• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
0

اعتراض جاشو‌های کیش نسبت به بکارگیری نیروهای هندی بر روی عرشه‌ها / قاسم نژاد: استفاده از هندی‌ها صرفاً جهت آموزش ملوانان ایرانی است

  • کد خبر : 5846
  • 07 مرداد 1396 - 8:47
اعتراض جاشو‌های کیش نسبت به بکارگیری نیروهای هندی بر روی عرشه‌ها / قاسم نژاد: استفاده از هندی‌ها صرفاً جهت آموزش ملوانان ایرانی است

مدیرعامل جامعه صیادان کیش در جواب اعتراض نسبت به بکار گیری هندی ها به عنوان ملوان لنج های صیادی در کیش، عنوان کرد که استفاده از هندی‌ها صرفاً جهت آموزش ملوانان ایرانی است.

به گزارش کیشوند نیوز، چند روز قبل متنی در یکی از رسانه‌های هرمزگان منتشر شد مبنی بر اعتراض برخی ملوانان (جاشو) جزیره کیش جهت بکارگیری هندی‌ها بر روی عرشه لنج‌‌های صیادی کیش که این امر موجب نارضایتی آنها شده است.

در این متن که در لنگه نیوز منتشر شده، آمده است که: ” در جزیره کیش چه میگذرد ؟،! آیامسؤلین خبر دارند آیا میدانند در کیش چه اتفاقی افتاده است؟ آیا دولت تدبیر وامید به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان کم توقع (جاشو) ملوان هست ؟ که به اشتغال در دریا قانع هستند، اگر هست پس چرا روز به روز اربابان یا صاحبان لنج های صیادی، جوانان این مرز و بوم ملوانان و کارگران لنج های صیادی را اخراج کردند و از افراد بیگانه ملوان !! هندی!! از کشور  هندوستان استفاده می‌کنند، آیا مراکز دولتی مسؤلین اطلاع دارند؟ …

شیلات، دریابانی، اداره کار و رفاه اجتماعی، حراست و… آیا دولت راضی هست پول (سوبسید) یارانه که به سوخت لنج‌های صیادی می‌دهد صرف ملوانان بیگانه !!هندی!! شود؟ اگر هر لنجی ٨ نفر ملوان هندی داشته باشد ٨ خانوار ایرانی از نان خوردن می‌افتند.

این درحالی که بعلت بالا بودن قیمت لنج و مجوز صید افراد کم درآمد جامعه قدرت خرید لنج و حتی قایق صیادی را ندارند. آیا این عدالت اجتماعی هست؟ آیا آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس باید مکان و صیدگاه ملوان هندی شود؟ پس جوان ایرانی ساحل نشین چکار باید کند؟ به قاچاق سوخت بپردازد..؟؟

آیا این ظلم در حق جوان ایرانی نیست؟ جوانی که جان و مالش را در حفظ از مرزهای آبی کشور گذاشته است، حالا باید بیکار باشد. پس ایجاد فرصت های شغلی دولت تدبیر و امید چه می‌شود.؟؟

درسال‌هایی که ؛ مقام معظم رهبری سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامیدند از نماینده محترم و خدمتگذار غرب هرمزگان جناب آقای ناصرشریفی تقاضا داریم جلو این معضل اجتماعی فرهنگی و امنیتی بگیرند تا جوانان و قشر ضعیف این خطه از مرز و بوم که تنها امیدشان به خدا و این دریا و صیادی هست با خیال آسوده امرار معاش کنند.”

