• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

اگر دشمنان از ما خشمگین نباشند، باید در مفیدبودن خود شک کنیم/ ایجاد جامعه اسلامی نیازمند مبارزه است

  • کد خبر : 6457
  • 06 شهریور 1396 - 13:04
اگر دشمنان از ما خشمگین نباشند، باید در مفیدبودن خود شک کنیم/ ایجاد جامعه اسلامی نیازمند مبارزه است

رهبر معظم انقلاب تأکید کردند: امروز بشریت به‌ویژه نسل‌های جوان به‌شدت نیازمند حرف‌های نو هستند و اسلام حرف‌های نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد.

به گزارش کیشوند نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (دوشنبه) و در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیداری ۳ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران، با اشاره به امتیازات و ویژگی‌های دوران حاکمیت نظام اسلامی برای انجام رسالت و وظایف اصلی روحانیت، تأکید کردند: امروز بشریت به‌ویژه نسل‌های جوان به‌شدت نیازمند حرف‌های نو هستند و اسلام حرف‌های نو و جذابی در زمینه انسان، جامعه و سیاست دارد که اگر به گوش جهانیان رسانده شود، قطعاً پذیرنده بسیاری خواهد داشت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با ابراز خرسندی از دیدار با طلاب جوان و شنیدن سخنان خوب و امیدوارکننده آنان، افزودند: شما طلبه‌های جوان همچون نهال‌های قدکشیده بوستان امامت و ولایت هستید و پیشرفت‌های فکری و افزایش توانایی‌های عملی شما موجب شگفتی پرورش‌دهندگان‌تان خواهد شد و خشم دشمنان را برخواهد انگیخت.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر خشم کفار از رویش‌های برجسته اسلامی، گفتند: اگر دشمنانِ اسلام و حاکمیت قرآن از وجود، قاطعیت و حرکت ما خشمگین نباشند، باید در مفید بودن خود شک کنیم.

رهبر انقلاب اسلامی روحانیت را ادامه‌دهنده وظیفه و رسالت انبیاء برشمردند و خاطرنشان کردند: همان‌گونه که انبیاء به‌دنبال ایجاد زمینه‌ای برای حاکمیت جهان‌بینی توحیدی و ایجاد حیات طیبه بودند، مهمترین وظیفه روحانیت نیز ایفای همین رسالت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: ایجاد حیات طیبه قطعاً معارضانی خواهد داشت همان‌گونه که در مقابل انبیاء نیز معارضان وجود داشتند، بنابراین روحانیت باید خود را برای کار و تلاش پرزحمت و بلندمدت و در عین حال تأثیرگذار، ماندگار و نتیجه‌بخش، آماده کند.

ایشان به تشکیل نظام اسلامی در ایران و امتیازات این دوران برای انجام وظیفه روحانیت اشاره کردند و افزودند: «حاکم بودن فضای اسلامی بر جامعه» یکی از این ویژگی‌هاست، علاوه بر آن، در سطح جهانی نیز یک خلأ فکری ناشی از سرخوردگی از بی‌نتیجه بودن تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی وجود دارد که زمینه را برای ارائه حرف‌های نوی تفکر اسلامی فراهم کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: اگر بتوانیم حرف‌های نو و جذاب اسلام را در خصوص انسان، جامعه و سیاست به گوش جهانیان و به‌ویژه نسل‌های جوان برسانیم، قطعاً مورد قبول قرار خواهند گرفت.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای وجود وسائل و ابزارهای ارتباطاتی و رسانه‌ای فراگیر به‌واسطه شکل‌گیری فضای مجازی را یکی دیگر از ویژگی‌های دوران کنونی برای رساندن پیام حیات‌بخش اسلام، برشمردند و گفتند: یکی دیگر از امتیازات این دوران، کثرت سؤال‌ها و شبهه‌ها در ذهن‌هاست که همین زیاد بودن سؤال‌ها، ذهن‌ها را برای یافتن پاسخ‌ها فعال و زمینه را برای عبور از مرزهای علم فراهم خواهد کرد.

ایشان تأکید کردند: همان‌گونه که در سؤال‌ها و شبهه‌ها نباید متوقف بمانیم، در یافتن پاسخ نیز باید به‌دنبال پاسخ‌های منطقی و صحیح برویم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بخش دیگری از سخنان خود به برخی مطالب مطرح‌شده از جانب طلاب، در این دیدار اشاره و نکاتی را در خصوص آنها بیان کردند.

رهبر انقلاب اسلامی طلاب را به «جدی‌گرفتن درس و بحث علمی» توصیه کردند و در این خصوص گفتند: شرط تأثیرگذاری در جامعه، افزایش سواد و ارتقاء نصاب علمی است، همچنان‌ که امام بزرگوار که در نصاب کامل علمی قرار داشت، توانست مبارزه و حرکت عظیم انقلاب را به ثمر برساند.

