• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

مسابقات آسیا و اقیانوسیه روبوکاپ در جزیره کیش برگزار خواهد شد

  • کد خبر : 10258
  • 16 فروردین 1397 - 12:57
مسابقات آسیا و اقیانوسیه روبوکاپ در جزیره کیش برگزار خواهد شد

رئیس کمیته ملی روبوکاپ با بیان اینکه کشور در سال جاری میزبان مسابقات آسیا و اقیانوسیه ربوکاپ است، گفت: در این رقابت‌ها که در جزیره کیش برگزار می‌شود کشورهایی از روسیه، استرالیا و کشورهای آسیایی حضور دارند.

 دکتر مرتضی موسی‌خانی در مراسم افتتاح سیزدهمین دوره مسابقات بین‌المللی روبوکاپ آزاد ایران هدف از این مسابقات را ایجاد و ساخت ربات‌های پایه متحرک دانست و افزود: این رقابت‌ها از سال ۱۹۹۶ توسط کشور ژاپن آغاز شد و در سال ۱۹۹۷ این رقابت‌ها به یک رقابت بین‌المللی تبدیل شد.

وی مأموریت ربات‌های ساخته شده در این رقابت‌ها را انجام کارهای سخت و زیان‌آور در شرایط سخت دانست که انجام آن برای انسان‌ها میسر نیست.

موسی‌خانی با اشاره به سابقه برگزاری این رقابت‌ها در کشور افزود: از سال ۱۳۸۳ پروپوزال برگزاری این رقابت از سوی ایران به فدراسیون جهانی روبوکاپ ارسال شد که از آنجایی که تصور جهانی بر آن بود که برگزاری این رقابت‌ها تنها از سوی کشور ژاپن میسر است، مجوز برگزاری این سال این رقابت‌ها به ایران داده شد.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران اضافه کرد: با برگزاری اولین دوره این رقابت‌ها تاکنون توانسته‌ایم ۱۳ مجوز از این فدراسیون برای برگزاری رقابت‌های بین‌المللی روبوکاپ دریافت کنیم.

موسی‌خانی با تأکید بر اینکه در سال جاری ایران میزبان مسابقات آسیا و اقیانوسیه روبوکاپ در جریزه کیش است، بیان کرد: در این رقابت‌ها کشورهایی مثل روسیه، استرالیا و کشورهای آسیایی حضور دارند.

وی همچنین با تأکید بر ضرورت توسعه علم رباتیک در کشور گفت: این علم ما را از خام فروشی دور می‌کند، بر این اساس در صدد هستیم تا این مسابقات را برگزار کنیم.

به گفته وی اولین دوره این رقابت‌ها در سال ۸۵ با ۸۰ تیم برگزار شد که این تعداد در سیزدهمین دوره آن به ۴۷۸ تیم ارتقاء یافت.

وی همچنین به توانمندی‌های محققان کشور در عرصه‌های تولید نرم‌افزار و سخت‌افزار اشاره کرد و افزود: در حال حاضر بیش از ۲۷ هزار نفر در این حوزه شناسایی شده‌اند که در قالب شرکت توانسته‌اند محصولاتی را تولید کنند و همچنین به موفقیت‌هایی در این زمینه دست یابند.

موسی‌خانی تولید ربات جابه‌جایی قطعات و کاربرد آن در صنعت را از جمله دستاوردهای محققان کشور در این حوزه نام برد و افزود: علاوه بر آن ربات زیر آب برای جستجو در کف دریا از سوی محققان کشور ساخته شده است که می‌تواند در اعماق زیاد مأموریت‌های لازم را انجام دهد.

وی تولید بازی‌های رایانه‌ای و ربات‌های کاربردی در بخش‌های نظامی و صنعتی را از دیگر دستاوردهای محققان کشور در حوزه رباتیک نام برد و اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت بتوانند گام‌های موثری در کاربردی کردن یافته‌های محققان و تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری بردارند.

رئیس دانشگاه آزاد قزوین با اشاره به تمرکز کشور بر حمایت از تولیدات داخل گفت: تولید داخلی زمانی مورد حمایت قرار می‌گیرد که محصولاتی با کیفیت و قیمت مناسب باشد و این امر با علم هوش مصنوعی و رباتیک محقق می‌شود.

وی اضافه کرد: اهمیت علوم هوش مصنوعی و رباتیک موجب شده است که بسیاری از شرکت‌ها به این سمت حرکت کنند.

موسی‌خانی ابراز امیدواری کرد که بتوانند تا پایان سال جاری کارنامه خوبی در زمینه کاربردی کردن دستاوردها در این حوزه و صادرات ارائه دهند./ایسنا

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=10258
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.