• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
3

احیای سنت گرگاعو (شب جشن مخصوص کودکان) در خانه بومیان کیش

  • کد خبر : 5035
  • 19 خرداد 1396 - 22:59
احیای سنت گرگاعو (شب جشن مخصوص کودکان) در خانه بومیان کیش

شب گذشته به مناسبت فرا رسیدن نیمه ماه مبارک رمضان، مراسم سنتی گرگاعو ویژه کودکان در خانه بومیان کیش برگزار شد.

موزه مردم شناسی کیشدر طول تاریخ هر قوم و ملتی آداب و رسوم ویژه ای برای خود دارند که این آداب ورسوم از دیر زمانی سینه به سینه و دست به دست گشته و به یادگار مانده است و مردم آن منطقه برای احیای آن کوشا بوده و آنرا نگه داشته و به داشتن آن افتخار می ورزند. آنها معتقدند که این آداب و رسوم جزئی از فرهنگ و تاریخ و یا باورهای آنان است و تلاش دارند آنرا نگهداری و تقویت نموده و نسل به نسل به بعد از خود بسپارند.

نمونه بارز آن آداب و رسومی است که در مناطق ساحل نشین خلیج فارس است که از دیر زمانی از آباء و اجداد شان بیادگار مانده و همه ساله آنرا بر پا می دارند، مراسم جشنی به نام گرگاعو یا گرنگعوه (شب جشنی مخصوص کودکان)  می باشد، که مردم این نواحی فرزندان خود را برای حفظ و برگزاری آن تشویق می کنند.

این مراسم ( گرگاعو ) را در شب نیمه ماه شعبان و نیمه مبارک رمضان هر سال برگزار می کنند ، بچه های همه محله ها خصوصا کودکان با استفاده از زیباترین پوشاک محلی وسنتی خود بصورت گروهی و دسته جمعی بعد از نماز مغرب و عشاء کوچه ها و خیابانها را طی نموده در حالیکه کیسه های مخصوص به دست گرفته راه می افتند و خانه به خانه می گردند همینکه به در منزل دلخواه خود رسیدند، اشعار محلی و بومی مخصوصی که مبنی بر این شب جشن است همخوانی می کنند و تقاضای شیرینی از صاحب خانه می نمایند.

خلاصه آن اشعار چنبن است: گرنگعوه ، گرگاعوه ، اعطونا الله یعطیکم ، بیت مکه ایودیکم ، یا مکه یا معموره ، ام السلاسل والذهب یانوره ، اعطونا من مال الله .. یسلم لکم عبدالله ، اعطونا وجبه میزان ، یسلم لکم عزیزان . گرنگعوه گرگاعوه . پس از هرجمله از شعر، بچه ها : گرنگعوه گرگاعو را تکرار میکنند . پس از گرفتن شیرینی ازصاحب خانه ، به منزل بعدی منتقل و این گشت تا نیمه شب ادامه می دهند.

در گذشته کاسه ، یا کیسه، و یا سبد های مختلفی همراه داشتند و صاحب خانه شیرینی ها را در آن می ریخت .

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=5035
تبلیغات بنری تلگرام

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.