بعد از انتشار متن اعتراضی ملوانان نسبت به بکارگیری نیروهای هندی در لنج های صیادی کیش، عبدالرحیم قاسم نژاد مدیر عامل جامعه صیادان کیش جوابیه‌ای منتشر کرد که در ادامه آورده شده است:

“استفاده از ملوانان هندی صرفاً جهت آموزش ملوانان ایرانی بر روی شناورهای صیادی از نوع لنج استفاده می گردد و هیچ یک از ملوانان ایرانی که سرمایه های واقعی صاحبان شناورها هستند از کار بیکار نشده اند بلکه ارزش کاری آنها نیز چندین برابر شده است ، بدلیل اینکه ضمن کار آموزش لازم را برای با صرفه ترین روش صید یعنی روش صید لانگ لاین ( رشته قلاب ) یکی از روشهای صید نوین که از بالاترین کیفیت ماهی دارا می باشد می‌آموزند و خود این شخص مربی می‌شود برای دیگر صیادان، و نمونه بارز آن استفاده شناورهای کلاس قایق صیادی از این نوع روش صید می‌باشد که جایگزین روش‌های صید سنتی مانند تور و مشتا و گرگور و … نموده‌اند.

همچنین این نوع روش صید برای صاحبان شناورها نیز هم از لحاظ قیمت ادوات صید در مقایسه با روش‌های صید سنتی مانند تور و گرگور بسیار مقرون به صرفه می باشد و استفاده از این نوع روش صید مضراتی که با تور و ادوات دیگر دارد مانند صید آبزیان غیر خوراکی – تزئینی – آبزیان حفاظت شده مثل کوسه و لاک‌پشت‌ها و آبزیان ریز را ندارد. که استفاده از یک روش صید نوین و نوپا که برای اولین بار در کشور و بصورت پایلوت در جزیره کیش اجرا می گردد این مهم میسر نمی گردد فقط با آموزش‌های مکفی و لازم. که این آموزش توسط ملوانان مجرب هندی در شناور بعنوان مربی به ملوانان ایرانی انجام می پذیرد. و این کار ، کار تئوری نیست کاری عملیاتی است که حین انجام کار آموزش لازم را می بینند.

صیاد خیلی خوب می داند که اولین زیانی که به آبزیان میرسد اولین کسی که ضرر می بیند خود صیاد است و صیادان دیگر مناطق نیز مشتاق و راغب به استفاده و آموزش چنین روش صیدی می باشند. حال نسبت به مطالب چاپ شده کمی مثبت‌تر و منصانه تر بیاندیشیم و نسبت درج مطالب غیر کارشناسی و سطحی بپردازیم.

در صورتی که می خواهیم به جامعه صیادی کمک کنیم مشکلات واقعی صیادان از زبان خود صیاد نقل کنیم و اگر نویسنده اندک اطلاعی از مشکلات صیاد داشت و آنها را بیان می‌کرد، اعم از: بیمه صیاد که بعنوان کارفرما دریافت می‌گردد و یا مشکل مسکن صیاد را مطرح می کرد، در رابطه با مشکل فروش ماهی صیاد و بازاریابی آن صحبت می کرد، مشکل درآمد کم و هزینه های بالا که کفاف زندگی او را نمی دهد و اکثر جامعه صیادی برای کفاف خرجی زندگی خود منزل خود را به دو قسمت تقسیم کرده اند و آنرا برای جبران امرار معاش اجاره داده اند می پرداخت ای‌کاش !!!!!! و یا به مشکلات  صاحب یک لنج صیادی می پرداخت که سرمایه خود را با هزاران خون دل خوردن و مشقت توانسته سرمایه‌ای را جهت امرار معاش خود و اشتغال دیگران فرآهم نموده است.

آیا درست است این چنین به طرف او سنگ اندازی کنیم؟ آیا درست است یک صیاد که با قرض و کمک  فامیل و یا با دریافت وام با سودهای بالا و یا فروختن منزل خود توانسته شناوری را فراهم نماید و ممّر درآمد خود و دیگران شود. این در حالی است که هیچ موسسه و یا سرمایه گذاری حاضر نیست در این بخش سرمایه خود را به خطر اندازد و این ریسک بزرگ را تقبل نماید. درجواب معترض (آیا دولت تدبیروامید به فکر ایجاد اشتغال برای جوانان…) بارها اعلام کردیم و در اینجا اعلام می‌کنیم جامعه صیادی کیش تعداد ۴۰ شناور لنج صیادی دارد هر شناور نیاز به ۴ ملوان ایرانی را دارد، لذا جامعه صیادی ظرفیت اشتغالزای تعداد ۱۶۰ نفر ملوان ایرانی را داراست. معترض عزیز اگر واقعا دلسوز جوانان بیکار هستید بسم الله. ما مالکان شناورها از دل و جان پذیرای بیکاران عزیز هستیم.

