• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

گفت و گو با محمد طاهری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش

  • کد خبر : 833
  • 21 شهریور 1395 - 22:10
گفت و گو با محمد طاهری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش

گفت و گوی اختصاصی با آقای محمد طاهری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش سایت کیشوند نیوز در نظر دارد هر هفته یک گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و […]

گفت و گوی اختصاصی با آقای محمد طاهری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش

سایت کیشوند نیوز در نظر دارد هر هفته یک گفت و گوی اختصاصی با افراد حقیقی یا حقوقی ساکن در جزیره کیش داشته باشد. این مصاحبه ها به منظور آشنایی هرچه بیشتر کیشوندان با این عزیران و در نتیجه رفع نیازها و خدمات رسانی هرچه بهتر به کیشوندان صورت می گیرد.

بدین منظور در این هفته با آقای محمد طاهری عضو هیئت مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش به بحث و گفتگو پرداختیم. محمد طاهری هیئت مدیره تعاونی سازمان
شرکتی که تعداد کثیری از کیشوندان عزیر بطور مستقیم یا غیر مستقیم با آن در ارتباط هستند.

  – با سلام لطفا ضمن معرفی خودتان بفرمائید در چه سالی شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش تاسیس شد ؟

به نام خدا و با تشکر از جنابعالی و مجموعه سایت کیشوند نیوز و همچنین تبریک عید سعید قربان، اینجانب محمد طاهری دانش آموخته حقوق در مقطع کارشناسی ارشد عضو هیات مدیره شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش هستم. شرکت تعاونی از اسفند ۱۳۹۰ با برگزاری مجمع عمومی موسس در محل سالن همایش ها سازمان منطقه آزاد کیش تأسیس گردید.

–    هدف از تأسیس شرکت تعاونی کارکنان سازمان منطقه آزاد چه بوده است ؟

شرکت تعاونی کارکنان سازمان  بنا به سیاست دولت به حذف شرکت های پیمانکاری بخش خصوصی و درخواست جمع وسیعی از کارگران و کارمندان و وضعیت خاص جزیره زیبای کیش  به جهت صیانت از نیروی کار، برابری حقوق و دستمزد و رفع هرگونه تبعیض و بهره کشیاز نیروی کار، طبق اصول ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی و بند «ب» مصوبه ۲۱۳۴۷۱/ت ۵۴۷۶۴۳ هیئت وزیران دراسفند ۱۳۹۰،مجمع مؤسسین و عرضه سهام برای کلیه کارکنان شاغل سازمان منطقه آزاد کیش، شرکت های تابعه و شرکت های پیمانکاری نیروی انسانی با برگزاری مجمع عمومی عادی و انتخاب اعضای هیئت مدیره آن ثبت و تشکیل گردید.

–  تعداد سهامداران شرکت چند نفر است و میزان سهام آنان و آورده سهامداران چگونه است؟

سهامداران شرکت تعاونی حدوداٌ ۱۷۰۰ نفراند که  طبق اساسنامه مصوب و شرایط اختصاصی کلیه سهامداران از کارکنان سازمان و شرکت های وابسته می باشد. برای هر نفر به میزان پنجاه سهم پانصد هزار ریالی جمعاٌ بیست میلیون و پانصد هزار ریال به صورت نقدی تخصیص یافته است. میزان سهام در هر سال مالی براساس آیین نامه نحوه ارزش گذاری سهام صورت می پزیرد که بر این اساس  فرمول جمع دارایی ها اعم از منقول و غیر منقول توسط هیات مدیره یا کارشناس رسمی دادگستری ارزیابی می شود و منهای بدهی های شرکت می گردد، عدد به دست آمده  به عنوان مبنا هر سهم در آن سال مالی می باشد.

–   شرایط عضو گیری در شرکت تعاونی به چه شکل می باشد؟

شرایط عضویت در تعاونی عبارت است از درخواست عضویت، همچنین دار بودن یکی از احکام کارگزینی و قرارداد در سازمان منطقه آزاد یا یکی شرکت های تابعه و واریز مبلغ ارزیابی سهام در همان سال مالی و تکمیل مدارک لازم جهت عضویت.

