• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

توسعه فضاهای آموزشی کیش با معماری بومی و محور حفظ محیط زیست

  • کد خبر : 4256
  • 01 اردیبهشت 1396 - 18:33
توسعه فضاهای آموزشی کیش با معماری بومی و محور حفظ محیط زیست

مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس با رعایت استانداردهای ساختمانی ، توجه به معماری بومی و الگوهای زیست محیطی در جزیره کیش احداث شد.

به گزارش کیشوندنیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش ، این مجموعه آموزشی که در زمینی به مساحت ۳هزار و ۳۳۴ متر مربع در منطقه میرمهنای جزیره کیش واقع شده یک مدرسه ۱۰ کلاسه است که در روند طراحی و ساخت آن ضمن توجه ویژه به سبک معماری بومی جنوب کشور و رعایت تمامی اصول استاندارد ساختمان سازی تلاش شده است تا با روش های پیشرفته انرژی مورد نیاز مجموعه با منابع تجدیدپذیر انرژی تامین شود.

عملیات اجرایی این مجموعه آموزشی بازیر بنای ۱۳۰۰ متر مربع در مهر سال ۱۳۹۴ و با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش  آغاز شد و در سال ۹۵ به پایان رسید. نماز خانه ، کارگاه ، کتابخانه ، سایت کامپیوتر، فضای اداری ، آب انبار، سرایداری ، سرویس های دانش آموزشی و منابع بتنی آب از جمله بخش های مختلف این مجموعه آموزشی ده کلاسه است.

در روند طراحی و ساخت این مدرسه به سبک معماری ستنی و بومی مناطق حاشیه خلیج فارس توجه خاصی شده است. با توجه به اقلیم گرم و خشک این مناطق  ساختمان مدرسه دارای رواق ، سایبان و ناودان های روباز با استفاده از کاشی های لاجوردی و برگرفته از بناهای قدیم جنوب کشور است که بابکارگیری مصالح پرکاربرد در این شرایط آب و هوایی از جمله چوب و سیمان بخوبی توانسته است یک معماری سنتی و بومی را در قالب ساختمانی پیشرفته و زیبا محقق کند.

دهلیز راه پله ها نیز با استفاده از طرح کبوترخانه های قدیم دارای حفره های ۲۰ در ۲۰ و در ردیف های ۳ تا ۴ عددی است که در مجموع ۶۰ حفره ایجاد شده با طلق های رنگی مانند ساختمان های سنتی کشورمان پوشیده شده است تا ضمن جلوگیری از ورود حشرات بر زیبایی بنای ساختمان افزوده وبناهای کهن ایران زمین را در ذهن بینندگان تداعی کند.

در این مدرسه با هدف فرهنگ سازی در بین دانش آموزان به طور عملی از انرژی های تجدید پذیر استفاده می شود. آب گرمکن ، نورافکن و اسپیلت های خورشیدی ، پنل خورشیدی برای تامین برق مورد نیاز یخچال ها ، و توربین بادی به صورت هیبریدی ( سولار خورشیدی و توربین بادی ) جهت تبدیل انرژی خورشید و باد به برق از جمله بخش هایی هستند که با هدف ترویج فرهنگ جایگزینی انرزی های تجدید پذیر با سوخت های فسیلی و منابع تجدید ناپذیر انرژی در این مجموعه بکارگرفته شده است.

مدیریت منابع آب یکی دیگر از مزیت های مجموعه سبزآموزشی مبین خلیج فارس درجزیره کیش است. تصفیه آب خاکستری (آب حاصل از روشویی ها) و جمع آوری آب درین کولرها و ذخیره آب حاصل در منبع بتنی در زیر آب انبار ساخته شده در حیاط مدرسه  واستفاده از این آب برای آبیاری فضای سبز مجموعه یکی دیگر از طرح های نوینی است که در مدرسه سبز مبین در جزیره کیش اجرا شده است. این آب انبار کوچک که در گوشه حیاط  جا گرفته  سمبلی از نمادهای ماندگار در منطق جنوبی ایران اسلامی است.

ساخت گلخانه جهت پرورش گیاهان بومی ودر حال انقراض و کاشت تمامی درخچه های کمیاب مانندکهور ایرانی، درمان عقرب، ابریشم مصری، برهان، آکاسیا، چنری، دلونیکس و کنار وبیش از ۴۰ گونه متنوع باهمکاری کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش از دیگر نوآوری ها در ساخت این مدرسه است. جلب توجه دانش آموزان به انواع مختلف گونه های گیاهی در محیط شهر خود ، تلاش برای حفظ گونه های کمیاب و در حال انقراض و  حفظ و بسط دوستی دانش آموزان با طبیعت از جمله دستاوردهای این طرح نوآوارانه است.

در این  مجموعه امکانات وتجهیزات پیشرفته جهت حفظ ایمنی دانش آموزان نیز فراهم شده است به گونه ای که

تمامی فضاهای آموزشی مدرسه سبز مبین ، مجهز به سیستم های  اعلام حریق ، کپسول های آنش نشانی و دوربین های مداربسته است. جهت حفظ ایمنی دانش آموزان در کنار درب کلاس ها به راهرو ، فرورفتگی هایی تعبیه شده است که در مواقع حادثه و خروج اظطرای دانش آموزان از کلاس، در باز شدن سریع درب ها و تردد ایمن آنها خللی ایجاد نشود.

در نمای این ساختمان از چوب ترمو پاین ، رنگ  مخصوص نما و سنگ  قرمز تراورتن  از معادن کشورمان استفاده شده است .اسکلت ساختمان دو طبقه این مجموعه بتونی است و تمامی فضاهای داخلی تا ارتفاع یک متر و کف ساختمان  از سنگ مرمریت پوشیده شده است .

درب های فلزی مدرسه نیز با PVC رنگی روکش شده و یک دریچه دید به ابعاد ۴۰ در ۸۰ سانتیمتر همراه با لاستیکهای درزگیر مطابق با استاندارد مدارس بین المللی در آن تعبیه شده است.

تمامی کلاس های این مدرسه مجهز به دو دستگاه اسپیلت است تا ضمن بالا بردن راندمان مدت زمان ماندگاری این دستگاه ها افزایش یابد. روشنایی فضاها نیز بااستفاده از چراغ های LED وکم مصرف با نور طبیعی تامین می شود.

لازمبه ذکر است مجموعه سبز آموزشی مبین خلیج فارس با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش وتوسط  موسسه خیریه فرهنگی همراه افق قریب در جزیره کیش ساخته شده است.

راه اندازی آزمایشگاه کشت و بافت  در جهت آموزش کشاورزی و تکنولوژی مجموعه رویان ، سیستم بازیافت زباله وتولید بیوگاز،سیستم تفکیک زباله ، ساخت سالن اجتماعات  و کارگاه های جانبی ، بهره گیری از آکواریوم های ماهی های تزئینی  و ماهیهای آب شور و شیرین و تعبیه قفس نگهداری پرندگان  بومی و زینتی از جمله برنامه های آتی این مجموعه سبز آموزشی در جزیره کیش است .

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=4256
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.