• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

انجام آزمایش بیماری مشمشه بر روی اسب های جزیره کیش

  • کد خبر : 5237
  • 29 خرداد 1396 - 13:41
انجام آزمایش بیماری مشمشه بر روی اسب های جزیره کیش

آزمایش بیماری مشمشه بیماری مشترک بین انسان و تک سمی ها توسط کارکنان اداره دامپزشکی کیش در حال انجام است.

دکتر سیفی رئیس اداره دامپزشکی کیش با اعلام اینکه این آزمایش بر روی اسب های جزیره کیش در حال انجام است، افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ اسب در جزیره به سر می برند. با توجه به اینکه تعدادی از این اسب ها در امر گردشگری و تورهای تفریحی دور جزیره در خدمت گردشگران هستند باید نظارت دقیقی از نظر انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام انجام شود.

وی در ادامه گفت: در طول ۵ سال گذشته این آزمایش هر ۶ ماه یکبار بر روی اسب های جزیره انجام می شود و در این ۵ سال این بیماری بین اسب های جزیره کیش مشاهده نشده است.

دکتر سیفی با بیان اینکه کسانی که بطور مرتب با اسب ها در ارتباط هستند، بیشتر در معرض مبتلا شدن به این بیماری قرار دارند عنوان کرد: این بیماری در مناطق غربی کشور به علت ورود اسب های آلوده از سمت کشورهای هم مرز که نظارت کمتری در آن کشورها اعمال می شود، دیده شده است.

رئیس اداره دامپزشکی کیش در خصوص بیماری مشمشه گفت: عامل این بیماری در گذشته باکتری گرم منفی غیر متحرک، فاقد کپسول و بدون اسپور بنام سودوموناس مالئی شناخته می شد که امروزه بورخولدریامائی نیز نامیده می شود. سودومناس مالئی یک انگل اجباری بوده که به آسانی با نور، گرما و ضد عفونی کننده‌های معمولی از میان می‌رود و به نظر نمی‌رسد در جای آلوده بیش از شش هفته زنده بماند.

 اسب‌ها، قاطرها و الاغ‌ها از گونه‌های معمول درگیر این بیماری هستند. جانورانی که از تغذیه بدی برخوردارند و یا در جای نا مناسب نگهداری می‌شوند از حساسیت بیشتری برخوردارند.

وی خاطر نشان ساخت: انسان نیز در زمره جانداران حساس به این عامل عفونی است که در بیشتر موارد این بیماری باعث ابتلا به بیماری های تنفسی می‌شود. جانوران آلوده و یا حاملینی که در ظاهر تندرست بوده و از بیماری جان بدر برده‌اند عمده‌ترین منابع عفونت بشمار می‌آیند.

دکتر سیفی در پایان یاد آور شد: در حال حاضر به هیچ عنوان اسب به جزیره کیش وارد نمی شود و نظارت های دقیق و مستمر توسط اداره دامپزشکی کیش بر روی اسب های کیش انجام می شود.

لازم به ذکر است، در سنوات گذشته این آزمایش ها توسط کادر سازمان دامپزشکی کشور در کیش انجام می شد.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5237
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.