 –   ماموریت اصلی شرکت چه می باشد؟

بر اساس اساسنامه مصوبه ماموریت اصلی ما تامین نیروی انسانی متخصص و غیر متخصص برای سازمان منطقه آزاد و شرکت های تابعه است. همچنین سعی در ایجاد اشتغال اعضاء در شرکت های خصوصی و دولتی بر اساس میزان تجربه و تحصیلات و نیاز بازار منطقه و شرایط حقوق و دستمزد توافق شده، پیگیری و مشارکت در امور سرمایه گذاری، عمرانی و خدماتی در جزیره کیش و هندورابی با استفاده از سرمایه و نیروی کار، مهارت و تخصص اعضاء و علاوه بر آن تهیه زمین مسکونی، ساختمان، خانه و آپارتمان‌های مسکونی و واگذاری واحدهای مسکونی نقداً یا به صورت اقساط به اعضاء و نیز ایجاد تأسیسات عمومی مورد استفاده مشترک اعضاء با توجه به شرایط منطقه و کمک های دولت، سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت های تابعه می باشد.

–  تا چه مقدار توانستید به این اهداف مورد نظر دست پیدا کنید وچه تفاوتهای بین شرکت تعاونی و دیگر شرکت های پیمانکاری تامین نیروی انسانی است ؟

به سوال خیلی خوبی اشاره کردید، بخش دوم سوال شما را اول پاسخ می دهم، درخصوص تفاوت این تعاونی با شرکت های تامین نیروی انسانی که قبلاٌ فعال بودند: شرکت های تامین نیروی انسانی واسطه ای می شدند میان دستگاه های اجرائی و افرادی که کار می کردند اما در تعاونی ها تفاوت این است که شرکت دیگری دراین میان نیست که در حقوق افراد دخل و تصرف کند و یا اینکه میان افراد واسطه شود بلکه حتی هر گونه درآمد از محل بالاسری یا هر فعالیت اقتصادی دیگری که قبلا به جیب یک یا چند نفر می رفت در شرکت تعاونی به جیب پرسنل مجموعه می رود، مضافاٌ اینکه عدم واریز حق بیمه به موقع و واقعی کارگران و مسئله پرداخت نشدن مفاصاحسابی که به موجب قانون تامین اجتماعی پیمانکاران نیروی انسانی موظفند تا قبل از ورود به روابط کار، سازمان تامین اجتماعی را از فعالیت‌های خود مطلع کنند، ازشایع‌ترین تخلفات پیمانکاران نیروی انسانی است. براین اساس کم نیستند کارگران پیمانکاری بیکارشده‌ای که با وجود پرداخت حق بیمه نمی‌توانند بعد از قطع غیر ارادی رابطه شغلی مقرری بیمه بیکاری دریافت کنند. زیرا بعد از پیگیری‌های خود مطلع می‌شوند که پیمانکاران برخلاف قانون تامین اجتماعی بابت استخدام آنها به سازمان تامین اجتماعی هیچ مفاصا حسابی ارائه نکرده است. در بخش اول سوال شما فکر می کنم علیرغم  محدودیت ها در حد نسبی موفق عمل شده است اما تا جایگاه اصلی شرکت راه طولانی در پیش داریم.

–   فرمودید یکی از وظایف شما بحث تامین مسکن اعضا می باشد آیا در این زمینه اقداماتی انجام شده است ؟

این سوالی است که بسیاری از کارکنان و سهامداران  محترم شرکت تعاونی  به صورت کتبی یا شفاهی می پرسند. به عقیده من الان در بهترین شرایط جهت حل مشکل  مسکن کارکنان نسبت به سالهای پیش قرار داریمدر این ارتباط و به منظور ایجاد انگیزه وگسترش زمینه های رفاهی و رفع دغدغه های فکری کارکنان و خانواده های محترمشان که می توان عمده ترین دغدغه را تأمین مسکن ذکر نمود، با توجه به امکان سنجی صورت گرفته جهت ساخت و واگذاری آپارتمان با قیمت تمام شده به سهامداران یکی از دغدغه اصلی هیات مدیره محترم شرکت تعاونی می باشد واین موضوع با پیگیری و مکاتبات انجام شده و دستور مساعدت مدیرعامل محترم سازمان جناب آقای دکتر مونسان طبق دستورالعمل نحوه واگذاری زمین در مناطق آزاد به معاونت محترم اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان، امیدواریم که در دولت تدبیر وامید شاهد واگذاری زمین به شرکت تعاونی کارکنان باشیم.

–    اقدامات و پروژه های دردست بررسی و یا درحال اجرا را بیان فرمایید؟

شرکت تعاونی طبق ضوابط، مقرارات و همچنین اساسنامه مصوب در دو بخش عمده وظایفی به عهده دارد: بخش اول اقدامات پرسنلی و اداری ( شامل اقدامات رفاهی، آموزشی و سایر )

در زمینه اقدامات رفاهی پرداخت مزایای متعلقه مانند سازمان و قوانین وزارت کار و همچنین اختصاص پرداخت علی الحساب حقوق در صورت تأخیر در پرداخت توسط شرکت صورت پذیرفته است. اقدامات اداری شامل خرید نرم افزار اتوماسیون اداری شرکت جهت ثبت و ضبط سوابق مکاتبات درون و برون سازمانی و پرداخت ها،بیمه با نرخ واقعی مشمول ماهیانه، بیمه عمر وحوادث زمانی و معرفی جهت اخذ تسهیلات وام های دانشجویی، ضروری و ازدواج و…

