• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
1

رادیکالیسم موجود از کجا آمده؟

  • کد خبر : 3189
  • 24 بهمن 1395 - 18:03
رادیکالیسم موجود از کجا آمده؟

مطلبی که می خوانید، نقدی بر فیلم ماجرای نیمروز به قلم عقیل زمانی است با عنوان: رادیکالیسم موجود از کجا آمده؟

*تحریریه کیشوند یوز: مطلبی که می خوانید از سری یادداشت های ارسالی توسط مخاطبین کیشوندنیوز است و انتشار آن الزاما به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست. می توانید با ارسال یادداشت خود، این مطلب را تأیید یا نقد کنید.

دیشب فیلم “ماجرای نیمروز” که بهترین فیلم سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر امسال شد را دیدم. فیلم روایتگر یک تیم عملیاتی اطلاعات سپاه را در مواجه با بمب گذاری های دهه شصت توسط منافقین را به نمایش می گذارد. احمد مهران فر که مغز متفکر گروه است سعی دارد با متانت و فروتنی و تفکر راهی پیدا کند تا این بمب گذاری های زنجیره ای که همه شان به کشته شدن بزرگان نظام می انجامد را خنثی کند. اما در گروه فردی هست که از جبهه‌های جنگ به آنها اضافه شده و فردی عملیاتی است و چریکی، این فرد نماد یک فرد تندرو است که فقط تا حدی حرف فرمانده را گوش می کند و فقط بدنبال زیر سوال بردن فرمانده است با طرح این موضوع که چرا دائما می اندیشد و چرا وارد عمل نمی شود.

صرف نظر از این که منافقین ظلمی کردند که بر هیچکس پوشیده نیست اما در فیلم ماجرای نیمروز تنها چیزی که خود نمایی می کرد تقابل فردی بود تعقل گرا که فرمانده تیم بود در مقابل فردی تخریب چی- عملگرا که فقط دنبال جنگ و آتش افروزی است، این فیلم تفکر را در آن شرایط طوری به نمایش در می آورد که گویی نوعی “دست دست کردن” است اما عملگرایی بدون تفکر را علاج این ویروس ناشناخته؛ و ما در آخر این فیلم میبینیم که فرد عملگرا بدون گوش کردن به حرف فرمانده، عملیاتی را شروع می کند که موجب به کشته شدن نفرات اصلی منافقین می انجامد، یعنی یکبار که فرد عملگرا نقشه را ترسیم کرد آنها موفق شدند و این تمام چیزی بود که کارگردان خواستار نمایشش بود، پیروزیِ فردی عمل گرا بر تعقل و تفکر‌.

این فیلم نمایی بدون روتوش را برای ما از وضعیت فعلی مان تداعی میکند این که الان عده ای با تفکر می خواهند مذاکره کنند اما عده ای مذاکره را خفت می نامند این که مذاکره و حرف زدن و ارتباط می شود دیپلماسی لبخند، اما موشک میشود دیپلماسی قدرت، این که هر دویشان کنار هم باشند درست نه این که فقط به دنبال تنش و رادیکالیسم باشیم و تخریب چیِ حتی خودی ها و این ها همه اتفاقاتی است که برای ما هر روز تکرار می شود و ریشه در گذشته دارد که با دیدن این فیلم به خوبی درکش می کنیم…

شاید اگر فرمانده همانجا جلوی تندروی ها را می گرفت نسل این گروه جنگ طلب همانجا می خشکید و دیگر شاهد این تندوری ها نبودیم، شاید اگر جلویش را گرفته بود در تمامی سطوح شاهد تفکر بودیم نه صَلاحِ …

این فیلم را ببینید تا متوجه شوید ما چگونه ما شدیم…

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=3189
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.