ایشان لازمه پیشنهادات اصلاحی برای حوزه‌های علمیه را «عملی‌ بودن» آنها برشمردند و افزودند: برنامه در واقع کشیدنِ راه و جاده به‌سمت مقصد است، بنابراین باید بر اساس واقعیت‌ها تنظیم و موانع احتمالی و راه‌حل‌ها در آن گنجانده و پیش‌بینی شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای راه رفع نقاط ضعف و رسیدن به وضع مطلوب را در گروی عزم راسخ، حرکت پرانگیزه و مبارزه دانستند و خاطرنشان کردند: مبارزه یعنی تلاش و مجاهدت، همفکری و متشکل شدن.

ایشان برداشت برخی افراد و نویسندگان مبنی بر تمام‌ شدن مبارزه و انقلاب اسلامی را نادرست و «خیانت به انقلاب» خواندند و خاطرنشان کردند: انقلاب، هنجارهای گذشته را به هم می‌ریزد و هنجارهای جدیدی را به وجود می‌آورد و تداوم انقلاب به‌معنای حفظ هنجارهای جدید است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ و تداوم هنجارهای انقلابی را دشوار و نیازمند مبارزه دانستند و افزودند: دست‌هایی که با اصل انقلاب مخالفت و کارشکنی می‌کردند، در مقابل تداوم هنجارهای انقلابی نیز همین‌گونه عمل می‌کنند، اما همچنان‌ که پیروزی انقلاب نیازمند مبارزه بود، تثبیت هنجارهای انقلاب و ایجاد جامعه اسلامی همچنان نیازمند مبارزه است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به مراحل تمدن‌سازی، افزودند: براساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی به وجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم.

رهبر انقلاب اسلامی همه طلاب جوان را به تقوا و ورع و عبادت و انس با قرآن و دعا توصیه مؤکد کردند و گفتند: بدانید این مسیر بیشتر از تبلیغ زبانی نیازمند تبلیغ عملی است و ابتدا باید از خودمان آغاز کنیم.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پایان تأکید کردند: اگر درس و مباحثه علمی و ذهن‌های فعال با تقوا، همراه شوند، قطعاً جامعه علمی و مذهبی ما که روحانیت نامیده می‌شود، آینده‌ای به‌مراتب بهتر از امروز خواهد داشت.

در ابتدای این دیدار تعدادی از طلاب حوزه‌ علمیه استان تهران به بیان نکات و دغدغه‌های خود پرداختند.

حجج اسلام آقایان:
–    حسین حلوائیان، طلبه درس خارج
–    امید فَشندی، سردبیر نشریه طلبگی رستاخیز
–    مصطفی جلالی، برگزیده جشنواره علامه حلی ویژه طلاب
–    سیدمحمدکاظم موسوی‌فر، دبیر نشست‌های بصیرت‌افزایی در حوزه
–    محمد عبدالصالح شاهنوش، دکترای حقوق
–    حسین صادق‌زاده، طلبه پایه نهم
–    محمدرضا فغانی، فعال فرهنگی و تبلیغی در زمینه کودک و نوجوان
–    محمدحسین افشاری، مؤسس گروه‌های جهادی

و خانم‌ها:
–    خدیجه احمدی، پژوهشگر برتر مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه
–    رضوان قربانی باوریانی، محقق و طلبه سطح ۲
–    سمیه احمدی، دانشجوی دکترا
–    فاطمه احمدی، مؤلف ۷ عنوان کتاب

موارد زیر را مطرح کردند:
–    ضرورت ایفای نقش حلقه‌ رابط بین مردم و حاکمیت از سوی طلاب
–    ضرورت تولید علم دینی و انجام عمل انقلابی در حوزه‌های علمیه
–    احیاء مکتب علمی و عملی حضرت امام(ره) به‌عنوان پادزهرِ انقلاب‌زدایی از حوزه‌ها
–    ضرورت پویا شدن حوزه برای حل مسائل جامعه به‌ویژه موضوعات جدید اجتماعی، اقتصاد، سیاست خارجی و فرهنگ
–    ضرورت به‌روزسازی متون درسی حوزه، متناسب با نیازهای روز جامعه
–    ضرورت همکاری حوزه‌های علمیه با نهادهای عمومی جهت یافتن راه‌حل برای آسیب‌های اجتماعی
–    ضرورت شناسایی و جذب نیروهای کارآمد در حوزه
–    انتقاد از رها بودن فضای مجازی و بیان ضرورت تولید «فقه فضای مجازی» ناظر به ارزش‌ها و هنجارهای ایرانی اسلامی
–    ضرورت توجه به تبلیغ و آموزش در گروه سنی کودک و نوجوان و تدوین متون دینی متناسب با این گروه سنی
–    ضرورت تأسیس قرارگاه جهادی و مهندسی فرهنگی در حوزه‌های علمیه
–    ضرورت آماده‌سازی طلاب برای مواجهه‌ عالمانه با شبهات.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=6457
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.