• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی در سواحل جزیره کیش + تصاویر

  • کد خبر : 4365
  • 07 اردیبهشت 1396 - 17:48
تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی در سواحل جزیره کیش + تصاویر

همه ساله با شروع فصل تخم گذاری لاک پشت ها در جزیره کیش، مأموران محیط زیست این جزیره برای احیای نسل این گونه در حال انقراض، دست به کار می شوند و آنها را تحت مراقبت و کنترل قرار می دهند.

به گزارش کیشوند نیوز، لاک‌پشت پوزه عقابی (Eretmochelys imbricata) گونه‌ای لاک‌پشت دریایی است که به‌شدت در معرض خطر انقراض قرار دارد. پوزهٔ این لاک‌پشت برای بیرون کشیدن غذای اصلیش یعنی اسفنج دریایی از لابه‌لای مرجانها به شکل منقار عقاب درآمده و از همین رو به لاک‌پشت پوزه عقابی یا منقار کوتاه موسوم گشته‌است.

این لاک‌پشت به طور گسترده‌ای برای استفاده از گوشت در کشورهایی چون چین و ژاپن صید می‌شود، استفاده از لاک آن برای ساخت وسایل تزئینی سابقه طولانی دارد و در برخی مناطق از جمله ایران هم تخم‌های این خزنده را از شن بیرون کشیده و می‌خورند. البته در کشورهای عضو معاهده تجارت بین‌المللی گونه‌های در معرض خطر شکار و خرید و فروش این لاک‌پشت و محصولات به دست آمده از آن ممنوع است.

طول لاک‌پشت پوزه عقابی ِ بالغ به یک متر می‌رسد و وزن میانگین آن حدود ۸۰ کیلوگرم است.

تخم‌ها و نوزادان این لاک‌پشت منبع غذایی غنی برای انواع گوناگونی از گوشتخواران، پرندگان، خزندگان، ماهیها و حتی حشرات و ویروسها است. اما با گذر زمان و بزرگتر شدن بچه لاک‌پشت‌ها آمار مرگ و میر رو به کاهش گذاشته تا جایی که در سنین بزرگسالی تنها کوسه قادر به شکار این لاک‌پشت است.

وزن تخم لاک پشت‌های پوزه عقابی ۲۶ تا ۳۱ گرم، قطر آن حدود ۴۳ میلی‌متر و حجم تخم‌ها نیز حدود ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر مکعب است. تخم‌گذاری این لاک پشت هر ۲ تا ۳ سال یک بار در دو مرحله به فاصله دو هفته تکرار می‌شود و در هر مرحله لاک‌پشت مادر ۴۰ تا ۱۵۰ تخم می‌گذارد. لاک‌پشت‌های ماده به احتمال بسیار زیاد همیشه برای تخم‌گذاری به زادگاه خود باز می‌گردند. این حیوان در سن بالای ۳۰ بالغ می‌شود و تصور می‌رود عمر آن حدود ۳۰ تا ۴۰ سال باشد.

در جزیره کیش محدوده حفاظت شده ایی برای این لاک پشت ها در نظر گرفته شده است و توسط ماموران محیط زیست جزیره بشدت کنترل می شوند تا از گزند بلایای انسانی و حیوانی در امان باشند.

در ادامه تصاویر مربوط به تخم گذاری لاک پشت پوزه عقابی در ساحل جزیره کیش را مشاهده می کنید:

 














عکاس : حسین تهوّری

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4365
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.