• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

کارگاه داستان نویسی در کیش برگزار شد/فقر ایده، مهم‌ترین آسیب داستان نویسی ایرانی معاصر

  • کد خبر : 8828
  • 16 دی 1396 - 0:27
کارگاه داستان نویسی در کیش برگزار شد/فقر ایده، مهم‌ترین آسیب داستان نویسی ایرانی معاصر

کارگاه ایده یابی در داستان نویسی با حضور حسن محمودی در فرهنگسرای کیش با حضور داستان نویسان کیشوند برگزار شد.

حسن محمودیبه گزارش کیشوند نیوز به نقل از خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، کارگاه نویسندگی با تدریس حسن محمودی در آخر هفته گذشته، چهارشنبه و پنج شنبه، سیزدهم و چهاردهم دی ماه در فرهنگسرای سنایی کیش با استقبال هنرجویان و داستان نویسان ساکن جزیره کیش رو به رو شد.

نویسنده رمان «روضه نوح» در نوبت اول این کارگاه، ضمن تشریح بخث زبان در داستان از اهمیت آن برای یک داستان نویس سخن گفتند.او در این کارگاه، زبان را یکی از مهم‌ترین وجه تمایز نویسندگان شاخص ایرانی در صد ساله اخیر دانستند و به بررسی تفاوت‌ها و وجه اشتراک نویسندگان ایرانی از این زاویه پرداختند و به هنرجویان پیشنهاد کردند که برای درک اهمیت مفهوم زبان و ضرورت تسلط یک نویسنده به مقوله زبان، آثار شاخص نویسندگان مهم نسل‌های داستان نویسی ایرانی معاصر را بخوانند تا متوجه شوند که هر داستان نویس در وهله نخست، جهان داستانی‌اش را با زبان می سازد.

او تاکید کرد که هیچ داستان نویس تاثیرگذار و شاخص و ماندگاری را نمی‌توان سراغ گرفت که از زبانی منحصربفرد در آثار خود برخوردار نباشد.

نوبت دوم کارگاه این داستان نویس اختصاص داشت به اهمیت بوم در داستان فارسی و تجزیه و تحلیل بوم در آثار شاخص نویسندگان ایرانی. در این‌باره نیز چندین اثر شاخص ایرانی با توجه به بوم آن بررسی و تحلیل شد.

محمودی بر کم توجهی به زیست بوم داستان نویسان ایرانی در آثارشان اشاره کرد و مثال‌هایی از آثار شاخص داستان ایرانی آورد که در آن‌ها به طرز استادانه‌ای توجه به زیست بوم شده است.

او همچنین با تشریح نمونه‌هایی از افراط در بومی نویسی در برخی داستان‌ها و نویسندگان تاکید کرد که برخی‌ها با آوردن واژه‌های بومی بیش از اندازه در یک اثر موجب دشوارخوانی آن می‌شوند، در حالی که باید بوم را به شکلی همه فهم در داستان تجلی داد تا موجب گریز مخاطب نشود و در عین جال مانع ترجمه آن به زبان‌های دیگر نشود.

محمودی همچنین از بی توجهی به بوم و زیست‌های متفاوت و متنوع و بکر از سوی داستان نویسان به عنوان آفتی یاد کرد که آثار را شبیه هم می‌سازد و باعث می‌شود تا تصور شود برخی از نویسندگا از روی دست هم دیگر می‌نویسند.

نویسنده «از چهارده سالگی می‌ترسم» در سومین نوبت از کارگاه داستان نویسی خود بر ضرورت توجه بر ایده یابی برای شکل گیری یک اثر شاخص و ماندگار و تاثیرگذار تاکید کردند و اهمیت آن را با توجه به آثار شاخص ایرانی تشریح کردند و فقر ایده را از مهم‌ترین آسیب‌های داستان نویسی معاصر قلمداد کردند.

تدریس داستان نویسی این نویسنده در ادامه برنامه‌های کارگاه قصه و رمان در جزیره کیش و به همت دبیر خانه مناطق آزاد و اهتمام سازمان منطقه آزاد کیش برگزار شد.

پیش از این به دعوت ابراهیم حسن بیگی رضا امیرخانی و محمدرضا بایرامی در سلسله برنامه‌های کارگاه قصه و رمان به جزیره کیش سفر ادبی داشته‌اند. انتشار مجموعه داستان «فرکانس سکوت» نیز از خروجی‌های مدرسه قصه و رمان ابراهیم حسن بیگی و شاگردان او است که نشر قدیانی آن را منتشر کرده‌ است. این هنرجویان هر دوشنبه عصر در فرهنگسرای سنای کیش نشست دارند و تاکنون جدای از مجموعه داستان مشترک‌شان یک رمان نیز خروجی داشته‌اند.

حسن بیگی قصد داشت مدرسه قصه و رمان را در جزیره کیش راه اندازی کند که در حال حاضر با حضور بیش از سی داستان نویس در حوزه کودک و نوجوان و بزرگ‌‌سال در شکل کارگاهی فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=8828
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. چه اتفاق خوبی. کاش کیش بودم. متاسفم که کیش نبودم. لطفا این کارگاه را تکرار کنید.