• امروز : افزونه جلالی را نصب کنید.
2

دبیر شورایعالی مناطق آزاد: پیشرفت اقتصادی بدون اعتلای فرهنگی مورد تایید نیست

  • کد خبر : 26415
  • 30 آبان 1401 - 18:52
دبیر شورایعالی مناطق آزاد: پیشرفت اقتصادی بدون اعتلای فرهنگی مورد تایید نیست

مشاور رییس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور با اشاره به نقش مهم فرهنگ در توسعه گفت: پیشرفت اقتصادی بدون اعتلای فرهنگی مورد قبول نیست.

به گزارش کیشوندنیوز به نقل از ایرنا، حجت الله عبدالملکی یکشنبه در نشست با فعالان جامعه فرهنگی منطقه آزاد اروند که در مسجد جامع خرمشهر برگزار شد با تشریح سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی بیان کرد: اقتصاد مقاومتی‌ دارای دو رکن اساسی فرهنگ جهادی و تولید ملی است و این دو قطب، مستلزم برنامه ریزی فرهنگی و اقتصادی است.

وی با نام بردن از شاخص‌هایی همچون تقویت صادرات، تامین مالی خارجی، انتقال فناوری، تقویت تولید و اشتغال و عمران، آبادانی و رفاه مردم آن سرزمین به عنوان ماموریت اصلی مناطق آزاد گفت: در مدت حضور در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد دو مقوله فرهنگ و اقتصاد را در اولویت‌ قرار داده و بر همین اساس، در سفر به منطقه آزاد چابهار و اروند، نشست با فعالان این حوزه در دستور کار قرار گرفت تا هم دغدغه‌ها شنیده شود و هم راهکارها در راستای بهبود عملکرد ذیل اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گیرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با اشاره به نشست مفید با فعالان فرهنگی منطقه آزاد اروند از فعالان فرهنگی این منطقه خواست در همه زمینه ها راهکار ارایه نمایند چرا که پیشرفت اقتصاد منوط به اعتلای فرهنگ است.

عبدالملکی با تاکید بر تلاش برای پیشبرد مناطق آزاد به تراز مورد نظر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، افزود: تقریبا همه بزرگان نظام، نسبت به گذشته مناطق آزاد انتقاد دارند، اما این نافی کارکرد این مناطق نیست، مناطق آزاد ادبیاتی در اقتصاد مقاومتی دارند و معنی این منطقه آزاد، لیبرالیسم اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اظهارنظرهای خود در خصوص توسعه کمی مناطق آزاد کشور، بیان کرد: در چند سال گذشته با این موضوع که کمیت مناطق آزاد رشد کند مخالف بودم، چرا که افقی که انتظار می‌رفت هنوز در این مناطق محقق نشده است، اگر توانستیم منطقه‌ای مثل اروند را عاری از هر گونه بیکاری کنیم، آنوقت می‌توان در خصوص ایجاد یک منطقه آزاد جدید تصمیم گرفت.

مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد، با تاکید بر اینکه بحث کارشناسی و اجرا و تمکین به قانون دو بحث متفاوت است و در مقوله اجرا، فصل‌الخطاب قانون است، گفت: ممکن است ما بحث‌های کارشناسی در این خصوص داشته باشیم و با ایجاد منطقه جدید مخالف باشیم، اما وقتی قانون‌گذار مصوب کرده است که منطقه آزاد جدید باید ایجاد شود، همه ما باید از آن تمکین کنیم و مناطق آزاد جدید را به سرعت عملیاتی خواهیم کرد اما باید مبتنی بر ادبیات اقتصاد مقاومتی پایه‌های آن را صحیح پی‌ریزی کنیم تا قطب رفاه، پیشرفت، جذب سرمایه خارجی و صادرات شود.

عبدالملکی افزود: پیشرفت اقتصادی که به همراه خود ارتقای فرهنگی نداشته باشد، مورد تایید نیست و اگر در حیطه های مختلف رشد اقتصادی دست یابیم اما در فرهنگ و مسائل اجتماعی مشمول اعتلاء نشویم قابل قبول نخواهد بود.

در این نشست تعدادی از فعالان فرهنگی آبادان و خرمشهر از جمله جامعه هنری، دانشجویان، دانش‌آموزان، طلاب، جوانان به بیان دغدغه‌های خود و ارائه راهکار پرداختند.

لینک کوتاه : https://kishvandnews.ir/?p=26415
تبلیغات بنری تلگرام

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.