اگر شما قصد دارید ۱۴ هزار الی ۱۸ هزار دلار را صرف خرید یک وسیله نقلیه شخصی کنید، بدون شک میتوانید انتخابهای بسیار زیادی در بازار خودرو داشته باشید که حتی یک اتومبیل ۴۰۰ اسب بخاری هم در گزینههای انتخابی شما وجود خواهد داشت، اما بسیاری از مردم به احتمال زیاد با هزینههای نگهداری، سیستمهای سرگرمی پایدار و همچنین با میزان کارکرد خودروهای دست دوم آشنایی ندارند، به همین دلیل کمپانی خودروسازی هیوندای با طراحی و ساخت هیوندای اکسنت و رونمایی از جدیدترین مدلهای آن، دوست ندارد که مشتریان هزینههای بسیار بالایی صرف نگهداری اتومبیل خود کنند و یا سرمایه خود را برای خرید یک اتومبیل دست دوم هدر دهند.
همانطور که میدانید، هیوندای اکسنت در مدلهای ۲۰۱۸ خود به امکانات بیشتری مجهز شده است و همچنین میتواند یک وزن کمتر، ویژگیهای استاندارد بیشتر و همچنین یک فضای مطلوب برای سرنشینان داخل کابین داشته باشد. در رابطه با این خودرو گفتنی است که شرکت خودروسازی هیوندای در چند ماه گذشته نسل پنجم هیوندای اکسنت را رونمایی کرده است که به نوعی پیشرفتهترین و سریعترین خودروی هیوندای اکنست از ابتدا تاکنون به شمار میرود. ویژگیهای منحصربه فرد این اتومبیل شامل چراغهای LED در قسمت جلو و عقب اتومبیل، رینگهای ۱۷ اینچی اسپرت، یک طراحی ظاهری به شدت بهبود یافته به همراه تجهیزات بیشتر میشود که برای فراهم کردن فضای بیشتر برای سرنشینان، شاهد افزایش ابعاد خودرو در مدلهای ۲۰۱۸ هستیم که در این خصوص میتوان به افزایش طول ۱۵ میلی متر، افزایش عرض ۳۰ میلی متر و همچنین افزایش ارتفاع ۱۰ میلی متری اتومبیل نسبت به نسل قبل هیوندای اکسنت اشاره داشت که باعث شده حداکثر فضای کابین اتومبیل به حجم ۲۹۴۲ لیتر برسد که نسبت به دیگر خودروهای موجود در بازارهای جهانی، یک عملکرد بهتر از خود به نمایش گذاشته است، زیرا برخی از رقبای این خودرو همچون فورد فیستا دارای فضای کابین ۲۷۷۲ لیتر و همچنین خودروی تویوتا یاریس iA دارای حجم کابین ۲۸۱۴ لیتر است، اما خودروی سدان نیسان ورسا به عنوان یکی دیگر از رقبای این خودرو در بازارهای جهانی، میتواند دارای حجم کابین بیشتر از هیوندای اکسنت قلم داد شود که حداکثر فضای آن برای سرنشینان به عدد ۲۹۷۶ لیتر میرسد.
فراتر از حجم کابین، طراحی داخلی کابین است که بسیار ساده و کاربردی طراحی شده است. مهم نیست که شما ۸۰ سال سن دارید یا به تازگی در سن ۱۸ سالگی موفق به دریافت گواهینامه رانندگی خود شدهاید، زیرا طراحی کاربردی داخل کابین همچون کلیدهای تعبیه شده در کنسول مرکزی برای سیستم تهویه مطبوع کابین، کلیدهای نصب شده بر روی غربیلک فرمان، امکان تنظیم سیستم صوتی بوسیله کلیدهای فیزیکی و… باعث شده است تا از پیچیدگی داخل کابین کاسته شده و استفاده آن برای هرشخصی با هر سن و سالی مناسب باشد، هرچند این موضوع بدان معنا نخواهد بود که طراحی داخل کابین هیوندای اکسنت مورد بی مهری قرار گرفته و اصلا زیبا طراحی نشده است، بلکه با رعایت زیبایی شناسی، یک طراحی کاربردی در داخل کابین هیوندای اکسنت ۲۰۱۸ پیاده شده است تا استفاده از آن برای همه راحت باشد که از امکانات ویژه و مهم آن میتوان به یک صفحه نمایشگر ۵ اینچی لمسی یا صفحه نمایشگر ۷ اینچی قابل سفارش، دوربین دید عقب، کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان، چراغهای اتوماتیک جلو، ترمزهای دیسکی عقب در مدلهای فول آپشن و یا ترمزهای کاسهای در مدلهای پایه SE، قابلیت پشتیبانی از اپل کارپلی و همچنین تلفنهای آندرویدی اشاره داشت.
