تا چندسال گذشته وقتی صحبت از خودروهای اسپرت و مسابقهای به میان میآمد، شاید کمتر کسی فکرش را میکرد یک زمانی سوپراسپرتهای روز دنیا پا به خاک کشور بگذارند و بتوان با آنها از نزدیک ملاقات کرد. اما باید گفت خوشبختانه امروزه به لطف حضور مناطق آزاد و همچنین ورود خودروهای گذرموقت به کشور، این رویای دیرینه تحقق یافته و بسیاری از عاشقان و دلباختگان سوپراسپرتها، توانستهاند حداقل یکبار خودروی مورد علاقه خود را از نزدیک ببینند. در میان مناطق آزاد، جزیره کیش همیشه یکی از پیشگامان در عرصه ورود خودروهای لوکس و کمیاب بوده است. بر همین اساس روز به روز شاهد ورود خودروهای جدید و بروز به این جزیره زیبای مرجانی هستیم. چندی پیش تصاویری از یک دستگاه نیسان GT-R پرمیوم ۲۰۱۷ با رنگ قرمز در گمرک منطقه آزاد کیش در فضای مجازی منتشر شد، پس از چند روز از انتشار این تصاویر خبر دریافت پلاک منطقه آزاد این خودرو به عنوان دومین نیسان GT-R کشور که هردو در جزیره کیش تردد میکنند، همانند بمب در محافل خودرویی منفجر شد. همین امر موجب گردید به این جزیره سفر کرده، تا برای اولین بار این سوپراسپرت ژاپنی را در کشور مورد تست و بررسی قرار دهیم.
خودروی مورد نظر آخرین نسل از نیسان GT-R است که از زمان معرفی و رونمایی آن تنها چندماهی است که میگذرد. به عقیده بسیاری از کارشناسان نیسان GT-R ۲۰۱۷ بیشترین تغییر و بروزرسانی را به خود دیده است. این سنتشکنی موجب شده تا گودزیلای ژاپنی بیش از پیش مورد توجه علاقهمندان قرار بگیرد. نکته قابل توجه در این خودرو، قیمت به نسبت کمتر از سایر سوپراسپرتهاست که همین باعث شده رقیبی سرسخت برای حریفان اروپایی و آمریکایی بهشمار آید. GT-R از گذشته تا به امروز باتوجه به پیشرانه کوچکتر و کم حجمتری که دارد، پا به پای سوپراسپرتهای دیگر همچون لامبورگینی و فراری حرکت کرده و توانایی و قابلیت های خود را به جهانیان ثابت کرده است.
لباس اسپرتتر برتن گودزیلای قرمز
اگر بخواهیم از طراحی خارجی و ظاهر بدنه نیسان GT-R شروع کنیم، باید در همین ابتدا به تغییرات اعمال شده روی آخرین نسل عرضه شده اشاره کنیم، زیرا بیشترین تغییرات نسبت به گذشته مربوط به همین بخش میشود. پس از مدتها که نیسان همواره با تغییرات کوچکی GT-R را عرضه میکرد، این بار تصمیم گرفته تا از نظر ظاهری دستی به سر و روی این گودزیلای پر سر و صدا بکشد. درواقع کمپانی نیسان، GT-R را با آخرین تغییرات خط تولید خود هماهنگتر ساخته است. بامپرهای جلو و عقب کاملا جدید، هود، جلوپنجره و رکابهای بازطراحی شده به همراه یک دیفیوزر با دریچههای هوا در عقب، محسوسترین تغییرات ظاهری GT-R 2017 هستند. چهره تهاجمی این خودرو در نگاه اول برای چند لحظه شما را مجذوب خود میکند. با دقت به بخش جلویی خودرو، متوجه جزئیاتی خواهید شد که علاوه بر زیبایی ظاهری، تاثیر بسزایی بر عملکرد و آیرودینامیک خودرو نیز دارند. در این بخش یک جلوپنجره کوچک V شکل که به امضای طراحی محصولات نیسان بدل شده قرار دارد و ورودیهای هوای بزرگتری در این قسمت قرار گرفتهاند. درپوش موتور نیز مجدد طراحی شده و با چهرهای عضلانیتر روی پیشرانه قدرتمند این خودرو را پوشانده است. همچنین آخرین نسل از گودزیلای ژاپنی دارای یک مجموعه فلاپ و لیپ زیرسپر است که چهرهای تهاجمیتر به آن بخشیده است. در طرفین سپر جلو لیپ طوسی رنگی که کمی رو به بالا طراحی شده است ظاهری زیبا را برای این سوپراسپت ژاپنی به ارمغان آورده است. باید گفت که این لیپ در طرفین ماشین نیز امتداد یافته که علاوه بر زیبایی به چسبندگی و آیرودینامیک بهتر نیز کمک میکند.
همچنین خروجی هوای تعبیه شده روی گلگیر جلو یکی دیگر از نکاتی است که در نمای جانبی توجه را به خود جلب میکند. اما طراح این خودرو در نمای پشتی کمی کار پیچیدهتری را پیش روی داشته است، زیرا با حفظ اصالت و سادگی، تنها بخشهایی از طراحی سپر و اسپویلر را بازنگری کرده است که نتیجه کار آن یک طرح اسپرتتر و جذابتر از آب در آمده است. اسپویلر بزرگ اسپرت که روی در صندوق نصب شده است، در کنار مجموعه چهارتایی چراغهای خطر به همراه دیفیوزر بزرگی که چهار خروجی اگزوز را در دل خود جای داده است، نمایی دیدنی و جذاب را پدید آوردهاند. باید خاطر نشان کرد که لیپهای زیرسپر نیز در بخش عقب به نقطه اوج خود میرسند که سه خروجی کوچک هوا را در دل خود جای دادهاند.
