیمانکاران در پروژههای عمرانی کیش افزود: در بحث طراحی و چگونگی ساخت پروژهها با دو دانشگاه معتبر مذاکراتی جهت انتقال تکنولوژی بی آی ام داشتهایم که در واقع تحلیل و آنالیز و مدل و اطلاعات ساختمان جهت طراحی بدون خطا به مشاورین و مهندسی با تکنولوژی روز دنیا را ارایه میدهند، از دکتر مغربی از دانشگاه فردوسی مشهد و دکتر قدوس از دانشگاه تهران استاد برجسته دانشگاهی در این حوزه دعوت به همکاری کردهایم.
.
نقشه ترمینال جدید فرودگاه کیش سه بار تغییر کرده است
خانزادی با اشاره به وجود چندین پروژه خوب در کیش گفت: این پروژهها با مدیریت درست و بهروز و نظارت دقیق و با انتخاب مشاوران اصلح و پیمانکاران حرفهای انجام شدهاند که با دیدین آن پروژهها میتوان حس تغییر و تفاوت را ملاحظه کرد، ولی چنین اقدام و مدیریتی در بسیاری پروژههای دولتی مغموم واقع شده و مشاهده نمیشود، برای مثال همین پروژه ترمینال جدید فرودگاه کیش سال ۸۴ طراحی شده، سال ۹۱ کلنگ خورده، و الان در سال ۹۷ با دهها مشکل روبهرو است و تنها پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی با سه بار تغییر در نقشه و طراحی مواجه بودهایم،
وی افزود: عدم مدیریت مناسب، عدم تخصیص منابع، عدم مطالعه و طراحی بلند مدت، فرصت سوزی، عدم آینده نگری، عدم برآوردها و بررسی ضریبها از عوامل نقصان در اجرای پروژه است، تا نوروز ۹۷ بیش از ۲۶۰ میلیارد تومان هزینه مضاعف برای تکمیل ترمینال برجا گذاشته بود ولی اکنون با توجه به نوسانات ارزی موجود، در راه تکمیل و ساخت ترمینال، افزایش چشمگیر هزینهها را بهیقین خواهیم داشت.
.
ساخت فرودگاه در هندورابی هیچ توجیهی نداشت
دکتر خانزادی در رابطه با طرحهای جزیره هندورابی گفت: در طرح جامع هندورابی، جزیره سبز بر پایه انرژی برقی(نو کربنسیتی) است و ساخت فرودگاه در هندورابی هیچ توجیهی نداشته و با مبالغی که آنجا هزینه شده میتوانستند ترمینال جدید کیش را همان سال بسازند و به بهربرداری برسانند، اکنون نگهداری همین ترمینال هندورابی هزینه سنگینی است که بر دوش سازمان منطقه آزاد کیش متحمل شده است و عدم مطالعه دقیق و عدم برنامهریزی درست در این پروژه مشهود است.
.
محیط زیست خط قرمز ما است
وی حفظ و حراست از محیط زیست زیبا و کم نظیر کیش را خط قرمز معاونت عمرانی و شخص مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش دانست و افزود: آبیاری فضای سبز کیش، ممنوعیت ساخت و ساز در حریم دریا و جمع آوری آبشیرینکنهای بخش خصوصی سه اقدام مهم ما در حوزه محیط زیست کیش هستند و برای این کار نیز نظارت و کنترل بر پسماند آبشیرینکن آب و برق کیش داریم که در حال تطبیق با ضوابط و مقررات و استاندارهای بین المللی هستیم، همچنین تذکرات جدی به مالکین مکانها و بخشهایی که موجبات آلودگی و تخریب محیط زیست را فراهم میکنند را دادهایم و پیگیری از چنین مواردی را در دستور کار روزمره و اصلی خود قراردادهایم، بنا داریم دفع زباله را در کیش به صفر برسانیم و از بازیافت زبالهها انرژی و کمپوست و کودهای عالی تولید کنیم.
وی از انجام مطالعات اولیه برای ساخت جزیره مصنوعی در نزدیکی جزیره کیش خبرداد و افزود: برای تکمیل پروژه اسکله ۳۵ تنی کیش نیاز به بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب لایروبی داریم که با انتقال املاح لایروبی شده به یک مکان و استفاده از تجربیات و تکنولوژی روز دنیا و مشاوره افراد برجسته داخلی و خارجی در حال مطالعه و امکان سنجی این پروژه هستیم تا این جزیره مصنوعی با ساختاری کاملا توریستی، تفریحی و پذیرایی طراحی و اجرا شود.
انتهای پیام/* بهمن عبدالهی
سلام
در پاراگراف آخر نوشته شده است که “برای تکمیل پروژه اسکله ۳۵ تنی کیش نیاز به بیش از ۴۰ میلیون متر مکعب لایروبی داریم” ۴۰ میلیون متر مکعب اشتباه است عدد صحیح ۴ میلیون است لطفا اصلاح بفرمایید
با سلام،
موضوعی که قصد دارم در ارتباط با صحبت های معاون محترم عمرانی و زیربنایی سازمان عرض نمایم تحت عنوان “فقدان توجیه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی” طرح ها و پروژه های عمرانی است که در اداوار مختلف مدیریت سازمان منطقه آزاد به اجرا درآمده است.
ایشان به توجیه ناپذیری احداث فرودگاه در جزیره هندورابی به درستی اشاره نموده اند. از این قبیل پرژه ها می توان به احداث بیمارستان فوق تخصصی در جنوب جزیره(در زمان مدیریت آقای مهندس یزدان پناه)، احداث رینگ ۷۵ متری(در زمان آقای دکتر قاسمی)، …. و احداث سالن ترمینال جدید پروازهای خارجی(در زمان آقای مهندس مونسان) اشاره نمود. سوال این است که این گونه طرح ها و پروژه های خلق الساعه چرا آغاز می شوند؟ به نظر حقیر تعدادی از این پرژه ها نمایشی است که دستور اجرای آنها از دبیرخانه شورایعالی صادر می گردد.
به خاطر دارم که در رابطه با پروژه ترمینال جدید پروازهای خارجی و نیز فرودگاه هندورابی در سطح کارشناسی دلیل و مطالعات کافی وجود نداشت، لیکن اعلام گردید که بر اساس دستور صادره از مقامات باید این پروژه ها آغاز گردند…..
علت دیگر می تواند به عدم وجود یک برنامه استراتژیک و همچنین برنامه های عملیاتی و اجرایی باشدو مشخص نیست که منطقه آزاد و مسئول منتخب آن مقرر است چه کارهایی در طول دوره مدیریت خود انجام دهد و بیشتر نگاه سیاسی بر آن حاکم است تا یک نگاه تجاری، صنعتی.
به هر حال امیدوارم این گونه پروژه ها، درس مدیریتی به مدیران ما بدهد تا از منابع عمومی به بهترین نحو (ایجاد حداکثر رفاه اجتماعی) استفاده نمایند و از خود نام نیک برای جزیره زیبای کیش و جزایر الحاقی به جای بگذارند.
آقای معاون از چهارشنبه شب تا دوشنبه صبح تهران تشریف دارند.
مدرس دانشگاه هستند.
آقای انصاری رفیق باز