• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
4

معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش: در زمان پیک بار، روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل برای واحدها مصرف می‌شود/ هزینه اورهال هر واحد حدود ٣ میلیارد تومان است

  • کد خبر : 9149
  • 14 بهمن 1396 - 7:51
معاون تولید برق شرکت آب و برق کیش: در زمان پیک بار، روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل برای واحدها مصرف می‌شود/ هزینه اورهال هر واحد حدود ٣ میلیارد تومان است

مهندس توسل از آخرین وضعیت تولید برق در جزیره کیش و عمده فعالیت‌های در حال اجرای این بخش می‌گوید.

مهدی توسل معاونت تولید برقمهندس مهدی توسل معاونت تولید برق شرکت آب و برق کیش در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار پایگاه خبری کیشوند نیوز در رابطه با میزان ظرفیت تولید و تعداد واحدهای این نیروگاه گازی گفت: نیروگاه گازی کیش دارای ۸ واحد توربین گازی به ظرفیت اسمی ۲۶۰ مگاوات است. اولین واحد این نیروگاه در سال ۱۳۷۱ نصب و راه اندازی شد و با توجه به نیاز مصرف شبکه و روند توسعه جزیره کیش واحدهای دیگر به‌تدریج به این نیروگاه اضافه شد که آخرین آن در سال ۱۳۹۴ نصب و راه اندازی شده است. متاسفانه در سال ۹۵ و ۹۶ افزایش ظرفیت تولید نداشتیم ولی به طور جد پیگیر این هستیم که با توجه به روند رو به رشد جمعیت در جزیره کیش ظرفیت تولید را بالا ببریم.
وی گفت: این افزایش ظرفیت تولید در یک چشم‌انداز ۶ ساله توسط هیئت مدیره شرکت آب و برق کیش مورد بررسی قرار گرفته شده که در این چهارچوب برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این نیروگاه گازی که مشاهده می‌کنید، یک نیروگاه دیزل کوچک نیز وجود دارد که این نیروگاه دیزل در سال ۱۳۵۳ تاسیس شده است و در سال ۱۳۷۱ یک مبدل جدید به این نیروگاه اضافه شده است. نیروگاه دیزل در مواقع پیک بار یا اوج مصرف و در مواقع ضروری بنابر نیاز به‌صورت اضطرار وارد مدار می‌شود.

مهندس توسل با اشاره به اینکه نیروگاه جزیره کیش یک نیروگاه سیکل ترکیبی است، گفت: بخش اعظمی از بخار آب مورد نیاز آبشیرین‌کن‌های تقطیری از طریق بویلر بازیافتی تامین می شود که حرارت مورد نیاز این بویلر از واحدهای توربین گاز نیروگاه تهیه می‌شود. بدون اینکه هیچ گونه سوخته اضافی مصرف شود که این باعث افزایش راندمان نیروگاه می‌گردد.

وی در رابطه با سوخت مصرفی نیروگاه کیش گفت: سوخت اول واحدهای نیروگاه، گاز است و سوخت دوم آن گازوئیل می‌باشد که متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل کمبود سوخت گاز اختصاص داده شده، عمده مصرف سوخت گازوئیل شده است.
وی افزود: تنها حدود %۳۰ تولید برق را می توان با میزان گازی که در اختیار شرکت آب و برق کیش قرار داده شده، تامین کرد و مجبوریم ۷۰ درصد تولید را با استفاده از گازوئیل انجام دهیم.

وی ادامه داد: در ماه‌های اوج بار مثل تیر، مرداد و شهریور اگر بخواهیم فقط از گازوئیل استفاده کنیم روزانه حدود یک و نیم میلیون لیتر مصرف سوخت داریم ولی اگر بخواهیم از گاز نیز در کنار گازوئیل استفاده کنیم روزانه یک میلیون لیتر گازوئیل مصرف داریم.

