• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

بررسی چرایی یکی از دلایل عقب ماندگی منطقه آزاد کیش و ارائه برخی راهکارها / چه کسی برای مدیریت سازمان‌ منطقه آزاد کیش مناسب است؟

  • کد خبر : 6560
  • 12 شهریور 1396 - 9:44
بررسی چرایی یکی از دلایل عقب ماندگی منطقه آزاد کیش و ارائه برخی راهکارها / چه کسی برای مدیریت سازمان‌ منطقه آزاد کیش مناسب است؟

در این تحلیل چرایی یکی از دلایل عقب ماندگی منطقه آزاد کیش مورد بررسی قرار گرفته شده و برای آن برخی راهکارها ارائه شده است.

جزیره کیش از بدنه مهم و اصلی اقتصادی کشور منفک است و این جدایی از مجموعه های بزرگ و مهم اقتصادی کلان باعث گردیده دیگر شهرهای داخلی کشور بتوانند با ارتباط و بهره برداری از خدمات دستگاههای اقتصادی بزرگ و مهم از قبیل:

سازمان بورس و اوراق بهاداز
شرکت سرمایه گذاری خارجی
سازمان سرمایه گذاری کشور
گمرک جمهوری ایران
سازمان جمع آوری و فروش املاک تملیکی
چاپخانه دولتی ایران
بانک ملی ایران
بانک مسکن ایران
بانک کشاورزی ایران
بانک توسعه صادرات
بانک سپه
بانک صنعت معدن تجارت و…..که هر کدام دریایی از بسترها و فعالیتهای اقتصادیست خوب استفاده و رشد کنند اما در مقابل مناطق آزاد بویژه جزیره کیش به دلیل عدم ارتباط سیستماتیک و با برنامه با این دستگاهها و بسته بودن مدیریت و همچنین خود اتکایی هر روز عقبتر بماند.

اما حقیقت آن است که در فصل جدید و الحاق مناطق آزاد به وزارت اقتصاد و دارائی که متولی همه دستگاههای اشاره شده بالاست، موجب خواهد شد که مناطق آزاد بویژه کیش به دریای عظیم اقتصادی کشور بطور سیستماتیک متصل شود که قطعا موجب تحولات عظیم و چشم گیر خواهد شد.

اقدامات مهم برای بهبود وضعیت اقتصادی جزیره کیش

بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی در طی ۴ سال اخیر ۸۵۴ هزار میلیارد تومان بر حجم نقدینگی کشور افزوده شده است که رقم بسیار بالائیست.

لازم است این حجم عظیم نقدینگی بطور حساب شده و هدفمند وارد چرخه توسعه و آبادانی پایدار کشور شود که یکی از اقدامات کاهش نرخ سود بانکیست تا سپرده های بانکی وارد بازار توسعه و رونق کشور گردد.

در این میان، جزیره کیش به عنوان منطقه آزاد، قابلیتهای مناسبی در جذب بخشهایی از این خروج نقدیگی های سپرده گذاران را دارد و در این مقطع فعلی تغییر و تحولات، باید فرصت را غنیمت شمرد و طی یک هماهنگی و برنامه مناسب این نقدینگی را جذب توسعه و رونق کیش نمود.

الحاق مدیریت مناطق آزاد بویژه جزیزه کیش به وزارت اقتصاد و دارائی بسیار حساب شده، هدفمند و در جهت رونق مناطق آزاد است.

کدام گزینه برای مدیریت سازمان‌ منطقه آزاد کیش مناسب است؟

در این وضعیتِ پیوستن مناطق آزاد از جمله کیش به محوری ترین و اصلی ترین سیستم و مدیریت اقتصادی کشور یعنی وزارت اقتصاد، نقش مدیریت و اداره هر یک از این مناطق آزاد از جمله کیش نیز بسیار مهم است.

انتخاب مدیر عامل برای مناطق آزاد ابعاد و زوایای متعددی دارد و هر گونه ورود نا بهنگام اجتماعی با بار روانی در لایه های جامعه، بعضا میتواند آثاری داشته باشد که اهداف کلان توسعه ای در این مناطق را تحت تاثیر قرار دهد.

انتخاب مدیر عامل سازمان ‌منطقه آزاد کیش یکی از موضوعات مورد توجه در حوزه اقتصادی کشور شده است و بطور طبیعی بحث و گفتگوهای مختلفی با انگیزه های متفاوت در این باره وجود دارد. خارج از هر نوع گرایشات فعالان انتخاب مدیر عامل برای کیش، نمیتوان چند نکته را نادیده گرفت.

این حرارت در بحثها و رایزنی ها برای مدیر عاملی کیش شرایط را دچار حساسیتهای ملی و محلی کرده است که مشخص نیست به چه میزان میتواند مفید برای توسعه کیش باشد و آیا مدیر جدیدی که از خارج از بدنه این مجموعه انتخاب شود میتواتد دچار حاشیه و چالش شود؟

با این شرایط و فضای داغ موجود، در کنار حدود ۲۵ گزینه مطرح برای مدیر عاملی کیش، شاید گزینه ای مناسب باشد که ضمن داشتن تخصص، مدیریت و آشنایی به کیش، انتخابش کمترین حاشیه را برای توسعه کیش فراهم کند.

علاوه بر جایگاه مناطق آزاد بویژه منطقه آزاد کیش در اقتصاد کشور امروزه شاهد حضور جمعیت قابل توجهی در این مناطق بخصوص منطقه آزاد کیش هستیم که درجه اهمیت مناطق آزاد بخصوص جزایر تا ابد خلیج فارس مخصوصا کیش را دو چندان کرده است.

مقتضای جمیع شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و… ضرورت تمشیت قابل قبول امور در این مناطق بویژه جزایز قشم و بخصوص کیش است که در مقطع فعلی انتخاب مدیر عاملی منطقه آزاد کیش اهمیت خاص خود را پیدا کرده است.

در این وضعیت به نظر میرسد که بدور از هیجانات و لابی های متعدد و بعضا حاشیه ساز، بخصوص با تکمیل حلقه های مدیریتی بالا دستی وزارت اقتصاد و دبیرخانه مناطق آزاد، انتخاب گزینه شایسته برای تصدی مدیریت عاملی سازمان منطقه آزاد کیش را با جامعیت و پختگی مواجه کرده است.

 

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=6560
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.