لذا ما جامعه صیادان از دولت تدبیر و امید که کاملاً به مشکلات جامعه صیادی آگاه هستند و حمایت‌های خوبی نیزی نسبت به جامعه صیادی داشته اند ضمن تشکر تقاضای رسیدگی بیشتر به مشکلات جامعه صیادی را داریم.

جامعه صیادی هزار و یک مشکل دارد و ایکاش اهل فن به جای سنگ اندازی راهکارهایی جهت حل معضل صیادی ارایه می‌کردند در زمانی که یک شناور صیادی دچار حادثه ای مثل حریق می شود و تمام سرمایه یک و تنها در آمد چندین خانوار نابود می شود و یا یک شناور در اثر شرایط بد جوی دچار سانحه می شود و سرمایه خود را از دست می دهد و یا اینکه یک صیاد بعد از نماز صبح دل به دریا می زند و هرگز باز نمی گردد و خانوده اش اورا نمی بینند ؛ همین صیاد می تواند سرمایه اش را در یک بانک یا موسسه سپرده گذاری نماید و بدون پرداخت بیمه – مالیات و هیچ گونه مشقت و استرسی با سرمایه خود، خودش و خانواده اش در رفاه کامل و به مسافرتهای خارج از کشور و یا سرمایه گذاری در کشورهای همسایه انجام دهد.”

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5846
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
  1. در خصوص جواب مدیر عامل جامعه صیادان کیش می خواستم بگم مگه تو هر کلاس درس حداقل جهت هر ۲۰ دانش آموز یک معلم وجود داره چطوره که برای آموزش ملوانان ایرانی تو هر لنج صیادی ۸ الی ۹ نفر هندی مشغول به آموزشه برای یک ایرانی مگه میشه تو هر کلاس درس ۱ الی ۲ دانش آموز باشه ولی ۸ الی ۹ معلم اصلا مگه تو این چند سال بلد نبودن ماهیگیری کنن لطفا مسئولین رسیدگی کنن تمامیه بومیان با اومدن ملوانان هندی بی کار شدن کی به فکر قشر ضعیفه چرا جلوگیری نمیکنن از ورود هندیها نسل ماهی داره منقرض میشه مثل کشورهای همسایه که ماهی نیست از تمامی بومیان کیش که به سختی مشغول به صید هستن ارزیابی کنن ببینن با چه سختی و گرمایی حتی نون زندگیشون رو در میارن
    لطفا مسئولین به فکر مردم باشن بومیان کیش تنها درآمدشون از طریق صید ماهی هست که روز به روز داره ضعیف تر میشه تمامی بومیان به جز چند نفر از صاحبین لنج های صیادی با اومدن ملوانان هندی زندگیشون داره با مشکل روبرو میشه ولی چون کسی رسیدگی نمیکنه مجبور به سکوت کردنن. به خدا قسم تمامیه بومیان با هزار بدبختی و قرض و وام از زمان ورود ملوانان هندی مجبور به خرید قایق صیادی شدن با توجه به اینکه کسی پاسخگو نیست و روز به روز تعداد ملوانان هندی داره افزایش پیدا میکنه. اول که ملوانان هندی اومدن گفتن برای آموزش .اگر آموزش هست الان چند ساله واقعا تو این چند سال آموزش کافی داده نشده و روز به روز داره بیشتر میشه لطفا مسئولین نسبت به بیرون کردن ملوانان هندی فکری کنن