امکانات ویژه این اتومبیل در کنار گرمکنهای صندلی، استارت دکمهای، روکشهای چرمی فرمان، سانروف و…، برای یک اتومبیل حدودا ۱۴ هزار دلاری بسیار قابل قبول هستند، اما کمپانی خودروسازی هیوندای با استفاده از تجهیزات پیشرفته صنعت خودروسازی از جمله سیستم هشدار برخورد از جلو، ترمزهای اتوماتیک در صورت تشخیص خطر، باز شدن اتوماتیک دربها هنگام وقوع حادثه پس از ۳ ثانیه و…، امیدوار است که محصول سدان خود را از رقبا جدا کرده و یک برنامه فروش قدرتمند داشته باشد.
با کمی فاصله گرفتن از تجهیزات رفاهی و ایمنی، به اصلیترین بخش اتومبیل خواهیم رسید که شرکت خودروسازی هیوندای از یک پیشرانه چهار سیلندر ۱٫۶ لیتری برای تولید نیرو محرکه این خودرو برای حرکت استفاده کرده است. این پیشرانه مجهز به یک جعبه دنده ۶ سرعته اتومات است و میتواند در حداکثر کارایی خود، چیزی حدود ۱۳۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند که تمامی این نیرو به راحتی در اختیار راننده قرار خواهد گرفت.
طبق ادعای منابع خبری، نسخههای ۲۰۱۸ از هیوندای اکسنت تنها به همراه یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک در دسترس خواهند بود که بر روی سیستم کلاچ آن تغییراتی ایجاد شده تا یک انتقال نیروی بهتر داشته باشد. علاوه بر این، سیستم فرمان اتومبیل به خوبی ساخته شده است و میتواند یک عکس العمل سریع داشته باشد، اما برای بار اول با راننده ارتباط خوبی برقرار نخواهد کرد.
قدرت و گشتاور تولید شده توسط این خودرو در تمامی مدلها، همانطور که انتظار میرفت تنها به چرخهای جلو اتومبیل ارسال میشود که نسبت به خودروهای محور عقب، یک کشش بهتر و مانورپذیری سریعتر دارد، ولی خب برای شرایط سخت بویژه روزهای سرد سال و مسیرهای برفی و یخ زده هیچگونه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
مصرف سوخت این اتومبیل برای مسیرهای شهری حدود ۸٫۴ لیتر و همچنین برای جادههای برون شهری و بزرگراه، چیزی حدود ۶٫۱ لیتر اعلام شده است که باعث شده حداقل مصرف سوخت ترکیبی این اتومبیل به ازای کارکرد ۱۰۰ کیلومتر اتومبیل در شرایط کاملا استاندارد، به عدد ۷٫۳ لیتر برسد که قطعا مصرف سوخت اتومبیل در واقعیت بالاتر از این اعداد خواهد بود.
یک نکته بسیار جالب در رابطه با این خودرو، عایق بندی بسیار خوب آن است که حتی در رانندگی با سرعت بالا، یک محیط نسبتا آرام برای سرنشینان داخل کابین فراهم میکند که در رقبای این خودرو حتی خودروهای گرانتر شاهد چنین چیزی نیستیم و میتواند یک نقطه قوت تاثیرگذار برای این اتومبیل باشد.
منبع: خودروبانک/ سجاد حیدری