معاونت تولید برق شرکت آب و برق کیش در رابطه با میزان پیک(اوج) بار در سال جاری گفت: پیک بار امسال ۱۶۳ مگاوات بود که در روز ۱۰ مرداد به ثبت رسید. پیش بینی ما برای سال آینده حدود ۱۸۰ مگاوات است. قرار گرفتن در یک منطقه گرمسیری و استفاده از وسایل خنک کننده موجب شده تا میانگین مصرف انرژی در جزیره کیش حدود دو برابر سرزمین اصلی باشد که این امر شرکت آب و برق کیش را ملزم کرده است تا به فکر افزایش تولید باشد.

نیروگاه کیش

مهندس توسل عنوان کرد: یکی از مسائلی که ما با آن مواجه هستیم این است که بعد از فصل گرما و عدم استفاده مشترکین از مبردها، میزان بار مصرفی حدود ۷۰ درصد کاهش می‌یابد که این امر راندمان نیروگاه را پایین می‌آورد و هزینه‌های هنگفتی را برای شرکت برجا می‌گذارد. این در حالی است که در سطح کشور میزان پیک بار با میزان کمترین حد بار به دو برابر هم نمی‌رسد.

وی در رابطه با اورهال(تعمیرات اساسی) واحدها نیز گفت: با توجه به اینکه زمان تحویل قطعات نیروگاهی بین ۶ الی ۸ ماه وقت می‌برد و این قطعات، قطعاتی نیستند که شما بتوانید در بازارهای عمومی آنها را تهیه نمایید، تعمیرات‌ دوره‌ای نیروگاه به این صورت نیست که منتظر بمانیم تا فصل گرما برسد و اقدام به این تعمیرات کنیم بلکه در حال حاضر برنامه تعمیرات برای سال آتی در ماه‌های آبان تا اسفند مشخص شده و لیست خرید قطعات مورد نیاز واحدها نیز آماده شده است. در حال حاضر نیز در حال اجرای تعمیراتی هستیم که سال گذشته برای آن برنامه‌ریزی کردیم.

مهندس توسل افزود: مهمترین آیتم‌ها برای تعمیرات واحدها، نوع سوخت مصرفی و میزان ساعت کارکرد واحدها می باشد که این دو آیتم به صورت ساعتی در حال پایش شدن است و بر این اساس واحدها را به تعمیرات دوره‌ای سال آینده ارجاع می‌دهیم.

در حال حاضر در حال انجام تعمیرات بر روی واحدهای یک و هشت هستیم. کار واحد یک رو به اتمام است و بعد از آن واحد ۸ را آغاز خواهیم کرد. ان‌شاالله برای سال آتی این واحدها در مدار قرار بگیرد.

وی در رابطه با نحوه انجام تعمیرات اساسی بر روی واحدها و میزان هزینه آن گفت: بخشی از اورهال‌ واحدها توسط پرسنل خود نیروگاه و بخشی دیگر توسط پیمانکارهایی که مورد تایید وزارت نیرو هستند صورت می‌گیرد.

معمولاً کارهای مربوط به ابزار دقیق، کنترل و تجهیزات جانبی واحدها توسط پرسنل خود نیروگاه انجام می‌گیرد که استفاده از پرسنل در اورهال به لحاظ فنی و اقتصادی به صرفه است و این در حالی است که در برخی از نیروگاه ها این کار به صورت صد درصد به پیمانکار واگذار می گردد. هزینه‌های تعمیر واحدهای نیروگاهی متفاوت است و به طور میانگین هر واحد نیروگاهی حدود ۳ میلیارد هزینه تعمیرات دارد که این هزینه جدای از اتفاقات و حوادثی است که برای واحدها پیش می‌آید.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=9149
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۵
  1. با سلام و عرض خسته نباشید خدمت تمامی پرسنل شرکت آب و برق کیش

  2. مصاحبه خوبی بود.مممون از کیشوند نیوز

  3. مصاحبه خوبی بود.ممنون از کیشوند نیوز

  4. واقعا جای تشکر و خسته نباشید داره، ممنون از کیشوند نیوز

  5. سلام و عرض ادب
    مناسب است که گزارشی نیز از ایستگاه تقویت فشار گاز فلات قاره گرفته شود که سوخت گازی مورد نیاز نیروگاه را فراهم می کند.
    سپاس