در بخش فعالیت های اقتصادی و عمرانی، سرمایه گذاری جهت افزایش سرمایه و ارزش افزوده سهامداران دربازارهای سارینا ۲ و هرمز،خرید تعدادی غرفه تجاری و خدماتی همچنین قطعات زمین  وساخت آنها در فاز هفت صدف و نوبنیاد،خرید فروشگاه بزرگی جهت راه اندازی تعاونی مصرف کارکنان و غیره.

–    شرکت تعاونی مصرف  کارکنان در چه مرحله است و ضرورت تشکیل آن چیست ؟

در یک اقتصاد متحول و در حال توسعه مانند جزیره زیبای کیش  که به دلایل عدیده، همواره احتمال افزایش قیمتها وجود دارد و گاه غیر قابل اجتناب به نظر می رسد، توسعه شرکت های تعاونی مصرف یکی از منطقی ترین شیوه ها برای حفظ قدرت خرید و بهبود معیشت کارکنان سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت های تابعه میباشد. هرچند برخورد جدی با عوامل گرانی و گرانفروشی می تواند رافع بخش مهمی از مشکلات اقتصادی جامعه،به ویژه افراد دارای درآمد محدود و حقوق نسبتاً محدود بوده است، علاوه بر آن ، ثبات اقتصادی لازم را برای سرمایه گذاری و گسترش فعالیت های تولیدی فراهم خواهد آورد و از طرف دیگر سود حاصله از محل فروش آن مجدداٌ به خود اعضای تعاونی پرداخت می شود. در حال حاضر خرید محل فروشگاه مصرف کارکنان انجام و مرحله پزیره نویسی از کلیه متقاضیان عزیز انجام شده است فروشگاه مصرف کارکنان همچنین قرارداد تجهیز فروشگاه با یکی از معتبر ترین شرکت های تجهیزات فروشگاهی کشور منعقده گردیده است. به نظر می رسد ان شاالله در اوخر آبان یا اواسط آذر ماه سال جاری به بهره برداری برسد.

–   و صحبت پایانی ؟

در خاتمه با تشکر مجدد از جنابعالی فرصت را مغتنم شمرده ضمن تشکر و قدردانی از جناب آقای دکتر مونسان مدیر عامل محترم سازمان، معاونین ایشان و کلیه مدیران شرکت های تابعه که با نگاه تعاون و همکاری، چراغ این کلبه خدمت رسانی را روشن نگه داشته اند همچنین امام جمعه محترم جزیره جناب آقای دکتر علیدادی و هیات مدیره محترم شرکت تعاونی خصوصاٌ جناب آقای عیدی پور انشاالله در صورت تداوم حمایت ها همان طور که در روز معارفه جناب دکتر مونسان، دبیر محترم مناطق آزاد وتجاری جناب آقای مهندس ترکان از مناطق آزاد به عنوان پایلوت و الگو سازی در مدل های کوچک برای سایر مناطق کشور برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز توسعه کشور بیان فرمودند، می توان یکی از بهترین الگوها تأمین نیروی انسانی در شرکت های تعاونی و ارائه الگویی جهت حذف شرکت های پیمانکاری تأمین کننده منابع انسانی کشور دانست.

 

 

خبرنگار : جواد جعفری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=833
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۶
  1. مطلب جالبی بود. استفاده کردیم

  2. با تشکر از سایت کیشوند نیوز .مصاحبه خوبی بود استفاده کردیم و تشکر از همه اعضای محترم هیت مدیره تعاونی کارکنان سازمان

  3. با تشکر از سایت کیشوند نیوز.مصاحبه خوبی بود استفاده کردیم و سپاس فراوان از اعضای هیت مدیره تعاونی کارکنان سازمان

  4. تشکر از سایت کیشوند نیوز .مطالب خوبی بود

  5. تشکر از جناب طاهری عضو هیئت مدیره تعاونی کارکنان

  6. اگر هرکس سابقه حضور ۱۵ ساله را در جزیره کیش داشته باشد دقبقا اقای ظاهری را می شناسد که بر حسب اظلاع رسانی های خبری و انجام امورات معاونین و مدیران توانست خود را بالا ببرد کسانی .او افرادی مانند نان به نرخ روز می خورند /یک دوره عامری خوب بوده / حالا مونسان . …. کسانی که همیشه وابسنه هستند .و منتظر یک حادثه روزگار