کابین با کیفیت و جذاب
کابین GT-R 2017 نیز تحت تغییرات گستردهای قرار گرفته است. داشبورد، کنسول وسط و نشانگرهای وضعیت خودرو مجددا طراحی شدهاند. نمایشگر ۸ اینچی جدید GT-R حال به وسیله جویاستیک تعبیه شده در کنسول وسط کنترل میشود. همچنین نیسان برای سهولت بخشیدن به کنترل بخشهای مختلف خودرو، تعداد کلیدهای تعبیه شده در داشبورد را از ۲۷ عدد مدل قبلی، به ۱۱ عدد رسانده است.
رابط کاربری نمایشگر نیز در همین راستا دچار بازطراحی شده است. نیسان از غربیلک جدیدی در GT-R 2017 استفاده کرده و شیفترهای تعویص دنده را از ستون فرمان، به غربیلک منتقل کرده است. صندلیها نیز از طراحی جدیدی بهره میبرند و علاوهبر کاهش وزن، حس بهتری را به سرنشینان منتقل میکنند. میزانی از ابرهای داشبورد نیز برای کاهش وزن خودرو، حذف شده است. البته این مساله به معنی کاهش ضخامت و مواد تمامی بخشهای داشبورد GT-R نیست؛ زیرا که نیسان با افزایش مواد آکوستیک در کنار شیشههای عایق صدای جدید، برای جلوگیری از ورود صدا به کابین به کار رفتهاند. جعبهدنده نیز اکنون عملکرد آرامتری دارد و خروجیهای اگزوز نیز با بسته شدن سوپاپ تعبیه شدن در آن به وسیلهی کلید مخصوص این عمل، صدای تولیدی کمتری خواهند داشت. در نهایت نیز باید به تکنولوژی فعال کاهش نویز اشاره کرد.
مشخصات فنی و تجربه رانندگی
در بخش قوای حرکتی، این گودزیلای تازه وارد از وجوه اشتراکی در بهینهسازی پیشرانه با نمونه نیسمو بهره میبرد؛ به لطف فشار کاری بیشتر توربوشارژرها و کنترل منحصر هر سیلندر، این خودرو توانایی تولید ۵۶۵ اسببخار توان در کنار ۶۳۷ نیوتون متر گشتاور را دارد. علاوهبر افزایش توان خودرو، نمودارهای گشتاور خودرو نیز در دورهای میانی و انتهایی پیشرفت قابل توجهی داشتهاند. جعبهدنده ۶ سرعته دوکلاچه نیز وظیفهی انتقال توان را بر عهده دارد. این جعبهدنده برای رانندگی آرام شهری تحت بهینهسازیهای متعددی قرار گرفته است؛ البته هنگام فشردن پدال گاز تا انتها، جعبهدنده رفتار اسپرت و خشنی از خود به نمایش خواهد گذاشت و دندهها را در کوچکترین زمان ممکن تعویض خواهد کرد. نیسان جیتیآر با وزن ۱۷۷۰ کیلوگرمی و پیشرانه قدرتمند خود، قادر به رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت زمان ۲.۷ تا ۲.۹ ثانیه است.
کلیدیترین تغییر در این خودرو نسبت به نسخه پیشین، به سیستم تعلیقی مربوط میشود که از نیسخه نیسمو قرض گرفته شده که در آن شاهد دامپرهای قابل تنظیم بیلشتین و میله ضد لغزش سبکوزن هستیم. از وزن خالص خودرو حدود ۲۰ کیلوگرم کاسته شده اما وقتی درباره خودرویی با وزن حدود ۱۸۰۰ کیلوگرم صحبت میکنیم این مقدار ناچیز نشان میدهد. اما همین سیستم تاثیری شگرف بر سواری جیتیآر دارد. در روز تست تنها پس از طی یک پیچ متوجه شدیم که به لطف پایداری و سفتی بالایی که سیستم تعلیق جدید به ارمغان آورده میتوانید با سرعت بالایی در مسیرهای پر پیچ و خم مانور دهید. نیسان جیتیآر ۲۰۱۷ به خاطر آرامش و توانایی خود در عبور از پیچها شناخته شده که حس یک سوپراسپرت نرم و راحت را دارد. نسخه ارتقا یافته نیسان برنامهریزی شدهتر بوده و چسبندگی مکانیکی بینظیری دارد که همین امر به احساس دقت سیستم فرمان منتج شده است. شکی نیست که این خودرو یک قدم رو به جلو نسبت به نسل پیشین خود محسوب میشود. لازم به ذکر است که خودروی مذکور قهرمان مسابقات درگ سال جاری نیز بوده که همین موضوع میتواند صحت عملکرد بهتر و دقیقتر این خودرو را نشان دهد. زیرا جیتیآر مورد نظر در رقابت پایاپای با برادر بزرگتر خود که چندسالی است در جزیره کیش بهسر میبرد، توانست با اختلاف قابل توجهی این گودزیلای مشکی رنگ را شکست دهد همچنین این خودرو توانست از سد رقیب ایتالیایی خود یعنی تنها لامبورگینی گالاردو کشور نیز در این دوره از مسابقات بگذرد. در پایان از وحید مولایی مالک محترم جهت در اختیار قرار دادن خودرو به منظور تست و بررسی نهایت تشکر و قدردانی را داریم.