• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

جای خالی پیوست فرهنگی و گردشگری در نصب اِلمان‌های شهری

  • کد خبر : 19450
  • 10 مرداد 1399 - 17:41
جای خالی پیوست فرهنگی و گردشگری در نصب اِلمان‌های شهری

در دورانی که کیش در قرنطینه بود، مجسمه‌هایی در سطح شهر نصب شد که برخی از آنها نه‌تنها هیچ سنخیتی با فرهنگ ایرانی نداشتند بلکه روح مردگی و پوچ‌گرایی در آنها موج می‌زد که این درخور یک جزیره گردشگری نبود.

به گزارش کیشوندنیوز، اسفند سال گذشته رویداد مجسمه و طبیعت در کیش برگزار شد، این رویداد به سفارش سازمان منطقه آزاد کیش و با همت شرکت عمران، آب و خدمات برگزار و هدف آن استفاده هنرمندان مجسمه‌ساز از طبیعت و تنوع در مبلمان شهری عنوان شد.

دوازده مجسمه‌ساز به‌طور “مبهم” در این رویداد شرکت کردند.

احسان گرایلی اهل نیشابور و همشهری غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش و همشهری ابوالفضل طیبی مدیرعامل شرکت عمران، آب و خدمات منطقه آزاد کیش دبیری این جشنواره را بر عهده داشت.

سپردن دبیری این جشنواره به شخصی که بیشتر در حوزه تئاتر فعالیت دارد تا هنرهای تجسمی یکی دیگر از ابهاماتی است که در برگزاری این رویداد به چشم می‌خورد.

گرایلی عنوان کرده بود که این آثار در محل‌هایی که با مشورت هنرمندان مجسمه‌ساز و کارشناسان شرکت عمران، آب و خدمات کیش جانمایی می‌شود، نصب شوند.

در اوایل سال جاری و روزهایی که جزیره کیش به‌دلیل شیوع کرونا در قرنطینه به‌سر می‌بُرد، این مجسمه‌ها در سکوت در سطح جزیره نصب شدند، ناهمگونی با فرهنگ ایرانی و القای روح مردگی و پوچ‌گرایی در برخی از این مجسمه‌ها موج می‌زد، احساسی که در ایام کرونایی و قرنطینه آن‌هم برای یک جزیره گردشگری به‌هیچ وجه خوشایند نبود.

نکته جالب توجه در این آثار این است که برخی از آنها حتی نام و هدفی برای اثر خود معرفی نکرده‌اند.

به‌هرحال بعد از مدت زمان کوتاهی این آثار از سطح جزیره جمع‌آوری شدند و بعد از جستجوی فراوان مشخص شد که همه آنها در کنار سالن‌همایش‌های خلیج فارس جانمایی شده‌اند.

حال قرار است نخستین سمپوزیوم طراحی ایده مجسمه ساحل ماشه کیش به همت شرکت عمران، خدمات برگزار شود و دبیر این سمپوزیوم هم آقای گرایلی همشهری آقای مظفری و طیبی است.

با توجه به اهمیت المان‌های شهری به‌خصوص در یک جزیره گردشگری و هزینه بالای آنها، نصب سازه‌های بی‌هویت و گران قیمت تنها به هدر رفت بیت‌المال و تخریب چهره گردشگری شهر منجر خواهد شد.

بدین منظور لازم است همراه با هر اثر هنری به‌ویژه المان شهری که در جزیره کیش نصب می‌شود، یک پیوست فرهنگی و گردشگری همراه داشته باشد و اینطور نباشد که مدیران فصلی با سلایق شخصی و مسائل دیگر اقدام به ساخت این سازه‌ها کنند.

انتهای پیام/ مرتضی رضائی

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=19450
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. کاش مسئولین با یک خداحافظی کوچولو،ما رو خوشحال میکردند…